archongamer Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Merkelig mange som tror militæret kan tvinge en til noe som helst. Om du ikke vil klippe deg og er bombastisk på dette, er det bare å stå på krava. Du får ikke kommet i Garden, men det meste i militæret er det fritt om du vil klippe deg eller ikke. Hårnett osv må jo selvfølgelig brukes. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg var i garden, og det var den mest bortkastede tiden jeg noen gang har hatt i hele mitt liv... Angrer på at jeg var der, skulle heller vært i millitæret ( de som har vært i garden skjønner den vitsen ). Reglene for hårklipp er som nevnt tidligere klipping til 1 mm første dagen, og like kort resten av året. Stort sett ser man ut som et kreftoffer. Kompaniet var på peppes en gang husker jeg, og da vi gikk i en stor gruppe gjennom oslos gater, snudde folk som og spurte hverandre: "Wtf, nazi ? Kreft ?" Flaut, kjipt og følelse av å være i en saueflokk. Barberingen er de og nazi på. Jeg tålte ikke å barbere meg, men måtte gjøre det uansett. Er helt sikker på at de ikke tillater hårnett, det har i allefall ikke jeg sett. Jeg vil på det sterkeste anbefale å søke overføring før eller etter du kommer inn. Å nekte å klippe seg er muligens ordrenekt. De har ingen rett til å tvinge deg til å klippe deg. De kan ikke holde deg nede mens de raukjører huet ditt med maskin. Derfor tipper jeg du hadde blitt sendt vekk eller havna på kjøkkenet 24/7. Da blir du bare upopulær, så jeg anbefaler som sagt overføring til et militært sted... Lykke til! Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det var noen i Sambandsbataljonen som hadde veldig langt hår da jeg var der. Men det var jo kaffekompaniet da, så det er mulig det var litt slackt der. Jeg var relativt langhåra i militæret selv, befalet maste på meg om at jeg skulle klippe meg. Mer fordi de ville ha vilja si, men hørte aldri noe om at jeg MÅTTE klippe meg eller så var det ordrenekt. Men nå vet ikke jeg noe om Garden da, så alt jeg skrev ovenfor er svada Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Merkelig mange som tror militæret kan tvinge en til noe som helst. Om du ikke vil klippe deg og er bombastisk på dette, er det bare å stå på krava. Du får ikke kommet i Garden, men det meste i militæret er det fritt om du vil klippe deg eller ikke. Hårnett osv må jo selvfølgelig brukes. De kan ikke tvinge deg, men de har sine metoder for å overtale Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Merkelig mange som tror militæret kan tvinge en til noe som helst. Om du ikke vil klippe deg og er bombastisk på dette, er det bare å stå på krava. Du får ikke kommet i Garden, men det meste i militæret er det fritt om du vil klippe deg eller ikke. Hårnett osv må jo selvfølgelig brukes. De kan ikke tvinge deg, men de har sine metoder for å overtale Og det skulle være hvordan? Altså, ingen kan kreve at du skal gjøre noe som helst, og spesiellt ikke med din egen kropp, men de kan nekte deg å tjenestegjøre ved vissse steder som krever at soldatene liker seg i saueflokk. Om noen hadde tvunget eller lurt meg til å klippe meg under førstegangstjeneste, skulle den ansvarlige og forsvaret fått svare for seg i et søksmål. Klarer man ikke kommentarene det følger med å ha langt hår, har man nok vurdert kvitte seg med det lenge før man havner i militæret, så at medsoltater osv skal mobbe deg tror jeg de fleste som er vant med å ha langt hår hever seg ganske enkelt over. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Sosiale sanksjoner. Utfrysning, "ekstra pirkete" på deg, you name it. Trenger ikke å være så kos om du ikke blir likt av resten av gutta/sesjanten og skal på byen på lørdagskvelden. Dessuten må det være et helvete å løpe rundt med langt hår i felten. Hjelmen, svette og fett, gjørma og granbaret kommer til å lage dreads ut av det mykeste hår. Håret kommer til å bli så ødelagt at det må klippes av etter tjeneste uansett. Gjør som meg, skrell det av, og nyt tiden i forsvaret. Tar ikke så mange år å spare opp igjen Endret 19. juni 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
Sigd Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Artig å lese om korthåra folk som vet så godt hvor hardt og upraktisk det er med langt hår i forcen.. Tror du alle jenter med langt hår også skinner seg etter tjenesten fordi håret er så ødelagt? Joda, befalet har selvfølgelig sine metoder for å få deg til å ofre håret, men med litt viljestyrke overlever man litt forskjellsbehandling. Behold håret og nyt muligheten til å være deg selv på fritiden og i permene. Å være den eneste uten army-cut er heller ingen ulempe på byen i helgene Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Så vet ikke du noe om hvor lenge vi har vært korthåra heller da. Selv har jeg hatt veldig langt hår mesteparten av livet. Trenger ikke akkurat være einstein for å skjønne at kort hår er mer praktisk på alle plan, med unntak av beskyttelse mot mygg. Lenke til kommentar
Sigd Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Klart det, men hadde man ikke langt hår det året man var i militæret så blir det også dumt å påstå at man må klippe det etter tjenesten uansett. Endret 19. juni 2009 av Sigd Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Om noen hadde tvunget eller lurt meg til å klippe meg under førstegangstjeneste, skulle den ansvarlige og forsvaret fått svare for seg i et søksmål. Håhå. Jeg skulle likt å se det søksmålet nå frem... Jeg gir deg en snøballs sjanse i Helvete. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Karriære > hårfrisyre Jeg skal ha laangt, pent hår når jeg gifter meg. Men faen, jeg skal klippe av håret mitt nå som jeg skal i militæret. Endret 21. juni 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Off topic er fjernet fra tråden, meninger om hvorvidt man burde gjennomføre militærtjeneste eller ei har ingenting å gjøre i denne trådne. Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hadde vel en 5-6 cm med hår igjennom hele førstegangstjenesten. Litt kortere i nakken, såklart. Var aldri noe pes, ingen som pusha på at jeg skulle klippe meg. Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Da blir du bare upopulær, så jeg anbefaler som sagt overføring til et militært sted...Lykke til! Jeg forstår ikke hele "militært sted" greia. HMKG er hærens eldste stående avdeling og sådan skal man ikke se ut som vakt og sikring på rygge flyplass. Blir man gardist medfølger det ansvar mtp fremtreden. Det var ikke eneste person i mitt kompani som klagde på hårklippen, ja det sugde når du ble klipt første gang i rekrutten men neste dag så var det glemt og man fant fort ut at strids teknikk i 25 grader med langt hår hadde blitt ulidelig varmt. Husk at når du er i forsvaret representerer du det Norske forsvaret i helhet, det er ikke tiden for ungdoms opptøyer, vil du inn i forsvaret må du rette deg etter de gjeldende reglene, vi er alle grønne i hæren, personlig smak hører ikke til en uniform og blir det så ubehagelig å bare måtte klippe seg hadde jeg spurt meg selv om jeg i det hele tatt hadde noe i forsvaret å gjøre da hårklipp var langt nede på lista over ting jeg muligens mislikte. Har forøvrig aldri sett menn med hårnett i HMKG, jenter hadde kort hår, eller middels hår oppsatt med strikk/flettet. Endret 15. juli 2009 av Keylar Lenke til kommentar
Maggot_FF Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Har hatt langt og halv-langt hår hele mitt liv. skal inn om 3 dager, og klipte meg ned til 12 mm for noen uker siden. har dog fremdeles litt mer hår midt på hodet, aka. mohawk. men ikke stor og lilla. haha... stortrives med håret og dama digger det. og hvis det er det lange håret som hjelper deg når du er på byen så... jaja... det var da sørgelig. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Åssen er det i luftforsvaret da tro? Jeg vet jo at reglene er der som ellers i forsvaret, men hvor strenge er de på det på Madla f.eks Jeg har ikke noe imot å klippe meg kort, men skinheads ser rett og slett nazi ut. Jeg trenger da ikke ofre alt av min identitet kun fordi jeg skal til førstegangstjeneste. Jeg har nå litt sånn halvlangt hår.. noe ala bildet under Ja ikke akkurat sånn da, men sånn ca den lengden jeg har nå. Jeg tenkte å rett og slett stikke en tur til frisøren før jeg forsvinner inn i forsvaret og sier farvell til det sivile. Men så er spørsmålet hvor mye som aksepteres av hår. En kompis av meg klipte seg etter "reglene", altså langt over ører og nakke, men han MÅTTE skinne seg når han kom inn på Madla. Det var ikke snakk om noe annet, så bortkastet penger for han. Noen små eksempler: (ja greit, muligens stygge frisyrer, men jeg tenker litt på lengde) Bare noe kortere i nakken Bare litt kortere Hvordan stillers forsvaret seg til slike frisyrer tro? De vil jo være noe innenfor "loverket" Gidder bare ikke kaste vekk 400,- spenn på å klippe meg når jeg MÅ skinne meg i militæret og se ut som en nazi dust. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 regelen er vel at håret ikke skal gå over ørene og ikke lengre ned enn kragen, samt være velstelt. så det nederste bildet skal gå helt greit. at befalet sier det ikke er greit er en annen ting, men i følge reglene er det greit. er ikke alltid befalet følger det som står i boka, men du kan fortsatt nekte å klippe deg, uten at de egentlig får gjort så mye med det. de kan uansett ikke tvinge deg til å klippe deg, alternativet er hårnett/oppsatt hår, så det følger reglene. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Håret skal følge hodets naturlige form. Håret skal ha en naturlig farge (dog ikke nødvendigvis din egen). Det skal ikke være over ørene Det skal ikke være foran øyene Det skal ikke være borti kragen på uniformen. Dette skal sjekkes uten diverse hårmidler i. Jeg anbefaler å drite i å klippe deg, og skinne deg når du kommer inn. Alle skinner seg uansett, så det er ikke noe problem. aklla: De kan ikke tvinge deg, men de gjør det likevel. I praksis har du ikke noe valg. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Er på GSK nå, altså terningmoen. Vi måtte klippe bort alt håret når vi kom inn. Nekter du å klippe håret tipper jeg du blir sendt til FLO (Forsvarets Logistikk Organisasjon elns) eller vakt og sikring (som forøverig er en latterlig tjeneste). Du blir nok pålagt å gå med et hårnett i tjeneste, noe som ikke er å anbefale, det blir fettete og skitten rimelig fort. Dårlig stemning. Du burde vurdere en annen gren innenfor forsvaret hvis du er fast bestemt på å ha dreads. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Er på GSK nå, altså terningmoen. Vi måtte klippe bort alt håret når vi kom inn. Nekter du å klippe håret tipper jeg du blir sendt til FLO (Forsvarets Logistikk Organisasjon elns) eller vakt og sikring (som forøverig er en latterlig tjeneste). Du blir nok pålagt å gå med et hårnett i tjeneste, noe som ikke er å anbefale, det blir fettete og skitten rimelig fort. Dårlig stemning. Du burde vurdere en annen gren innenfor forsvaret hvis du er fast bestemt på å ha dreads. Hva er så latterlig med vakt og sikring? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå