SteffenMA Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Heisann=) Nå har jeg drevet å surra med bærekula et par timer, men må gi opp og trenger hjelp. Kan en snill kar lage en liten know-how på hvordan jeg gjør ting? Gjort hittil: Tatt av hjul, løsnet det nedre fjærbeinet og dermed nedre del av bærekule, men jeg får ikke ut kula fordi jeg tror drivakslingen kommer i veien. Denne ligger over kula på en måte. Jeg prøvde å ta av spindelen som det kanskje heter, men den sitter som et helv#¤%&/##!! Så jeg håper jeg slipper å gjøre det. Skal forresten kula bankes opp eller ned? Håper på godt svar Edit: Har funnet ut at jeg må av med hele spindelen og akslingen...off.. Endret 7. april 2008 av SteffenMA Lenke til kommentar
otis Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Jeg har aldri skurdd på en Civic, men den har vel vanlig McPhearson oppheng, og da har du gjort alt korrekt hittil. Banke bærekulen ned for å ta den av og mostatt for montering. Trenger ikke å være nødvendig å demontere hele spindelen, da den kan henge igjen på akslingen når bærekula er av. EDIT: Du kan ta av bærearmen i stedenfor, det er lettere enn å demontere spindelen og akslingen. Endret 29. mars 2008 av otis Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Okay. Godt å høre det da Men det er jo så liten plass mellom akslinga og toppen av bærekula, til at jeg kan få til noen ordentlige slag. Er det noen spes verktøy jeg kan bruke for å få løsnet den? Kan jeg banke på skruen på den nye bærekula for å få den oppi sporet? Den ødelegges ikke? Legger ved et bilde: Lenke til kommentar
otis Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Ser nå at det er faktisk motsatt av hva jeg trodde det var... Altså bærekula er montert opp-ned i forhold til endel andre biler. Men du skal jo demontere? Og da banker du jo bare på bolten til bærekula, så skal den jo løsne ifra spindelen. Men da igjen må du jo holde igjen bærearmen så ikke den flexer opp ved slag, og da er slaget bortkastet.... Om du hadde hatt det verktøyet til eksempel bildet ditt så hadde jo saken vært grei Du kan jo prøve med en jekk imellom bærearmen og støtdemper festet, slik at den er låst fast, da er det bare å banke ivei. Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Ah...Det har jeg ikke tenkt på. Den bærearmen kan bare sitte på den egentlig. Så skal jeg prøve det med jekken og gi den noen reale slag Takk for hjelpen otis Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Ah...Det har jeg ikke tenkt på.Den bærearmen kan bare sitte på den egentlig. Så skal jeg prøve det med jekken og gi den noen reale slag Takk for hjelpen otis Sett heller jekken under muttera på kula og jekk opp så det blir litt motstand, og så gir du bærearmen et eller flere slag på "forsida" mens du holder imot med en annen hammer på "baksida" -eller så kan du bruke 100-200 kr på en endeleddavtrekker.. Viktig edit: Bilen må selvsagt hvile på en bukk eller annen jekk i tillegg, og ikke bare den du bruker for å få satt press på kula! Endret 1. april 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Pappa_Gris Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Heisann=) Nå har jeg drevet å surra med bærekula et par timer, men må gi opp og trenger hjelp. Kan en snill kar lage en liten know-how på hvordan jeg gjør ting? Gjort hittil: Tatt av hjul, løsnet det nedre fjærbeinet og dermed nedre del av bærekule, men jeg får ikke ut kula fordi jeg tror drivakslingen kommer i veien. Denne ligger over kula på en måte. Jeg prøvde å ta av spindelen som det kanskje heter, men den sitter som et helv#¤%&/##!! Så jeg håper jeg slipper å gjøre det. Skal forresten kula bankes opp eller ned? Håper på godt svar Edit: Har funnet ut at jeg må av med hele spindelen og akslingen...off.. Liten edit: Når jeg skriver knuckle mener jeg den svære enhetene du kaller spindel. Det er den som calipper, bærearmer og drivaksel er festet i. Du må demontere denne pga. retningen bærekule vender. Du tenker kanskje mye arbeid, og det er det dersom det er første ganga du gjør dette. Brukte sikker 4 timer første ganga mi fordi jeg stod og klødde meg så, men nå går det på et kvarter.. ;-) Ikke fortvil, dette går så greit. Men skaff deg endeleddsavdrager fra biltema til 60kr. Denne sparer deg for masse strev (ligner den du har på bildet. Aller først legger du den nye kula i frysern (for å kjøle den ned, da krymper den og blir lettere å montere. Først må du løsne caliper og henge den opp i en ståltråd., deretter "knuckle" som det heter fra øvre og nedre bærekule (bruk endeleddsavdrageren). Løsne og fra endeleddet (festet for styringa). (Grunnen til at du må løsne knuckle er fordi kula må bankes oppover, og da er drivleddet i veien.) Deretter løsner du sentermutteren (denne sitter hardt, ha girkassa i gir, helst revers) for å dra knuckle av drivleddet. Pass på å holde fast i drivakslingen mens du drar knuckle'n av. Kjipt om akslingen løsner fra girkassa. Nå har du hele knuckle liggende på en grei arbeidsbenk. Da må du først fjerne en låsering rundt bærekula. Om du ser på den nye kula vil du skjønne hvor den er lokalisert. Så banker du ut den gamle kula. Den sitter sannsynligvis vanvittig godt fast, så f.eks. en pipe i samme dimensjon som denne kan være kjekt å bruke, samtidig som du banker og banker til den kommer. Får du den ikke løs kan du varme opp godset rundt, men det er vel sjelden man trenger å gå så drastisk til verks. Bare bank og bank til den kommer. Den nye kula monterer du enkelt med noen enkle slag (så sant du har fryst den ned). Husk låsering. NB! Når du skal skru fast knuckle på bærekulene kan den hende at kulene begynner å spinne. Dette løsner du ved å klemme sammen bærearmen og knuckle med en rørtang. Dette er knotete, men du vil skjønne det når du ser det, men her må du nesten være to. Husk å rengjøre gjengene og smøre de inn med kobberpasta, og aldri bank på de! Da blir de bare enda verre å skru fast. Liker du å mekke, søk deg inn på www.club-honda.org. På forumet der kan du spør om masse rart og også finne link til verkstedmanualer for hondaen din! Lykke til Endret 4. april 2008 av dagola Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Heisann=) Nå har jeg drevet å surra med bærekula et par timer, men må gi opp og trenger hjelp. Kan en snill kar lage en liten know-how på hvordan jeg gjør ting? Gjort hittil: Tatt av hjul, løsnet det nedre fjærbeinet og dermed nedre del av bærekule, men jeg får ikke ut kula fordi jeg tror drivakslingen kommer i veien. Denne ligger over kula på en måte. Jeg prøvde å ta av spindelen som det kanskje heter, men den sitter som et helv#¤%&/##!! Så jeg håper jeg slipper å gjøre det. Skal forresten kula bankes opp eller ned? Håper på godt svar Edit: Har funnet ut at jeg må av med hele spindelen og akslingen...off.. Liten edit: Når jeg skriver knuckle mener jeg den svære enhetene du kaller spindel. Det er den som calipper, bærearmer og drivaksel er festet i. Du må demontere denne pga. retningen bærekule vender. Du tenker kanskje mye arbeid, og det er det dersom det er første ganga du gjør dette. Brukte sikker 4 timer første ganga mi fordi jeg stod og klødde meg så, men nå går det på et kvarter.. ;-) Ikke fortvil, dette går så greit. Men skaff deg endeleddsavdrager fra biltema til 60kr. Denne sparer deg for masse strev (ligner den du har på bildet. Aller først legger du den nye kula i frysern (for å kjøle den ned, da krymper den og blir lettere å montere. Først må du løsne caliper og henge den opp i en ståltråd., deretter "knuckle" som det heter fra øvre og nedre bærekule (bruk endeleddsavdrageren). Løsne og fra endeleddet (festet for styringa). (Grunnen til at du må løsne knuckle er fordi kula må bankes oppover, og da er drivleddet i veien.) Deretter løsner du sentermutteren (denne sitter hardt, ha girkassa i gir, helst revers) for å dra knuckle av drivleddet. Pass på å holde fast i drivakslingen mens du drar knuckle'n av. Kjipt om akslingen løsner fra girkassa. Nå har du hele knuckle liggende på en grei arbeidsbenk. Da må du først fjerne en låsering rundt bærekula. Om du ser på den nye kula vil du skjønne hvor den er lokalisert. Så banker du ut den gamle kula. Den sitter sannsynligvis vanvittig godt fast, så f.eks. en pipe i samme dimensjon som denne kan være kjekt å bruke, samtidig som du banker og banker til den kommer. Får du den ikke løs kan du varme opp godset rundt, men det er vel sjelden man trenger å gå så drastisk til verks. Bare bank og bank til den kommer. Den nye kula monterer du enkelt med noen enkle slag (så sant du har fryst den ned). Husk låsering. NB! Når du skal skru fast knuckle på bærekulene kan den hende at kulene begynner å spinne. Dette løsner du ved å klemme sammen bærearmen og knuckle med en rørtang. Dette er knotete, men du vil skjønne det når du ser det, men her må du nesten være to. Husk å rengjøre gjengene og smøre de inn med kobberpasta, og aldri bank på de! Da blir de bare enda verre å skru fast. Liker du å mekke, søk deg inn på www.club-honda.org. På forumet der kan du spør om masse rart og også finne link til verkstedmanualer for hondaen din! Lykke til Takk for en fantastisk bra guide! Har allerede knekt et par sanne endeleddsavdragere (biltema spesial), så jeg skal bruke guiden din når jeg begynner på igjen imorgen. Tusen takk igjen! Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Sånn..nå har endelig bærekula løsnet. Dælja på den med alt jeg hadde, så spratt den plutselig opp gitt. Nå gjelder det bare å få den store mutteren i knuckle\navet. Det er det verste jeg har vært borti. Jeg er redd den begynner å bli for rund snart. Pipa har en lei tendens til skli av når jeg prøver å dra den rundt. Jeg begynner å hate Honda Lenke til kommentar
otis Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Der kan/bør du være 2 om det. Du trenger vel 1 stykk langt rør, som man setter utenpå en allerede lang latmannsarm, holder bremsen inne og skrur av mutteren... Prøv å evt. støtte opp med noe ved mutteren på koppen til latmannsarmen, da slipper du at den glipper av. Eller om du har luft verktøy så er jo det lettest. Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Der kan/bør du være 2 om det. Du trenger vel 1 stykk langt rør, som man setter utenpå en allerede lang latmannsarm, holder bremsen inne og skrur av mutteren...Prøv å evt. støtte opp med noe ved mutteren på koppen til latmannsarmen, da slipper du at den glipper av. Eller om du har luft verktøy så er jo det lettest. Ja jeg tenkte på å kjøpe meg en sann muttertrekker, men jeg veit ikke hvor ofte jeg får bruk for den. Så da låner jeg heller en, hvis det er behov. Jeg kan prøve å sette en bukk eller jekk under mutteren ja det har jeg ikke tenkt på. Thanks again! Lenke til kommentar
Pappa_Gris Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Der kan/bør du være 2 om det. Du trenger vel 1 stykk langt rør, som man setter utenpå en allerede lang latmannsarm, holder bremsen inne og skrur av mutteren...Prøv å evt. støtte opp med noe ved mutteren på koppen til latmannsarmen, da slipper du at den glipper av. Eller om du har luft verktøy så er jo det lettest. Ja jeg tenkte på å kjøpe meg en sann muttertrekker, men jeg veit ikke hvor ofte jeg får bruk for den. Så da låner jeg heller en, hvis det er behov. Jeg kan prøve å sette en bukk eller jekk under mutteren ja det har jeg ikke tenkt på. Thanks again! Bruker du sekskanta eller tolvkante piper? På slike muttere som sitter noe inni granskauen er sekskanta uten tvil det beste, sitter som støpt på og du slipper å ødelegger mutteren! Får det til kanskje 20 - 30 kr på biltema. Alternativet er jo å sveise ny mutter oppå etc.etc.. At du hater Honda akkurat nå kan jeg godt skjønne. Har tatt meg så utrolig mange timer med kløing, svette, oppgitthet, sinne etc.. hele spekteret av følelser kommer frem når man skal skru forstilling på disse bilene. Det blir bare for dumt vanskelig lagt opp. Fordelen er jo at kvaliteten er suveren, og når du først har gjort det et par ganger så er det egentlig helt greit... :-) Endret 6. april 2008 av dagola Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Der kan/bør du være 2 om det. Du trenger vel 1 stykk langt rør, som man setter utenpå en allerede lang latmannsarm, holder bremsen inne og skrur av mutteren...Prøv å evt. støtte opp med noe ved mutteren på koppen til latmannsarmen, da slipper du at den glipper av. Eller om du har luft verktøy så er jo det lettest. Ja jeg tenkte på å kjøpe meg en sann muttertrekker, men jeg veit ikke hvor ofte jeg får bruk for den. Så da låner jeg heller en, hvis det er behov. Jeg kan prøve å sette en bukk eller jekk under mutteren ja det har jeg ikke tenkt på. Thanks again! Bruker du sekskanta eller tolvkante piper? På slike muttere som sitter noe inni granskauen er sekskanta uten tvil det beste, sitter som støpt på og du slipper å ødelegger mutteren! Får det til kanskje 20 - 30 kr på biltema. Alternativet er jo å sveise ny mutter oppå etc.etc.. At du hater Honda akkurat nå kan jeg godt skjønne. Har tatt meg så utrolig mange timer med kløing, svette, oppgitthet, sinne etc.. hele spekteret av følelser kommer frem når man skal skru forstilling på disse bilene. Det blir bare for dumt vanskelig lagt opp. Fordelen er jo at kvaliteten er suveren, og når du først har gjort det et par ganger så er det egentlig helt greit... :-) Hehe ja..men jeg hater ikke honda så mye lenger nå. Nå er den nye kula på plass Men jeg ble litt betenkt nå, på den gamle kula så var det et spor nederst på kula til en eventuell låsering. Men på den nye kula er det ikke slikt spor. Den er helt slett kan man si. Blir dette et problem? Den nye kula vil ikke sprette opp igjen? Lenke til kommentar
Pappa_Gris Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Edit: Mye vranglære i det jeg skrev her.... Endret 6. april 2008 av dagola Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Ja jeg satser på at den vil sitte fast. Tar å sjekker om en par dager om den har flytta på seg. Jeg må si at det føles ganske godt nå ja Sparte en gooood del som du sier. Håper det blir lenge til neste gang. Tusen takk for god hjelp! Lenke til kommentar
Pappa_Gris Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Arg, beklager, var litt kjapp med å svare. Når jeg tenker meg om virker ikke dette helt bra (at det ikke er ny låsering). Jeg ville spurt på et verksted el.l. men i mitt hode tror jeg faktisk den kan "poppe opp" dersom du kjører over en hard dump eller noe. Det løsner nok ikke helt, men den vil kanskje sprette opp så langt at den banker borti drivleddet før bærearmen stopper den. Hvor kjøpte du den nye kula? Igjen, beklager at jeg var så snar her. Kanskje du kan melde deg inn på hondaforumet jeg nevnte lenger oppe og slenge inn en ny tråd om akkurat dette? Mange der som kjører civic (kjører accord selv). Endret 6. april 2008 av dagola Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 (endret) okay. Kan jo ta noen tlf for sikkerhets skyld. Er medlem på club honda ja Kan legge ut en tråd der jeg. Edit: Da har jeg spurt på club honda og det virker som om det går fint å bruke bærekule uten låsering, hvis noen lurer på dette senere Endret 7. april 2008 av SteffenMA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå