helgewal Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg kjører følgende server på en stasjonær PC: Operativsystem: Windows XP Professional FTP server: zFTPServer HTTP server: Apache Webserver for Windows PCen brukes uten skjerm og tastatur og jeg bruker Remote Desktop for å betjene den. Jeg tenker nå å gå videre til å kjøre serveren i Linux, og helst bruke webserver og filserver som følger med Linux-distro'en. Jeg er takknemlig for forslag til en god Linux-distro. Jeg har mest lyst til å kunne kjøre valgfri oppstart i XP eller Linux til jeg er trygg på at jeg håndterer Linux godt nok. Har litt, men ikke mye, erfaring med Linux. Har noen et tips til hvordan jeg kan starte serveren uten skjerm og tastatur med valgfri oppstart (Linux/windows)? Et alternativ jeg har tenkt på er å starte i f.eks. XP og så endre default operativsystem og starte maskinen på nytt. Da må jeg i så fall ha en boot loader der det er enkelt å endre default. Finnes det boot loader der det er enkelt å bytte default? Takker for råd, Helge. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Du kan vurdere distroer som Debian, Ubuntu server, CentOS. Standard bootloaderen i linux (GRUB) gjør det enkelt å velge default OS. Så hvis du av en eller annen grunn ønsker å boote over til Windows, kan du fikse det selv uten fysisk tilgang til serveren. Men etter en tid finner du nok ut at du ikke trenger Windows på en server Sjekk ut http://www.gnu.org/software/grub/manual/gr...r-system-robust Endret 29. mars 2008 av Langbein Lenke til kommentar
helgewal Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Takker for svar. Målet er å kjøre serveren som en ren Linux-maskin, men jeg har behov for en overgangsperiode inntil jeg ser at serveren fungerer som den skal med Linux som OS. Helge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå