Gå til innhold

Norges mest besøkte internettside?


Cashmere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kvasir top 50 saken kan umulig stemme.

At f eks Gaysir.no er besøkt flere ganger enn diskusjon.no er bullshit.

nesten 200 000 brukere på diskusjon.no mens det er rundt 100 000 homofile i norge. Pluss at diskusjon.no har flere besøk fra hver bruker hver dag. De homofile pusser vel ikke skinnfløyta så mange ganger om dagen vel? ^^

Lenke til kommentar
Den kvasir top 50 saken kan umulig stemme.

At f eks Gaysir.no er besøkt flere ganger enn diskusjon.no er bullshit.

nesten 200 000 brukere på diskusjon.no mens det er rundt 100 000 homofile i norge. Pluss at diskusjon.no har flere besøk fra hver bruker hver dag. De homofile pusser vel ikke skinnfløyta så mange ganger om dagen vel? ^^

 

Hvor mange av brukerne i de forskjellige forumene er aktive?

Vet ikke hvordan det er med gaysir, men et femsifret antall av brukerne på diskusjon.no har aldri postet noe som helst.

 

Edit: ifølge tns gallup slår hw.no gaysir :p

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

De forskjellige sidene som forsøker å rangere populære sider har nok ulike måter å rangere besøkte sider på. Noen baserer seg nok på antall sidevisninger, mens andre pr. antall søk (i søkemotorer), og en siste mulighet er jo antall unike IPer f.eks siste uken. Dette vil jo gi variasjoner i resultatene fra de ulike sidene som forsøker å rangere populære sider, da trafikken kan være ganske forskjellig. Et forum vil jeg tro ha langt høyere antall sidevisninger pr. unike IP enn f.eks VG.no.

Lenke til kommentar
Hvordan finner jeg ut hva som er Norges mest besøkte nettside?

Trafikkmåling er en egen vitenskap, og det er alt annet enn enkelt. Uten å gå for mye i detalj om alle utfordringer man har med å få det riktig, så er det greit å vite at det først og fremst er det to hovedtyper av målinger: tekniske og merkantile.

 

 

Tekniske målinger er for intern bruk i bedrifter. For teknisk avdeling, altså sånne som Tor Henning, er det viktig å måle belastningen – og da særlig peak – på servere slik at man er sikker på at ikke kapasiteten sprenges. For forretningsutviklere ser man på hvilke sider og dokumenter som blir mest lastet ned, og ikke minst ser man på flyten til brukerne – altså hvilken vei brukerne tar for å finne frem.

 

For å ta et eksempel, så kan det nevnes at flyten er særlig viktig for nettbutikker, for hvis man ser at alle brukere forsvinner fra nettsiden akkurat når handlevognen er klar til å betales, da må man gjøre noen grep for å sikre inntekten. Tekniske målinger baseres ofte på loggfiler fra serveren, eller andre interne instrumenter.

 

 

Merkantile målinger gjøres primært av hensyn til annonsører. Nettstedet må ha noe å slå i bordet med når de skal selge sjela si, og for å sikre objektivitet blir denne type målinger gjort av tredjepart. I Norge er det som Tor Henning sier TNS som er de facto standard.

 

Ettersom disse målingene gjøres av tredjepart, så fungerer det som regel slik at alle nettsider har en kodesnutt nederst i kildekoden for siden, hvor det gjøres et oppslag på serveren som teller treffet. Hvis du ser helt nederst på denne siden, så finner du fort den aktuelle kodesnutten, se bare etter ”<!--- TNS kode -->”.

 

 

Når du etterspør Norges mest besøkte internettside, så vil jeg derfor forstå det som at det er den merkantile målingen du er på jakt etter, og da blir det nok mest riktig å se hos TNS. Husk bare at TNS ikke viser det hvilke nettsider norske brukere nødvendigvis besøker mest, den viser hvilke nettsider som er kunde hos TNS som blir mest besøkt (men alle de store er kunde, for man ”må” være kunde hvis man skal ha håp om å nå frem hos annonsørene).

 

Merk forresten en viktig ting: Man skiller hovedsakelig mellom sidevisninger, unike brukere og besøk, men jeg tror egentlig ikke det er "antall besøk" du etterspør selv om du er på jakt etter ”mest besøkte nettside”. ;)

 

 

I tillegg til alt dette har man også andre trafikkmålingssystemer, som for eksempel annonsestyringsverktøy. Dette er systemer som holder rede på hvor mange annonsevisninger som er gjennomført etc. Det festlige er at alle måleverktøy har uvanen med å vise tall som ikke stemmer helt overens med andre systemer, dette fordi det er bøttevis av filtre og andre konfigureringer som forkludrer tellingen.

 

Skal vi for eksempel telle med utenlandske brukere? Og hva med bedriftsinterne brukere, skal de telle med? Hva med brukere som åpenbart ikke er mennesker, men altså crawlere og andre applikasjoner som besøker nettstedet? Hvor lenge må en bruker ha vært inaktiv før det telles som et nytt besøk? Slike spørsmål er det _mange_ av.

 

Det jeg nevner her er for øvrig bare toppen av isfjellet, eller en grov forenkling om du vil. Kort fortalt er ditt enkle spørsmål tilnærmet umulig å svare på, for det er så mange presiseringer som må gjøres før man kan få noe som likner et entydig svar.

 

 

edit: leif.

Endret av Horge
Lenke til kommentar

Takk for en lang å informerende post, Horge! Nå har jeg lært noe nytt ;)

 

Jeg finner ikke Google på lista til TNS, hvorfor det? Er det bare "påmeldte" nettsider som ligger på denne listen?

Endret av fedi
Lenke til kommentar

Hvis ”påmeldt” kan bety kunde, så er du på rett spor. Det er altså derfor du ikke kan sette likhetstegn ved TNS-listen og norske surfevaner. Men, ettersom man i praksis må være listet hos TNS for å få innpass hos annonseformidlerne (ja, det er en egen bransje som driver med formidling av annonser, altså en megler mellom annonsøren og nettstedet), så er alle de store å finne hos TNS.

 

TNS utnytter selvfølgelig sin posisjon for alt den er verdt, så det er ikke billig å være kunde. På kjøpet får du med et ganske så ubrukelig trafikkmålingsverktøy, men trøsten er at det neppe er mange som bruker TNS-målingene til stort annet enn nettopp å vise annonsemarkedet hvor mange sidevisninger og unike brukere man har.

 

Inntil mange og store nok aktører bryter med TNS, og heller kommer opp med et alternativ som annonsemarkedet ”godkjenner” (og markedet godkjenner det i kraft av at de ønsker innpass på nettstedene som bruker alternativet til TNS), så vil nok TNS bestå.

 

For noen år tilbake hadde TNS nedetid så lenge at det faktisk er noen måneder hvor det knapt foreligger statistikk for Norge, men selv den perioden overlevde de – ganske enkelt fordi de dessverre nesten er uten konkurranse. Dersom det kommer et alternativ, så skal du ikke se bort fra at det rett og slett er initiert av en av de store aktørene, ganske enkelt fordi de mener TNS har godt av litt konkurranse.

 

En annen ting du må legge merke til er at det er to lister: enkeltnettsteder og samkjøringer. Mange av de store nettstedene i Norge er del av ymse nettverk, og ettersom disse nettverkene blant annet er der for å tjene som annonsesamkjøring, så ønsker disse nettstedene også å bli telt som én aktør.

 

Dette er selvfølgelig urettferdig for nettsteder som står helt alene, men derfor er det også to lister. Du trenger ikke lete langt for å finne en av de store samkjøringsaktørene, for du er der akkurat nå. HW-nettverket består av en liten skog med nettsteder, og HW er igjen med i Eddas samkjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...