Gå til innhold

hvordan gjenopprette hdd fra ubuntu?

Anbefalte innlegg

jeg har nettopp lastet ned og installert ubuntu 7.10, og får ikke tilgang til hdd eller windows vista, jeg har sett på boot menyen, men vista står ikke der! hva skal jeg gjøre?

hvis det er noe dere må vite om PC-en eller lignende, så bare si ifra.

edit: hvis det er noen koder jeg må skrive inn, helst si hele koden!

Endret av 93pauott
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Har du partisjonert opp harddisken på nytt før du startet installasjonen eller har du bare installert over det som var der fra før? Dette er nok det viktigste spørsmålet.

Det høres ut som om du har installert linux over Vistainstallasjonen din. Noe som i praksis vil si at du har slettet alt som du hadde på harddisken. Det er nok ingen "kode" som kan redde deg fra dette...

Lenke til kommentar

jah... hadde massevis av bilder/skolearbeid og lignende der, men er det ingen måte og få det tilbake på?

de sa på elkjøp at det fantes en "kode" (ok, jeg mente egentlig kommando... tror jeg) som kunne berge meg ut fra dette, men de husket ikke hva den var!

hvis noen har en idé om en kommando jeg kan prøve, så vær så snill å si den!

Endret av 93pauott
Lenke til kommentar

Elkjøp tenkte bra sikkert på å kjøre opp harddisken som ikke allerede var mappet opp. Dette går ikke når du har slettet alt som er der. Harddiskgjennoppretting er rimelig vanskelig når du har skrevet over harddisken.

Det er fullt mulig å legge inn linux inne i windows når du skal teste det... Da hadde du sluppet å partisjonere opp harddisken og slette alt som er på den slik du har gjort nå.

Du kan trygt gå ut ifra at du har mistet alt du hadde på harddisken, det er noen ting du kan gjøre. Hvis dataene er veldig viktig for deg, så kan du sende harddisken til ahlberg for gjennoppretting (NB! Dette er dyrt, Prisliste ahlberg data) du kan også teste en harddiskgjennoppretter (du må ta harddisken ut av maskinen og montere den i en annen maskin for å teste dette)

Her er noen alternativer: http://www.hardware.no/artikler/har_du_sle...d_et_uhell/9326

Du har dessverre opplevd å lære på den harde måten hvorfor man lager backup, spesielt før man skal gjøre oppgaver som man ikke har 100% kontroll på.

Lenke til kommentar

Det er ingen problemer med Linux, men det hadde nok hjulpet deg litt hvis du hadde spurt her på forhånd.

Tipset mitt til neste gang er enkelt, for å teste ubuntu, så installerer du ubuntu ifra windows.

Sett i ubuntuplaten inne i windows, så kan du installere Linux uten fare for å slette hele harddisken, så kan du fjerne ubuntu fra legg til fjern programmer hvis du ikke liker det, eller synes at windows fremdeles passer bedre for deg.

Minuset med å legge til linux på denne måten, framfor å legge til en egen partisjon med Linux på er at det blir litt tregere. Men, det er en flott måte å teste det på.

Linux er fantastisk bra og har blitt meget brukervennlig. Men, det er fremdeles slik at det er ikke alle Linux passer for, og første gangen så kan det lønne seg å spørre litt før du tuter igang med en installasjon, som du ikke er helt sikker på konsekvensene av.

Lykke til da. Håper det ordner seg.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...