xence Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hei! Jeg havnet i en krangel med en annen kunde på bigbite! I krangelen endte i knuffing og endte med at en "barløsning" benk datt ned og ble ødelagt. Nå krever innehaveren at jeg erstater benken og truer med å anmelde meg for hærverk. Innehaveren påstår at bigbite ikke har forsikring som dekker slikt. Hærverk innebærer jo å ødelegge noe med forsett eller med vilje, så det blir jo feil her. Men har innehaveren rett til å få reperasjon av benken dekkt av meg uanset? Det var et uhell, har jeg ikke no rettigheter her? jeg var kunde, og bigbite er jo den profesjonelle part her! Hjelp! Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) I henhold til Lov om skadeserstatning kapittel 4 LINK ser det ut som grov uaktsomhet er tilstrekkelig for å utløse erstatningsansvar. Endret 31. mars 2008 av Marvil Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Tråden flyttes til jussforumet, da dette ikke handler om forbrukerrett. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 ... Hei. Strafferettslig ansvar (hærverk) er ikke nødvendig for å konstatere erstatningsplikt. Konungr. viser til den relevante loven. Du kan lese selv. For å si noe vettugt om ditt eventuelle erstatningsansvar må man nok ha bedre opplysninger enn du har gitt. Jeg kan imidlertid si litt likevel: Man er som utgangspunkt pliktig til å erstatte skade som man volder ved uaktsomhet. Man har - kort sagt - handlet uaktsomt hvis man ikke var så forsiktig som man burde være. Ut fra det du skriver, er det sannsynlig at du var uaktsom da du drev og slåss/knuffet. Slikt bør man jo ikke drive med. Så ja: du er nok ansvarlig. Men det er kanskje også han du kranglet med (det KAN tenkes). I så fall deler dere ansvaret, men det betyr at BigBite kan gå på deg alene, så må du kreve penger fra han andre etterpå. At du er ansvarlig, betyr ikke at du er nødt til å betale alt - ansvaret kan lempes, jf. § 5-2, men det er tvilsomt om det er aktuelt her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå