Asfaltus Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg satte kameraet mitt på et stativ, og tok et og et bilde av en utsikt, fra venstre til høyre. Når jeg skulle sette sammen disse bildene til et stort, så viste det seg at størrelsesforholdet endret seg fra bilde til bilde. F.eks. passet ikke bilde nr. 2 sammen med bilde nr. 1, pga. at bilde nr. 2 hadde større proporsjoner på husene etc. Stativet stod på samme sted hele tiden og zoom'en var låst på 15mm. Noen som har en ide om hva som gjør at det ikke funker? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Uhm, hvilket program bruker du til å sette sammen panoramaet med ? Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Photoshop. Jeg åpner hvert bilde (f.eks 5 stk.), og åpner så en ny diger "ramme". Så paster jeg alle bildene inn i den rammen, for så å kombinere bildene der de "går over" i hverandre. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 For å gjere det litt enklare, bruk autofunksjonen til PS: File --> Auto --> Photomerge. Veit ikkje kva som forårsaker problemet, men det einaste eg kan tenkje meg no er at objektivet gjev ein del forvrenging, og at det fører til forskjellane. Men det er ein ukvalifisert gjetting. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg satte kameraet mitt på et stativ, og tok et og et bilde av en utsikt, fra venstre til høyre. Når jeg skulle sette sammen disse bildene til et stort, så viste det seg at størrelsesforholdet endret seg fra bilde til bilde. F.eks. passet ikke bilde nr. 2 sammen med bilde nr. 1, pga. at bilde nr. 2 hadde større proporsjoner på husene etc. Stativet stod på samme sted hele tiden og zoom'en var låst på 15mm. Noen som har en ide om hva som gjør at det ikke funker? Kan problemet være brennvidden?? På 15 mm er perspektiv-forskyvningen så stor at det blir feil i størrelsene. Panoramabilder bør tas med brennvidder på mer enn 28 mm eller med krafitg overlapp.. Se et 180° panorama her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10690402 Har du Canon kamera, så fulgte det med et godt program på CDen; Sticth. Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) xSTONE, jeg tenkte det samme om brennvidden. Skal dra tilbake og prøve med en større brennvidde. Forhåpentligvis fungerer det da. Jeg har ikke giddet å sjekke ut CD-en som fulgte med kameraet. Bruker lightroom eller irfanview i tillegg til photoshop. Men, skal seff sjekke det ut om det finnes en nyttig "panorama-funksjon". Takk for tipset Edit: Hva menes for øvrig med "kraftig overlapp"? Endret 29. mars 2008 av Asfaltus Lenke til kommentar
gormley Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Photomatix. Du trenger photomatix. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Nei, det gjer han ikkje. Photomatix er for å lage HDR-bilete, ikkje panoramabilete. Det er to forskjellige teknikkar. Edit: Hva menes for øvrig med "kraftig overlapp"? Denne sida anbefaler 25%. Endret 29. mars 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
la7tma Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 har du prøvd Autostitch programet Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Vil du gjøre det gratis så er Autostich det beste, vil du ha noe som er litt bedre så bruk Autopano Pro. Hvis ingen av de greier å gjøre en god jobb automatisk så er det en brukerfeil. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Som jeg skrev i den forrige tråden https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10690402 så brukte jeg ca. 20%, og det fungerte for meg. Bildet fra Vilafranche ble forresten kjørt ut hos Panzerprint http://www.panzerprint.no/ snakk med Rune) i ca 100 x 500 cm (fila var på ca 60 MB) Endret 29. mars 2008 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) For å gjere det litt enklare, bruk autofunksjonen til PS: File --> Auto --> Photomerge. Hehe... Jeg prøvde på dette nå, og plutselig ble panoramaet ganske så bra - og det helt automatisk. Var nesten ikke noe morro det der Fascinerende hvor "intelligent" PS later til å være. Edit: Ble visst ikke fullt så bra allikevel. PS tar Oslo tilbake til 2. verdenskrig: Endret 29. mars 2008 av Asfaltus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Autostitch er absolutt verd å prøve. Jeg synes i hvert fall det er bedre enn Canons Photostitch. Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Autostitch er absolutt verd å prøve. Jeg synes i hvert fall det er bedre enn Canons Photostitch. Thanks. Autostitch var tre ganger vassere enn PS. Fett verktøy! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå