Gå til innhold

Skyte raw med Canon

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tatt bilder i .jpg-format, men bestemte meg i dag for å teste ut hvordan det er å skyte i raw med mitt 400D.

Jeg får overført filene til PCen, og jeg kan endre på hvitbalanse, brightness, etc. i Digital Photo Professional, men jeg får jo ikke denne filen (.cr2) inn i Photoshop etterpå. Når jeg lukker Digital Photo Professional, får jeg lagret raw-filen jeg har endret på, men jeg får altså ikke gjort den om til en lesbar bildefil f.eks. vha. Photoshop.

Så - hva gjør jeg for å kunne bruke denne filen videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

det du må gjøre er og eksportere bildet som enten PSD, TIFF (eller jpg, men det er ikke anbefalt). PSD og TIFF er tapsfrie filtyper.

Det er så disse PSD/TIFF filene du åpner i Photoshop og bruker som basis for videre editering.

Med PS har man vel også Bridge, og dette skal kunne brukes med RAW filer. Regner med at Bridge lager PSD/TIFF den og, som så blir åpnet i PS. Dog noe usikker på siste avsnittet her da jeg ikke har PS selv.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke DPP, men alle råkonvertere fungere slik at du må konvertere bildet til jpg eler TIFF før du kan jobbe videre med det i et annet program.

Hvordan du konkret gjør det i DPP har jeg dessverre ingen ide om, men har du en hjelpefil kan det være en ide å søke på ord som konvertere, eksportere, jpg o.l.

Maritim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...