Gå til innhold

Sette sammen panoramabilder - problematisk

Anbefalte innlegg

Jeg satte kameraet mitt på et stativ, og tok et og et bilde av en utsikt, fra venstre til høyre. Når jeg skulle sette sammen disse bildene til et stort, så viste det seg at størrelsesforholdet endret seg fra bilde til bilde. F.eks. passet ikke bilde nr. 2 sammen med bilde nr. 1, pga. at bilde nr. 2 hadde større proporsjoner på husene etc.

Stativet stod på samme sted hele tiden og zoom'en var låst på 15mm. Noen som har en ide om hva som gjør at det ikke funker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg satte kameraet mitt på et stativ, og tok et og et bilde av en utsikt, fra venstre til høyre. Når jeg skulle sette sammen disse bildene til et stort, så viste det seg at størrelsesforholdet endret seg fra bilde til bilde. F.eks. passet ikke bilde nr. 2 sammen med bilde nr. 1, pga. at bilde nr. 2 hadde større proporsjoner på husene etc.

Stativet stod på samme sted hele tiden og zoom'en var låst på 15mm. Noen som har en ide om hva som gjør at det ikke funker?

Kan problemet være brennvidden?? På 15 mm er perspektiv-forskyvningen så stor at det blir feil i størrelsene.

Panoramabilder bør tas med brennvidder på mer enn 28 mm eller med krafitg overlapp..

Se et 180° panorama her:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10690402

Har du Canon kamera, så fulgte det med et godt program på CDen; Sticth.

Lenke til kommentar

xSTONE, jeg tenkte det samme om brennvidden. Skal dra tilbake og prøve med en større brennvidde. Forhåpentligvis fungerer det da.

Jeg har ikke giddet å sjekke ut CD-en som fulgte med kameraet. Bruker lightroom eller irfanview i tillegg til photoshop. Men, skal seff sjekke det ut om det finnes en nyttig "panorama-funksjon". Takk for tipset :)

Edit: Hva menes for øvrig med "kraftig overlapp"?

Endret av Asfaltus
Lenke til kommentar
For å gjere det litt enklare, bruk autofunksjonen til PS: File --> Auto --> Photomerge.

Hehe... Jeg prøvde på dette nå, og plutselig ble panoramaet ganske så bra - og det helt automatisk. Var nesten ikke noe morro det der :p Fascinerende hvor "intelligent" PS later til å være.

Edit: Ble visst ikke fullt så bra allikevel. PS tar Oslo tilbake til 2. verdenskrig:

hus1bk2.jpg

hus2qu3.jpg

Endret av Asfaltus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...