Tommelom Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Har alltid syntes at jeg ikke har fått så veldig skarpe bilder slik som alle andre fotografer ser ut til å få. Har forklart det bort for meg selv med billig optikk og manglende erfaring. Men etter mye testing idag har jeg funnet ut at det er noe alvorlig galt med fokuseringen av det jeg kan skjønne. Her er fokus, med kun senterpunkt valgt, dønn på teksten på den hvite pappeska. Fokuset havner derimot nesten bort i veggen et godt stykke bak. Det er ikke linsa. Dette er min 50mm 1.8, men det er samme tendensen på kit-objektivet. Her har jeg gått nærmere og nå ser det bedre ut. Fokus er på ordet "karbohyderat". Men selv nå ser det ut til at teksten helt nederst i bildet er mer i fokus. Før noen sier det: Jeg HAR gjort 45 graders fokustesten og der så alt helt greit ut. Sansynligvis fordi da fokus var såpass nærme og at det var ubetydlig forskjell i distanse på ting kameraet kunne fokusere på. Så, er det en effekt som trår inn her, en innstilling som har gått meg hus forbi eller er det rett og slett noe galt med dette kameraet? Endret 29. mars 2008 av Tommelom Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hvis du bruker midterste fokuspunkt er det jo naturlig at den fokuserer på det som er midt i bildet, og på det første bildet ditt er det veggen. Bruker du stativ når du tar disse fokustestene? Ved stor blender og kort avstand til objektet får du veldig liten dybdeskarphet. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Beklager, burde nevnt det: bildene er beskåret for å få ned størrelsen. Slik er det fulle bildet: Vakkert, ikke sant Fokuset er der jeg sa det var. Og ja, stativ er brukt. Endret 29. mars 2008 av Tommelom Lenke til kommentar
pederk Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Ouch. Det der ser ikke helt bra ut. Er kameraet kjøpt over disk? Jeg hadde tatt første bussen nedover og spurt der jeg kjøpte det. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Ser ikke ut til at noen andre har noen annen teori enn at det er noe galt med dette kameraet. Ser ikke ut til at jeg klarer å få noe i skikkelig fokus fra litt avstand. Får vel bare levere det inn og se hva de sier. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Hm. Sånne AF greier er ofte vanskelig å utale seg om, men la meg prøve. Jegtar det punktvis: 1. Hva ser vi egentlig i dette billedeksemplet? Jo, at fokuspunktet trolig ligger på den gule og grønne plakaten rett bak den hvite pappeska. Hva forteller det oss? Trolig at kamera har fokusert en anelse til siden for det du ville det skulle fokusere på. 2. Er så det en kamerafeil? Ikke nødvendigvis. Vi har fortsatt rom for en del brukerfeil. Du kan f.eks ha vridd litt på kamera under eksponering, hvis du ikke har brukt et solid stativoppsett. Men mulighetene stopper ikke der. 3. AF punktene er ofte mye større enn det vi får inntrykk av når vi ser en liten prikk i søkeren. Det i senter er oftest korsformet. Altså vi vet lite om hvor AF egentlig måler. 4. Vi har nå fastslått at målepunktene er av en viss størrelse. Hvis vi i tillegg tar i betraktning at AF sensorene leter etter den delen av punktet som er ettest å finne fokus på. 5. Tar vi 4 i betraktning, og analyserer motivet, så ser vi at plakaten som AF har låst på har en markert kant. Så ser vi at dette kanskje ikke er så feil allikevel. Jeg vil ikke hevde at feilfokus i dette tilfellet skyldes brukerfeil. Men som vi har sett så er det en mulighet. At kamera rett og slett gjør det som det er programert til å gjøre. Mitt råd er å undersøke mer. Bruk gjerne stativ til testing, og velg motiv med færre feilkilder. Lampelys er forresten en mulig felkilde. Bruk dagslys for slike ekperimenter. Undersøk systematisk for eleminere feilkilder. Dreier det seg om a. din forståelse av hvor AF punktene er, og hvordan de virker, eller b. dreier det seg om at AF punktene rett og slett er feilplassert, eller c. at Af måles feil, altså et tilfelle av front eller bakfokus? Dette er rimelig komplisert som du forstår, og det lar seg ikke gjøre å stille en diagnose på grunnlag av et prøvebilde. Har du handla hos en forhandler som vet hva han driver med, kan du få hjelp der. Men å la verkstedet på Elkjøp eller lignende se på saken fører neppe til noe særlig. Så enten må du da finne ut av det selv. Eller sende kamera til et kvalifisert verksted. Da må du regne med å være uten kamera en stund. Ligger problemet i b eller c må kamera på verksted for å få retta på feilen. Kanskej flere runder også. Håper at dette hjelper deg et stykke på vei. MaritimTim Endret 30. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
HD-cam Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hei, Jeg har også 400D og har ikke vært 100% fornøyd med bildene pga. føler de er "duse" og til dels tamme og uskarpe. Det er som om det ligger et uklart filter utenpå bildene, eller at kameraet ikke fokuserer. Testet forskjellige fremvisningsprogrammer, og oppdaget til min store overraskelse at bildene så mye bedre ut i andre programmer enn i Windows XP. Programmet innebygd i Windows XP (Windows bilde og faksbehandling)ser ut til å "softe"/glatte ut bildene en del i forhold til andre programmer. Programmer som Canon ZoomBrowser, IrfanView, Nero Photosnap Viewer, Cyberlink PowerCinema etc.. viser bildene mye skarpere enn Windowsprogrammet. Gjorde en tilsvarende test med 5Mpix kompaktkamera og kunne ikke se noen forskjell mellom de forskjellige programmene. Effekten av "softing" i Windows bilde/faksprogram ser ut til å være større på store bildefiler (10Mpix) enn for mindre filer (5Mpix). Har du forsøkt å se om bildene er like uskarpe i andre fremvisningsprogrammer? Noen som har vært borti tilsvarende erfaringer? Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hm. Sånne AF greier er ofte vanskelig å utale seg om, men la meg prøve. Jegtar det punktvis: 1. Hva ser vi egentlig i dette billedeksemplet? Jo, at fokuspunktet trolig ligger på den gule og grønne plakaten rett bak den hvite pappeska. Hva forteller det oss? Trolig at kamera har fokusert en anelse til siden for det du ville det skulle fokusere på. Canon Zoombrowser viser fokuspunktene, og markerer med rødt det/de som er brukt. Som kontroll kan det være greit å ta en sjekk. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Ja, jeg bruker Photoshop til å studere bildene. Men uansett så er fokusfeilene så store at jeg kan se det godt selv på displayet på kamera. Det er ikke kun på et bilde jeg har fått slike problemer: Jeg kan fortløpende produsere fokusfeil i flere situasjoner. Jeg har måttet bruke manuell fokus for å få et skarpt bilde på mange motiv. Med autofokus har det vært helt umulig. Det ser dog ut til å kun skje under spesielle forhold. Det ser ut til at ting begynner å gå galt etter enn viss avstand til motivet. Under her har jeg to langt bedre eksempler enn de første: Her er fokuset innenfor den hvite firkanten (bildene er beskåret). Ingen sjanse for at fokuspunktet skal komme "utenfor". Likevel ser vi her at fokus ligger tydlig på "Texas" som er ca. 20 cm lenger inn. Det er et temmelig stort avvik. Her har jeg skiftet litt vinkel og gått nærmere. Her ser vi at autofokusen er mer eller mindre korrekt. Jeg har testet dette med kit-objektivet med samme tendens. Så det er ikke en linsefeil. Dette er ikke et problem jeg har hørt om tidligere. Det er derfor jeg lurer så fælt. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Ville nok levert det inn for sjekk,muligens lurt å tatt med bilder som feks de ovenfor for å vise problemet. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Ut fra de eksemplene du viser nå, så ser det ut som kamera bakfokuserer. Så jeg er enig med Snekker'n, lever det inn. MaritimTim Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Sikker på at problemet ikke er at kameraet bare ikke finner fokus og stopper opp "midt på"? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 gjelder dette alle objektivene dine? hvis ja - lever inn kameraet hvis nei - lever inn objektivet det gjelder Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Fokustestene dine er jo helt på trynet utført. Bruk en haug med fyrstikkesker (eller DVDer), og sett dem BEINT! Sånn som du har det er det jo runde ting og skråstilte ting om hverandre. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Fokustestene dine er jo helt på trynet utført. ... Hyggelig sagt. MaritmTim Endret 30. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Husk å gjøre en reset på kameraet og test på nytt før du leverer det inn i tilfelle det er noen instillinger som har rotet seg til. Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Ok, ok. Prøver igjen med hyggelig tone: På nettet finner du mange oppskrifter på fokustester som ikke er noe bra. Jeg har selv testet mange av disse og var hellig overbevist om at det var noe galt med kameraet mitt eller ett eller flere av objektivene mine. Dette var den beste metoden jeg kom fram til: - Bruk stativ - Bruk selvutløser eller fjernkontroll - Bruk gjerne Mirror Lock Up - Bruk gjerne blits - Sett opp fyrstikkesker eller DVDer slik (ignorer punktumene): ..__ .......__ ............__ .................__ ......................__ Fokuser på den midterste. Jeg fant ut at alt mitt utstyr fungerte helt fint. Endret 31. mars 2008 av Det Skumle Fjellet Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 På nettet finner du mange oppskrifter på fokustester som ikke er noe bra. Jeg har selv testet mange av disse og var hellig overbevist om at det var noe galt med kameraet mitt eller ett eller flere av objektivene mine. Disse oppskriftene er helt fine til å bevise grove fokusfeil. Men når feilene er mindre, så er nok metoden din bedre. Jeg anbefaler at du merker den fyrstikk-esken som du fokuserer på slik at den skiller seg ut ifra de andre. Tom Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg vet sannelig ikke lenger. Jeg får veldig varirende resultat på autofokusen på alle objektiv. Har droppet oppstilte motiv og bare tatt masse bilder og jeg synes kameraet bakfokuserer på vel mange. Mest synlig er det på 50 mm da jeg kan kjøre stor blender på lang avstand. Tror jeg leverer inn kameraet åkke som for å være sikker. Jeg kan ikke tro at det skal være så lett å få diffuse bilder. Mitt gamle Casio kompaktkamera har gitt gjennomgående sylskarpe bilder i langt større grad enn 400D. Det var jo ikke meningen. Takker for all hjelp og tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå