Asfaltus Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Når legger inn bildene jeg har tatt på PC-en, og åpner de i photoshop (eller irfanview), så ser jeg at flere bilder har forskjellige størrelser - både i pixler og cm. Hvorfor får ikke alle bildene jeg tar lik størrelse? Om det f.eks. står at bildet har størrelsen 113cm x 67cm, vil jeg da kunne printe ut bilde i denne størrelsen uten at kvaliteten blir forringet? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Dette kommer da vitterlig an på oppløsningen på bildet, avstanden du skal se på utskriften fra osv osv. De FLESTE kameraer legger inn en 'PPI' verdi i bildefilen. På mitt kamera kan jeg f.eks ikke stille på denne verdien (men det er ikke noe pes å endre i annen programvare senere). Mitt kamera setter den til 72 PPI. Enkelte programmer bruker da denne verdien til å beregne en anslått fysisk størrelse på bildet ved utskrift i gitt kvalitet. Jeg tror du skal lese litt om PPI. Det ligger en stor og lang tråd om dette her (som dog inneholder noe feilinformasjon). Dette er et spørsmål som går igjen og igjen. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) DPI, PPI... Skal sjekke litt. Syntes bare det er rart at noen bilder har størrelsen 137x94 cm, mens andre har bare 40x20cm eller lignende. Det beste er om alle bilder blir svære, så kan jeg velge å få de trykket opp stort eller ikke. Endret 29. mars 2008 av Asfaltus Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Enkelt sagt: Drit i cm og ppi/dpi og vurder bildestørrelsen kun på grunnlag av piksler x piksler. Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Enkelt sagt: Drit i cm og ppi/dpi og vurder bildestørrelsen kun på grunnlag av piksler x piksler. Greit nok, men noen bilder blir 3888piksler x 2592piksler, mens noen blir 1936piksler x 1288 piksler. Hvorfor? Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Enkelt sagt: Drit i cm og ppi/dpi og vurder bildestørrelsen kun på grunnlag av piksler x piksler. Greit nok, men noen bilder blir 3888piksler x 2592piksler, mens noen blir 1936piksler x 1288 piksler. Hvorfor? Du må ha gjort noe pussig, som er så banalt enkelt at vi ikke tenker på det. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hei igjen. Tar du bildene i JPG ? På mitt kamera kan jeg velge f.eks 10MP, 6MP og 2MP (Gjelder kun når jeg tar bilder i JPG og ikke i RAW). Bildene blir altså behandlet og forminsket i kameraet om jeg velger 6 eller 2 MP. Det kan være at du har stilt på noen kvalitetsinnstillinger for å få flere bilder på ett minnekort, og dermed endt opp med å redusere oppløsningen på bildene. Det er mitt tips hvertfall. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg skyter stort sett alle bilder i raw. Da burde vel alle bilder ha samme antall piksler... Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) På mitt gamle Canon A80 kan jeg ha forskjellig oppløsning under de automatiske-innstillingene og de manuelle innstillingene. Hvis jeg tar bilder i f.eks "auto"-modus kan jeg få 1024x768, men hvis jeg vrir hjulet til "P" kan jeg få en helt annen, alt ettersom hva jeg har stilt inn størrelsen på. Edit: Kom visst svar mens jeg skrev, da er nok ikke mitt svar fasiten gitt.... Endret 29. mars 2008 av awesnes Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Originalen vil iallfall det. I Camera RAW kan du heilt nederst velge kva oppløysning filene du opner i PS skal ha. Har du vore borti denne tru? Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Ok, dette er greia: Jeg har satt kameraet (EOS 40D) til å ta bilder i RAW-format, noe som skal gi en oppløsning på 3888x2592 piksler. Det står også på kameraets top-display at kameraet tar bilder i RAW format. Når jeg så laster bildene inn på PC-en og åpner de i irfanview eller PS, så er de derimot i størrelsen 1936x1288 pixler, altså sRAW format. Det står klart og tydelig på kameraet at valgt format er RAW (3888x2592), og kameraet er i tillegg splitter nytt. Hvorfor får jeg da bilder i sRAW-format? Kult om noen kan hjelpe med å finne ut av dette, for det er relativt frustrerende. Originalen vil iallfall det. I Camera RAW kan du heilt nederst velge kva oppløysning filene du opner i PS skal ha. Har du vore borti denne tru? Hva mener du med "i Camera RAW"? Er det en innstilingsmulighet i selve kameraet? Tror jeg har sjekket det meste på menyen, men her er jeg åpen for alle muligheter. Må legge til at om jeg tar bilder i jpeg-format, enten på full-automatisk modus eller hvis jeg stiller kameraet til jpeg, så får disse bildene størrelsen 3888x2592 piksler. Om det bare hadde fungert med RAW. Edit igjen: Jeg har nå tatt bilder i både raw og sraw format. Det viser seg at sRAW formatet blir til 160x120 piksler på min pc. To eksempelvise bildefiler har følgende størrelser: RAW: 1936x1288 piksler(11,1MB) sRAW: 160x120 piksler (5,89MB) Jpeg-filene blir helt vanlige, altså 3888x2592 piksler. Endret 30. mars 2008 av Asfaltus Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Hva mener du med "i Camera RAW"?Det er RAW-konvertereren til Photoshop. Når du opner råfiler i PS kjem dei opp her fyrst. Men det virker ikkje som det er her problemet ligg ut frå det du seier. Redigert: Det kan kanskje vere at programma opner ei JPG-fil som er bakt inn i råfila, for førehandsvising. Endret 30. mars 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Tror jeg har funnet ut av dette nå. Installerte nå Canon sin software på PC-en, og nå får jeg riktig størrelse på bildene. Mest sannsynlig var det et driverproblem. Om det måtte være av interesse: For det første har jeg aldri åpnet raw-filene i PS (beklager at jeg gav intrykk av dette). Min versjon av PS CS2 støtter ikke RAW-format, kansje må jeg laste ned en driver eller en oppdatering... uansett, RAW-filene har jeg kopiert inn på PC-en for deretter å åpne de i irfanview (som har vært mitt trofaste bildetitte-program i sikkert 10 år, og som sikkert er helt utdatert hva gjelder alt). I irfanview har RAW-filen åpnet seg som om den skulle vært sRAW, og så har jeg konvertert til jpeg, og så åpnet i PS og bla bla bla... Ser til min forskrekkelse at bildene har mere støy (eller støyen er mer synlig), når bildene får større oppløsning... Endret 30. mars 2008 av Asfaltus Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Min versjon av PS CS2 støtter ikke RAW-format, kansje må jeg laste ned en driver eller en oppdatering...Den har støtte for RAW-filer, men ikkje alle RAW-filer. Camera RAW, som er RAW-konverteraren må oppdaterast for å kunne opne filer frå nyare kameraer. Dessverre er det slik at den versjonen av Camera RAW som gav støtte for filene til 40D ikkje er kompatibel med CS2, kun med CS3. (Og ein eller annan versjon av Elements.) Vil du opne råfilene dine i PS direkte må du då anten oppgradere til CS3 eller konvertere filene til DNG fyrst. Det kan gjerast med gratisprogrammet Adobe DNG Converter, som følgjer med når du laster ned Camera RAW. DNG-filene kan opnast i CS2. Endret 30. mars 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Asfaltus Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Vil du opne råfilene dine i PS direkte må du då anten oppgradere til CS3 eller konvertere filene til DNG fyrst. Det kan gjerast med gratisprogrammet Adobe DNG Converter, som følgjer med når du laster ned Camera RAW. DNG-filene kan opnast i CS2. Hmm... litt dyrt å oppgradere til CS3 med mindre man laster ned. Beholder CS2 inntil videre. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Du må jo heller ikkje oppgradere. Programmet som følgjer med kameraet, Digital Photo Professional, skal slett ikkje vere ille. Bruk det til RAW-konverteringa, og om du treng gjere noko meir med bileta etter det, bruk PS til det. Endret 30. mars 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Bare sånn for oppklaringen sin skyld, det var nok IFranview som viste jpg filen som ligger inne i raw filen. Dette er blant annet filen du vil se bak på displayet på kameraet. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Ja, jeg har merket det samme: Irfanview viser mye mindre bilder (i piksler x piksler) enn det jeg får når jeg bearbeider de samme RAW-filene. Det er CR2 fra en Canon 20D. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå