Mjoellnir Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) I lengre tid nå har det vært en tråd som heter "Noen på Jernbaneskolen her?" der det har blitt spurt en del spørsmål om lokførerutdannelsa. Skolen har nå lagt ut en "Spørsmål og Svar" på sine sider, som inneholder mange av de spørsmålene som har blitt spurt i den andre tråden her. Så jeg tenkte jeg skulle kopiere den hit. Inntak Må jeg ha gått elektro eller mekaniske fag for å søke på Norsk jernbaneskole? Nei, men de som har fullført videregående skole elektro, eller fullført videregående skole mekaniske fag eller allmennfag med fordypning i matematikk er direkte kvalifisert. Andre søkere må ta forkurs. Minstekravet er generell studiekompetanse. Jeg har allmennfag, men ikke fordypning i matematikk. Kan jeg fortsatt søke? Ja, søkere med allmennfag uten mattefordypning kan søke, men må ta et forkurs for å bli direkte kvalifisert. Jeg har ikke fullført og bestått videregående opplæring. Kan jeg allikevel søke? Nei, dessverre. Du må ha fullført videregående opplæring for å søke opptak hos oss. Alternativet er å søke inntak på bakgrunn av realkompetanse. Hva er realkompetanse? For å søke på bakgrunn av realkompetanse må du ha jobbet minst fem år innen elektro eller mekaniske fag, eller jobbet fem år på jernbanen i en jobb som krever trafikksikkerhetsgodkjenning. Fem år som t-banefører godkjennes også, men da må du først ta forkurset for å få plass på lokomotivførerstudiet. Du må være minst 20 år gammel for å søke, men har dere en øvre aldersgrense? Nei, Norsk jernbaneskole opererer ikke med en øvre aldersgrense, men om du er rundt 50 anbefaler vi at du kontakter togselskapene og forhører deg med dem, da det er de som skal ansette deg. Hvor mange studenter tar dere inn på hvert kurs? Vi tar inn 22 studenter i hvert kull. Dersom vi har flere godkjente kandidater blir disse ført opp på en venteliste og kontaktet når det blir en plass ledig. Er det flere opptak i året? Ja, vi har de siste årene tatt inn fem til seks ganger i året. Når er neste søknadsfrist? Søknadsfristen vil bli publisert på våre hjemmesider så fort den foreligger. Forkurs Hva er forkurs? De søkerne som ikke er direkte kvalifisert, dvs. søkere med generell studiekompetanse eller med fagbrev i byggfag, IKT eller transportfag, kan søke med forbehold om forkurs. Forkurset tilbys av Norsk jernbaneskole og er spesielt utviklet for å forberede kandidater på lokomotivførerutdanningen. Kurset er et selvstudium på internett innenfor elektro, teknikk og pneumatikk og tar ca 3 måneder å gjennomføre. Kurset avsluttes med en skriftlig eksamen som må bestås for å få plass på lokomotivførerstudiet. Hvordan søker jeg forkurset? Du søker på vanlig måte ved å benytte søknadsskjemaet (link) som du finner på våre nettsider. Det er samme søknadsfrist som for direkte kvalifiserte søkere. Når kan jeg begynne forkurset? For å få tilbud om forkurs må du først komme inn på skolen, dvs bestå intervju, arbeidspsykologisk prøve og helsetest som gjennomføres som en del av inntaksprosessen. Hva koster forkurset? Kurset koster kr. 2.000 pluss bøker. Er forkurset vanskelig? Det er kommer helt an på personen. Kurset baserer seg på pensum fra grunnkurs elektro fra videregående skole og omhandler elektroteknikk, styringsteknikk, hydraulikk og pneumatikk. Kurset er internettbasert og deltid slik at du skal kunne jobbe ved siden av. Er jeg garantert plass på lokomotivførerutdanningen når jeg har bestått forkurset? Ja, du er garantert plass dersom du består den skriftlige eksamenen på forkurset, men vi kan ikke love når du får begynne på utdanningen. Du vil få tilbud om plass minimum tre måneder før kursstart slik at du har mulighet til å eventuelt jobbe ut din oppsigelsestid før du starter på skolen. Blir forkurskandidater nedprioritert i forhold til kandidater som er direkte kvalifisert? Nei, forkurskandidater blir ikke nedprioritert, men det er litt vanskeligere å gi et konkret svar på når forkurskandidater vil få anledning til å starte utdanningen i og med at de som er direkte kvalifisert vanligvis tas inn først. Forkurskandidater vil uansett bli tilbudt plass tre måneder før oppstart. Søknad Hvordan søker jeg Norsk jernbaneskole? Benytt vårt søknadsskjema (link) som du finner på våre nettsider. Vennligst fyll ut hele skjemaet, ikke skriv ’se CV’. Vi trenger ikke CV-en din, det vi vil ha er et korrekt utfylt skjema. Husk vitnemål og attester. Søknader uten vedlegg vil ikke bli behandlet. Kan jeg ettersende vedlegg? Det anbefales ikke. Det er mye bedre at du bare sender alle papirene med en gang fordi om vi mangler papirer kan vi ikke behandle søknaden din, og mottar vi vedleggene dine etter søknadsfristen har gått ut får du avslag. Hva slags vedlegg skal jeg sende med? Send med relevante vedlegg. Vitnemål fra bestått videregående skole er det aller viktigste. Kopi av fagbrevet eller brev utsendt av fylkeskommunen som bekrefter at du har bestått fagprøven. Attester fra relevant jobberfaring. Vi vil gjerne se dokumentasjon på hva du har gjort de siste par årene, men vi trenger ikke dokumentasjon fra sommerjobben du hadde når du var 15 eller tre-dagers-kurset du tok i data for fire år siden. Hva skal jeg dokumentere hvis jeg søker med realkompetanse? Du må da dokumentere på allsidighet i arbeidserfaringen og attester fra tidligere og nåværende arbeidsgiver som beviser at du har relevant erfaring innenfor elektro eller mekaniske fag. Søknadsfristen har gått ut. Kan jeg allikevel søke? Vi behandler ikke søknader utenom søknadsfrister. Din søknad må være poststemplet senest dagen søknadsfristen går ut. Ønsker du allikevel å sende inn en søknad utenom søknadsfristen kan du det, men søknaden din vil bare bli arkivert til neste søknadsfristen. Bør jeg sende søknaden rekommandert for å forsikre meg at den kommer frem? Nei, vær vennlig å ikke send oss søknader rekommandert da det er ekstra mye arbeid for oss å dra til postkontoret å hente dem. Betaler dere lønn under utdanning? Nei, Norsk jernbaneskole betaler ikke lønn under utdanning. Noen studenter har allikevel mottatt lønn under utdanning ved at de har signert arbeidsavtaler med togselskaper. Dette skjer imidlertid helt uavhengig av skolen. Søknadsprosessen Jeg har søkt Norsk jernbaneskole. Når får jeg vite om jeg kommer inn? For å få plass på lokomotivførerutdanningen må du gjennom søknadsprosessen vår som består av intervju, arbeidspsykologisk prøve og helsetest, eventuelt også forkurs dersom det er relevant for deg. Hva skjer på intervjudagen? Dagen starter med et felles informasjonsmøte hvor representanter fra skolen og togselskapene gir litt generell informasjon. I løpet av møtet får du oppgitt tiden for ditt personlige intervju. Du skal også ta mål for uniform og gjennomføre skolens mediaundersøkelse. Husk å ta med fire passbilder. Hvor lang tid må jeg vente før jeg hører noe etter intervjuet? Vanligvis blir du oppringt i løpet av ettermiddagen/kvelden, og får svar på hvordan det gikk på intervjuet og dersom du går videre til arbeidspsykologisk test og helsetest. Tidspunktet for når du skal til arbeidspsykologisk test får du i resepsjonen før du går på intervjudagen. Hva går den arbeidspsykologiske prøven ut på? Den arbeidspsykologiske er utarbeidet for å teste dine personlige egenskaper. Hensikten er å kartlegge om du har de egenskapene som verdsettes hos lokomotivførere, i hovedsak hvordan du håndterer stressituasjoner. Testen tar en dag, er papirbasert og gjennomføres i regi av skolen av en arbeidspsykolog. Spis frokost, kom utvilt til prøven og ta med lunsj. Og bare gjør ditt beste. Kan jeg ta prøven mer enn en gang? Nei, dessverre. Du har én sjanse. Når får jeg svar på den arbeidspsykologiske prøven? Svar gis pr telefon så snart de foreligger. Vi ringer alle kandidatene når vi har fått svar fra arbeidspsykologen. Hva går helsetesten ut på? Helsetesten går i hovedsak ut på undersøke at du har normalt god helse, fravær av kroniske sykdommer, godt syn og hørsel. Helsetesten gjennomføres av bedriftshelsetjenesten og de forholder seg til Statens jernbanetilsyns helseforskrift. Når får man vite om man har fått plass ved utdanninga? Du får beskjed om studieplass senest tre måneder for studiestart slik at du kan si opp jobben din og jobbe ferdig din oppsigelses tid før skolestart. Dersom du ikke blir tilbudt plass i første omgang blir du ført opp på en venteliste og kontaktet så snart det blir en ledig plass. Skolen Hvor ligger skolen? Norsk jernbaneskole er lokalisert på Grorud i Oslo. Du kan greit komme deg til skolen ved å ta toget til Grorud eller Haugenstua stasjon og gå derfra til skolen. Buss nr. 65 Furuset-Stovner og 67 Tøyen-Stovner går forbi skolen på Østre Aker vei. Koster det noe å gå på skolen? Undervisningen er gratis, men studiet koster kr. 10 000. Summen dekker bøker, uniform og studentens andel av fribillettordningen som gir studenten gratis togreiser med NSB i studieperioden. Har skolen studenthybler? Nei, dessverre. Norsk jernbaneskole har ikke studenthybler og studenter må selv finne et sted å bo. Som student ved skolen kan du imidlertid søke studentbolig gjennom Studentskipnaden i Oslo dersom du ønsker å bo på studenthybel. Et annet alternativ er å leie på det private markedet. Undervisningen Hvordan er undervisningen lagt opp? Utdanningen består av både teori og praksis. Det er fordelt mellom klasseroms basert undervisning på skolen, simulatortrening og praksis ute i tog med kjørelærer. For mer informasjon, se skolens læreplan som ligger på nettet. Er skolen fulltid? Ja, det er undervisning mandag til fredag fra kl. 8:00 til 15:00. Det er møteplikt til undervisningen. Når du har praksis ute i tog følger du din kjørelæres turnus. Kan jeg jobbe ved siden av utdanningen? Det anbefales ikke fra skolens side. Vær oppmerksom på at når du er ute på øvelseskjøring følger du din kjørelærers turnus. Er studiet vanskelig? Det kommer vel helt an på deg som person, men de aller fleste anser studiet som krevende da det er et omfattende pensum. Eksamener etter hver modul må bestås for å gå videre til neste modul og du må ha minimum 80 prosent riktig for å stå. Se også beskrivelsen i læreplanen (link). Hva skjer om man stryker en eksamen? Du har anledning til å ta eksamen en gang til innen to uker, men er det slik at du ikke består den andre gangen heller betyr det dessverre at du mister studieplassen din. Kilde: Jernbaneverket - Norsk Jernbaneskole Endret 29. mars 2008 av Mjoellnir Lenke til kommentar
alis Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 hei det er en gutt på 14 år jeg lurte på hvis man går i spesialklasse får man bestått norsk jernbaneskole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå