Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe turbo til Toyota Celica T20 1,8l..?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har i lengre tider siklet mye etter turbo, effekten den gir og lyden av dumpventilen som slipper ut den herlige lyden.

 

Jeg har eid en Toyota Celica T20 1,8l i omtrent en måned nå, og kjenner jeg må modde og drive med den hele tida... :p Så, jeg lurer på om det er mulig å montere turbo i denne. Etter det jeg har forstått, er disse bilene laget for turbo, da det også er nevnt noe om turbo i manualen som følger med. (Det er vel GT4 modellen som er med turbo originalt)

 

Uansett, jeg lurer på om det er mulig å montere dette, hvor mye det vil eventuelt koste, om bilen tåler det osv...?

 

 

Setter pris på eventuelle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er selvølgelig mulig, men hvor driftsikkert det vil bli uten å bruke mye penger på det er jo usikkert. selv om en annen modell av bilen kommer med turbo så betyr ikke det at motoren og oppsettet på bilen din tåler det eller er klar for det.

 

å kjøre med lavt trykk burde kunne gå forholdsvis greit motormessig tør jeg si på generelt grunnlag.

 

for å sette på turbo må du vel ha turbo, eksosmanifold inntaksmanifold, kanskje modifisert innsprøytningsystem(kan kanskje gå uten men anbefaler å få tilpasset et), ekstra kjøling(intercooler?) og alt av slanger og pakninger som medfølger.

alt etter hvor langt motoren i bilen er gått (og hvor hardt den har blitt kjørt) bør du vurdere overhaling av motoren.

 

før du begynner å skru og kjøpe deler er det viktig at du setter deg et mål, hvor stor effekt skal du ha? så bør du finne ut hvor mye motor og drivverk i bilen tåler før du begynner å skru, kanskje sjekke opp om det er forskjell på bremsesystemene på din modell og turbomodellen av bilen.

 

kanskje det er billigere å kjøpe en turbo modell av bilen?

 

og for ikke å snakke om at skal du gjøre dette så skal det egentlig godkjennes av vegvesenet.

 

så på profilen din at du er en 90' mod med bursdag i mai, vis det stemmer har vel ikke du lappen enda. jeg vil anbefale deg å først ta lappen, kjøre bilen litt for å så finne ut om du vil trimme med turbo eller kanskje legge pengene i andre modifkasjoner som forbedrer kjøreegenskaper og motorrespons.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å lese litt i forumene på denne siden:

http://www.6gc.net/

 

 

her er en som har satt Turbo i samme motor som du har:

http://www.6gc.net/forums/index.php?showto...23187&st=40

 

Mye jobb og han havnet først på ca 195hk på hjula, noe som er ca 220hk på motoren.

 

2.0 motoren til den 6g Celica har 175hk std uten turbo så selv ville jeg fått tak i en slik motor og bygget på.

 

les rundt på det forumet så vil du nok finne ut mye;) har selv ikke hatt 6g Celica så kan ikke så mye om dem. Men det er stor forksjell på din bil og Turbo modellen av den. så stor at det er ikke noe vits i å begynne å bygge om da det vil koste mer enn å bare kjøpe en GT4

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Takk for godt svar! Må nok tenke meg litt mer om før jeg smeller til med turbo skjønner jeg, da det er en stor og omfattende prosess. Skal spørre et verksted, om det er mulig med bilen min, for sikkerhetsskyld. For jeg er skikkelig gira på turbo nå, og det er morsomt å ha et prosjekt gående.

 

Stemmer at jeg er en 90 modell ja, og lappen er ikke innhøstet enda. Jeg har uansett tenkt å vente en god stund før jeg kjører på med en eventuell turbo, men jeg liker å researche, og ha alt klart om jeg muligens går for det.. :)

 

Vil anbefale deg å lese litt i forumene på denne siden:

http://www.6gc.net/

 

 

her er en som har satt Turbo i samme motor som du har:

http://www.6gc.net/forums/index.php?showto...23187&st=40

 

Mye jobb og han havnet først på ca 195hk på hjula, noe som er ca 220hk på motoren.

 

2.0 motoren til den 6g Celica har 175hk std uten turbo så selv ville jeg fått tak i en slik motor og bygget på.

 

les rundt på det forumet så vil du nok finne ut mye;) har selv ikke hatt 6g Celica så kan ikke så mye om dem. Men det er stor forksjell på din bil og Turbo modellen av den. så stor at det er ikke noe vits i å begynne å bygge om da det vil koste mer enn å bare kjøpe en GT4

Takk for linkene! Gav meg mye å se på der ja.. :) Mye prosjekter! Interessant lesning.

 

Slik jeg har forstått det, er det veldig sjelden med 2 literen i Norge. Hørte av en forhandler at det faktisk var så få som 8 stk i norge, så denne er muligens vanskelig å få tak i. :)

Lenke til kommentar

det enkleste og billigste vil være å få tak i en turbomotor fra samme modell, garantert.

 

du må jo bygge og tilpasse en hel del, og du kan jo ikke ha all verdens ladetrykk uten å senke kompresjon hvis du setter på turbo på en sugemotor

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

sugemotor = motor uten turbo

 

nå er ikke jeg noen trim ekspert, men

 

sugemotorer har høyere kompresjon en turbomotorer, og smeller du på en turbo på en sugemotor så risikerer du å få tenningsbank på høyt ladetrykk, og i værste fall havari som følge av dette, hull i stempler osv. derfor så er det sikrest med lavere kompresjon på en turbomotor.

 

kompresjonen senkes ved hjelp av andre stempler eller tykkere toppakning, og stempler pleier å koste noen kroner.

 

 

så hele sulamitten blir dyrt om du skal ha det til å holde, nå vet ikke jeg hva den toyota motoren din tåler, men særlig mye ladetrykk uten å gjøre noe med blokk liker den nok ikke

 

er jo en her inne som har satt på turbo på en mazda 626, vet ikke om han gjorde noe med motoren, men her er tråden værtfall

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=811971

 

 

finnes sikkert flere toyota forumer rundt om, som har peiling på hva disse motorene tåler og hvor du får tak i annen motor osv.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Har man høy komp trenger man ikke kjøre så høyt turbotrykk for å hente ut en del hk, og man kan heller ikke det uten spesial tilpassede deler.

1.8l motorene som står i Celica T23 fra 2000 henter man lett ut ca 220-240hk og 1.8l som står i T-Sport 280-300hk på 0.4-0.6 trykk.

skal man over dette og kjøre høyere turbotrykk må man ha sterkere inmat i motoren.

1.8 motoren i 6g Celica kan da ikke sammenlignes med 1.8l motorene som er i T23 som er på 143 og 192hk std uten turbo.

 

De fleste er enig om at 1.8l motoren i 6g Celica er ikke mye å trimme på, og koster mye penger for lite morro. feks 1.6l i Celica fra 85-89 er feks en motor som går mye bedre og har mer hk, så hvorfor Toyota satt en "vanlig" motor i Celica vet ikke jeg, er nesten bare den typen her i Norge, mens andre har 2.0 på 175hk som er noe helt annet.

 

Stemmer at det er ikke mange av 2.0 i norge da den måtte man importere selv.

Selv ville jeg ikke tatt meg tiden til å begynne å sette turbo osv på den 1.8 motoren.

da det blir dyrt, og lite morro for pengene. Brukt masse tid og penger på turbo og havne på ca 155hk? nei trur nok ikke du heller synes det er verdt det ;)

Hadde heller satt i motoren fra 4g Celica fra 85-89 4A-GE som er 1.6l, 124hk std men mye mer trimm villig.

Får den også med kompressor på 170hk og skal ikke være så vanskleig å få til å passe.

eller sett i GT4 motoren 3SGTE, alt er nok bedre enn å trimme den 1.8 motoren.

 

du kan forresten gå inn på det norske Ts-ogn forumet og høre der, er mange der som har god peiling på dette;)

www.ts-ogn.no

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Skjønner... Så om jeg skal ha turbo, blir det ny motor... :) Takk for skikkelig godt svar!

 

Motoren som sitter i en GT4 er jo absolutt en jeg burde se etter, da denne allerede har turbo som std..(?) Hvor mye koster en slik motor alene f.eks?

 

Bilen har jeg jo, så den tror jeg at jeg kommer til å beholde i lang tid fremover.. ;)

Lenke til kommentar

Ville satset på ny motor ja ,3S-GTE som står i CelicaGT4 skal passe rett ned i bilen din, så bør ikke bli så dyrt så lenge du beholder den FWD, skal du begynne å bygge om til GT4 blir det for mye mer penger.

i Usa kommer en slik motor bytte på ca 30 000kr regn med ca 50-60 000 i Norge hvis du skal få noen å gjøre dette for deg. Da er du oppe i å brukt nesten 200 000 ink bilen og begynner å nærme deg hva du får en 6g Celica GT4 for.

 

Det jeg ville gjort:

kjør først 1-2 år med den bilen du har, slik at du får kjøre erfaring, sparer opp forsikrings bonus og har mer penger så selger du bilen du har og kjøper deg en GT4 :thumbup:

ikke bare å hoppe inn i en bil med 260-300hk når du er helt færsk. hvis du ikke har kjørt mye før da :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jah, ser det blir fort dyrt med turbo ja.. :p Jeg kan jo strengt tatt bare kjøpe selve turboen + turbomanifolk og smekke dette på. Glemme intercooleren, da jeg ikke MÅ ha dette, og kjøre på? Men dette kan jo forårsake mye problemer etterhvert, da det blir mer belastning på mange forskjellige deler.

 

Men uansett, jeg tror nok jeg venter litt... Kjører med bilen jeg har nå, opparbeider en bonus, og kjøper en eventuell Celica T23 med turbo! :D

 

Takk for tips forresten! ;)

Lenke til kommentar

å "smekke på turbo" er vel ikke så lurt, da forer du motoren med mer luft mens bensin tilførselen forblir den samme, noe som fører til mager blanding og fare for motor ras. man bør ha tilleggs innsprøytning ved montering av turbo. en jeg vet om satte turbo på en Sierra 2.0, men han satte også på tilleggsinnsprøytning.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...