Gå til innhold

Militæret og hårklipp?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kommer til å bli innkalt til Garden januar til neste år, men får nok 1.5 års utsettelse pga lærlingerplass.

 

Har seg sånn at jeg har hatt ganske langt hår en stund og har litt lyst på Dreads.

 

Om jeg har hatt dreads i da 2 år når jeg blir innkalt og nekter å klippe meg siden jeg har spart såpass lenge, hva skjer? De kan jo ikke tvinge meg til å kappe det av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, i garden kan de nok tvinge deg til det.

 

Om jeg nekter? Når jeg eventuelt blir inkallt har jeg spart i 3 år til sammen.

 

 

Jeg har ikke kjennskap til hva som skjer hvis nekter, men ut ifra de intrykkene jeg har av garden så er ikke det å nekte ett alterativ. Garden er nok de som er strengest på hårklipp, så der kommer de til å klippe uansett. Korrekter meg hvis jeg tar feil, men jeg er ganske overbevist at du må klippe/barbere.

Lenke til kommentar
Hei, jeg kommer til å bli innkalt til Garden januar til neste år, men får nok 1.5 års utsettelse pga lærlingerplass.

 

Har seg sånn at jeg har hatt ganske langt hår en stund og har litt lyst på Dreads.

 

Om jeg har hatt dreads i da 2 år når jeg blir innkalt og nekter å klippe meg siden jeg har spart såpass lenge, hva skjer? De kan jo ikke tvinge meg til å kappe det av?

 

Garden har tildigere kjørt en særdeles strikt linje hva hårklipp angår, men de har måttet moderere seg noe i de senere år. Det er fortsatt (heldigvis) helt uaktuelt å ha hår som berører ørene eller rekker nedenfor jakkekragen, men det er ikke noe krav om å ha snauklipt hår. Tidligere måtte også jenter klippe seg kortkort i KP3 (Drill og musikk), det er det også slutt på. En mulighet man har, dersom man har langt hår, er å sette opp håret i hårnett - men ærlig talt, hva slags gutt med respekt for seg selv gjør noe sånt?

Lenke til kommentar

Hvis det er helt uaktuelt for deg å klippe deg, så får du heller kontakte VPV og prøve å bytte avdeling (bruk gjerne et annet påskudd enn hårklippen). Imidlertid tror jeg at Garden er en veldig spennende tjeneste som jeg selv hadde kvittet meg med håret mitt for å få delta i.

Lenke til kommentar

når jeg var ute hørte jeg at ingen kunne tvinge deg til å klippe deg, regner med at dette gjelder over alt.

 

dette fikk vi så klart vite dagen etter at hele troppen min ble tvingt av befalet til å klippe seg :p

 

men, det ser idiotisk ut med hårnett, tror også at det er pes med langt hår på øvelser og ute i felt...

det er ett krav om at håret skal være over ørene og over kragen, hvordan man får til dette har vel egentlig forsvaret lite med, så lenge det ser greit ut.

Lenke til kommentar

Det er en masse grunner til å klippe seg, den enenste grunnen til å ha hår i militæret er at det ser greit ut når du har fri.

 

Men det er ingen som kan tvinge deg til å klippe deg. Men om du vil inn i garden kan jeg garantere deg at du får en kjip tjeneste om du nekter å klippe deg.

 

Et alternaltiv er kanskje HV men såå har du det problemet med rengjøring av håret i felt som jeg tror er et mareritt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde innrykk i garden ifjor sommer. Det første som skjer når dere har blitt delt opp osv på Terningmoen er at dere får utdelt klippemaskiner, og må klippe av alt håret på hode. To og to går sammen, og klipper hverandre.

Høres villt ut, men er sannheten. PS: Husk å rens klippern med den "spriten" dere får utdelt, så det ikke blir noe sykdommer og dritt som sprer seg.

Lenke til kommentar
3mm. end of story :)

 

 

All sunn fornuft tilsier at man skal være kort på håret under militærtjensten. Greit at det ikke kanskje ser så bra ut hvis man er vant med langt hår, men man blir da vant til det etterhvert. Hvis du er på en ukes øvelse tar det jo tilsvarende lang tid å rense håret etterpå. Dessuten ser hårnetting helt forferdelig ut:) Snauklipt og en berret ser bra ut!

Lenke til kommentar

I garden skal man se ordentlig ut, dvs at du må følge forsvarets regelverk med tanke på hårklipp. Det stilles i tillegg store krav til fremtreden, uniform og skopuss. Dersom dette blir et stort problem vil jeg anbefale deg å droppe garden. Enkelte frisyrer, skjegg o.l kan du søke om å beholde dersom du så slik ut når du dro inn i militæret. I mange avdelinger (f.eks min) blåser de rett og slett i hårklipp. Å være barbert kan være lurt på inspeksjoner. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...