maggern78 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Heisann. Sulten på litt feedback fra folk som ikke er vennene mine: Hva synes dere om min startsiden-konkurrent http://www.strt.no ? Konseptet er at den skal være kjapp og morsom, med muligheter for customise endel ting. Så da er spørsmålene: Er den morsom nok? Bør ting flyttes? Eller kuttes? Er alt lett å forstå? Hva med stoffmiks? Hva med mest spilt på last.fm, greit å fatte? Vil begge kjønn like den? Er det greit å forstå at navnet på en måte er start.no, bare litt kjappere liksom? Hva synes dere om ladetiden? ...og til sist: ville du ha hatt den som en startside? mvh Maggern PS: det skal etter hvert komme en annonse i bunn... Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg likte siden. Er litt usikker på bilde/tekst fordelingen nedover siden, men det er vel en smakssak. Hoover over bilde/tekst i Firefox skaper ekstra belastning på prosessor. Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg likte siden.Er litt usikker på bilde/tekst fordelingen nedover siden, men det er vel en smakssak. Hoover over bilde/tekst i Firefox skaper ekstra belastning på prosessor. Takk for svar. Det går an å slå av hoover i kontrollpanelet ...men det er ikke så lett å gjette kanskje. Var det så mye ekstra belastning at du opplevde det som noe problem? M. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg syns ikke den er morsom nok. Er litt for A4 med tekst og bilder radvis. Savner navigasjon på venstre evt høyre siden, husker ikke hva denne heter, men den ville gjort det lettere å bla til det man vil. F.eks. er det ingen lettvind måte å bla til f.eks. "Break Videos", men må scrolle nedover til man finner det. Regner med at du på sikt vil ha reklame for å finansiere siden (hvis den blir populær) og hvis du da skal putte reklamebannere innimellom blir siden veldig lang til slutt, avhengig av mengden reklame selvfølgelig. Likte muligheten for å få "sort" bakgrunn. Likte ikke bildet av damen med laptop. Assosiasjoner til VG helg eller hva det er. Savner hw.no ved siden av Digi og ITavisen. Ladetiden er noe treg, uten at jeg opplever det som noe problem ettersom den øverste delen med VG, Dagbladet, Aftenposten og dagens videoer kommer fort opp. Det er hvis jeg scroller med en gang at ting tar tid. Naturlig nok med alle bildene. Første jeg tenkte var at det var start.no så navnet var bra, men det kan by på problemer hvis man skal si det til venner, start.no uten a, så går de hjem og jeg vil tro sansynligheten er stor for at de skriver start.no, men det vil tiden vise. Selv bruker jeg firefox med session saver, og det varierer hvilken side jeg avslutter på, men jeg skal prøve å bruke denne siden som startside en stund, for jeg likte at det ikke var for mye dill-dall som det ofte er på startsider. Likte slagordet "strt.no - litt kjappere", selv om jeg oftere bruker bokmerker enn å skrive inn adressen. Savner litt kontaktinfo i bunn, utover "[email protected]", bare litt info om hvem som driver siden. Totalt sett syns jeg siden var spennende, likte mulighetene for å klikke "mer" under nyhetene for å få se flere nyheter uten å måtte gå til nettsiden som har nyheten. Håper jeg har uttrykt meg på en konstruktiv måte, at du ikke føler at jeg bare klager uten å oppgi hva som er feil/hva som kan forbedres. Lenke til kommentar
Nora90 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Likte veldig godt den lyse versjonen, den ser lekker ut! Jeg synes alle bildene og videoene ble litt for mye, og jeg savner en sidemeny Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg syns ikke den er morsom nok. Er litt for A4 med tekst og bilder radvis. Savner navigasjon på venstre evt høyre siden, husker ikke hva denne heter, men den ville gjort det lettere å bla til det man vil. F.eks. er det ingen lettvind måte å bla til f.eks. "Break Videos", men må scrolle nedover til man finner det.Regner med at du på sikt vil ha reklame for å finansiere siden (hvis den blir populær) og hvis du da skal putte reklamebannere innimellom blir siden veldig lang til slutt, avhengig av mengden reklame selvfølgelig. Likte muligheten for å få "sort" bakgrunn. Likte ikke bildet av damen med laptop. Assosiasjoner til VG helg eller hva det er. Savner hw.no ved siden av Digi og ITavisen. Ladetiden er noe treg, uten at jeg opplever det som noe problem ettersom den øverste delen med VG, Dagbladet, Aftenposten og dagens videoer kommer fort opp. Det er hvis jeg scroller med en gang at ting tar tid. Naturlig nok med alle bildene. Første jeg tenkte var at det var start.no så navnet var bra, men det kan by på problemer hvis man skal si det til venner, start.no uten a, så går de hjem og jeg vil tro sansynligheten er stor for at de skriver start.no, men det vil tiden vise. Selv bruker jeg firefox med session saver, og det varierer hvilken side jeg avslutter på, men jeg skal prøve å bruke denne siden som startside en stund, for jeg likte at det ikke var for mye dill-dall som det ofte er på startsider. Likte slagordet "strt.no - litt kjappere", selv om jeg oftere bruker bokmerker enn å skrive inn adressen. Savner litt kontaktinfo i bunn, utover "[email protected]", bare litt info om hvem som driver siden. Totalt sett syns jeg siden var spennende, likte mulighetene for å klikke "mer" under nyhetene for å få se flere nyheter uten å måtte gå til nettsiden som har nyheten. Håper jeg har uttrykt meg på en konstruktiv måte, at du ikke føler at jeg bare klager uten å oppgi hva som er feil/hva som kan forbedres. Takk for svar, det var konstruktivt . Følte at hvis det ikke var tekst og bilder radvis ville det bli litt rotete. Er usikker på hvilken annen type organisering som ville vært mer hensiktsfull. Stolpe er nevnt, men da blir siden vel litt for bred igjen? Det hadde gått an å hatt linker i toppen til elementene nede. Det var noe jeg hadde, men som ble fjernet. Hadde "Nede" og "midten" som linker. Tenkte egentlig å ikke ha så mange reklamer, så dukker nok unna problemet med at det blir så langt å scrolle. Det finnes en mulighet for å fikse litt på bilde-feedsene så de blir i tre etasjer med en annonse til høyre i høyden. Vi får se. Jeg skal i det minste ha mange flere brukere før jeg orker å hive på mer annonser. Jeg har først og fremst lyst til å lage en god startside, deretter å kanskje tjene en slant. Godt mulig jeg tar inn hardware.no, så det blir en rad med it-nyheter. Smart egentlig. Takk. Navnet er jo ikke perfekt... men "start.no"-navnet er nesten tatt i alle varianter... har prøvd en drøss. Sukk. Hyggelig at du vil prøve den som startside. Gi meg gjerne mer feedback hvis du oppdager ting etter hvert som du får brukt siden litt mer. mvh Maggern Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Likte veldig godt den lyse versjonen, den ser lekker ut! Jeg synes alle bildene og videoene ble litt for mye, og jeg savner en sidemeny Takk for feedback . Jeg hadde håpet at den lyse versjonen skulle appellere til jenter/kvinner. Er i tenkeboksen angående sidemeny. mvh M. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Hva er designmålene ved denne siden? Siden er ikke i nærheten av å validere samt at den ikke virker skikkelig i opera, særlig dette kontrollpanelet. Hvis meningen er at brukere skal lese informasjonen på siden din så må du jobbe med leslighet. Du har for eks. altfor mye streker rundt rss linjene. En annen ting er at bildene tar bort fokus fra teksten, samt at jeg opplever dem som for små til å vekke min interesse. Du har bare en annonse og den er dårlig plassert, slik at den neppe får klikk. Dette kan fort bli litt lite til å tjene penger på. Det er ingen tydelig struktur på informasjonen, noe som igjen gjør det vanskeligere å lese siden. Jeg har en opplevelse av kaos og har problemer med å fokusere på enkeltelementer. Ellers har du vært svært flink til å stappe siden med mye info uten å skrive noe info selv. Siden er stylet relativt rent. Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Hva er designmålene ved denne siden? Siden er ikke i nærheten av å validere samt at den ikke virker skikkelig i opera, særlig dette kontrollpanelet. Hvis meningen er at brukere skal lese informasjonen på siden din så må du jobbe med leslighet. Du har for eks. altfor mye streker rundt rss linjene. En annen ting er at bildene tar bort fokus fra teksten, samt at jeg opplever dem som for små til å vekke min interesse. Du har bare en annonse og den er dårlig plassert, slik at den neppe får klikk. Dette kan fort bli litt lite til å tjene penger på. Det er ingen tydelig struktur på informasjonen, noe som igjen gjør det vanskeligere å lese siden. Jeg har en opplevelse av kaos og har problemer med å fokusere på enkeltelementer. Ellers har du vært svært flink til å stappe siden med mye info uten å skrive noe info selv. Siden er stylet relativt rent. Hei. Takk for svar. Det er ikke satt opp noen spesifikke designmål, ettersom jeg er rimelig ny innen webdesign. Har du forslag på hva slags metode man bruker for å komme frem til slike, lytter jeg gjerne. Det fantes en opensource mal som ligner veldig, og den ble brukt fordi den fungerte greit slik at det ikke kostet meg mye å lage siten. Det skal kanskje lages flere versjoner av siden, så andre layoutvalg i forhold til topp, kolonner etc. kan være aktuelle. Jeg vet at siden ikke validerer. Og at den gir et par feilmeldinger. Jeg spuret utvikleren min om det, og han sa at det var for å sikre at siden fungerte greit å alle webbrowserne. Mulig det er bullshit? Mine knapper fungerer i Opera 9.23. Hvilke er det som ikke fungerer for deg? Annonsen er ræva plassert, og det er med vilje. Det jeg trenger nå er brukere, brukere, brukere. Andre startsider er dynget ned med reklame, og det vil sikkert min bli hvis jeg får nok brukere. Mens først brukere, så reklame. Driftbudsjettet mitt er ekstremt lite, så det går fint leeeenge. Jeg har prøvd å gruppere nyhetene noe, men kan være enig at det er litt kaos slik det er nå. Det er ikke så enkelt å gruppere helt logisk... tar gjerne imot forslag. (Enkelte folk liker faktisk et koldtbord... det skal liksom bugne av ting) Bildene tar oppmerksomhet fra teksten, det er klart. Alternativet er å ikke ha bildene, men da blir det altfor mye tekst igjen. Bare prøv å slå av bildene.... Jeg er egentlig happy så lenge noe skaper oppmerksomhet. Bildepresentasjonen skal trolig gjøres slik at rammene og teksten under forsvinner, slik at det bare blir selve bildene. Tror det blir penere. Når det gjelder leseligheten, så er det et poeng å skille sakene med en eller annen effekt. Hvis ikke leser leseren gjerne flere linjer "som ett". Jeg har valgt grå linjer, og mener at det fungerer rimelig greit. Ellers er tekststørrelsen ok (med mulighet for å gjøres større) og kostrasten god. Dette er kanskje den kommentaren som har overrasket meg mest... mvh Maggern Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Du kan oppnå bedre leslighet ved å ha mer avstand mellom elementene i listene dine, strekene er ett dårlig valg. Det er ikke linjebrudd i noen av punktene i listene, slik at man intuitivt forstår at hver linje er en sak. Strekene har ingen misjon. Du kan også samle tekst for seg, og bilder for seg. Hvis du blander tekst og bilder er du helt avhengi av at teksten blir vesentlig mer lettlest. Jeg forstår fremdeles ikke helt hvor du vil med siden, og argumentet for å gjømme bort reklamen forstod jeg ikke. Hvis du ønsker brukere, og er overbevist om at reklame vil skremme bort brukere, hvorfor da planlegge mer reklame i fremtiden? Brukere som ikke kan fordra reklame vil du jo miste så fort du benytter reklame, så hvorfor opparbeide deg en brukermasse du egentlig ikke tror du kan beholde på sikt? Når det gjelder kode så er den forferdelig. Du benytter nøstede tabeller. Hele 10 nivåer, dvs. tabell i tabell x9. Jeg benytter opera 9.26 og panelet ditt fungerer hverken under Vista eller Ubuntu med Opera9.26. Det som fungerer er å gå til View/visning, style og hake av for table strukture. Koden er vanvittig komplisert og lang, og er alt annet enn effektiv, så du kan umulig ha valgt dette for å være "litt kjappere". http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...nal&group=0 1896 feil er personlig rekord for min del på dette forumet. Du har også store tegnsett problemer. Dette blir en særdeles krevende side å vise. Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Du kan oppnå bedre leslighet ved å ha mer avstand mellom elementene i listene dine, strekene er ett dårlig valg. Det er ikke linjebrudd i noen av punktene i listene, slik at man intuitivt forstår at hver linje er en sak. Strekene har ingen misjon. Du kan også samle tekst for seg, og bilder for seg. Hvis du blander tekst og bilder er du helt avhengi av at teksten blir vesentlig mer lettlest. Jeg forstår fremdeles ikke helt hvor du vil med siden, og argumentet for å gjømme bort reklamen forstod jeg ikke. Hvis du ønsker brukere, og er overbevist om at reklame vil skremme bort brukere, hvorfor da planlegge mer reklame i fremtiden? Brukere som ikke kan fordra reklame vil du jo miste så fort du benytter reklame, så hvorfor opparbeide deg en brukermasse du egentlig ikke tror du kan beholde på sikt? Når det gjelder kode så er den forferdelig. Du benytter nøstede tabeller. Hele 10 nivåer, dvs. tabell i tabell x9. Jeg benytter opera 9.26 og panelet ditt fungerer hverken under Vista eller Ubuntu med Opera9.26. Det som fungerer er å gå til View/visning, style og hake av for table strukture. Koden er vanvittig komplisert og lang, og er alt annet enn effektiv, så du kan umulig ha valgt dette for å være "litt kjappere". http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...nal&group=0 1896 feil er personlig rekord for min del på dette forumet. Du har også store tegnsett problemer. Dette blir en særdeles krevende side å vise. Om reklamen: Man selger noe billg så folk blir hekta, og når de er det så skrur man opp prisen. Ellers ser jeg at du har rett angående koden. Tror jeg får finne men en utvikler neste gang. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Er det noe vits å prøve å løse alle feilene, eller bør man starte på nytt? mvh M. Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...nal&group=0 1896 feil er personlig rekord for min del på dette forumet. Du har også store tegnsett problemer. Dette blir en særdeles krevende side å vise. Japp, nå er siden nede i 90 feil etter jeg har pushet coderen min. Men han kunne ikke fikse tables eller generell størrelse på nettsiden. Er slikt veldig vanskelig? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...nal&group=0 1896 feil er personlig rekord for min del på dette forumet. Du har også store tegnsett problemer. Dette blir en særdeles krevende side å vise. Japp, nå er siden nede i 90 feil etter jeg har pushet coderen min. Men han kunne ikke fikse tables eller generell størrelse på nettsiden. Er slikt veldig vanskelig? Nei, og jeg synes ikke han kan kalle seg "coder" uten å kunne det. Å bruke tabeller til layout i dag er latterlig amatørmessig, og kan enkelt unngås. Dette: <table cellpadding="0" cellspacing="0" border="0" width="100%"> <tr> <td valign="middle" width="100%"> <table cellpadding="0" cellspacing="2" border="0" width="100%"> <tr><td> <div onmouseover="ddrivetip('DALARNA/OSLO \(VG Nett\) Onsdag skal svensk politi spørre dobbeltdrapssiktede Anders Eklund om det uløste drapet på Pernilla Theorin for to år siden. ',250,'#000000')" onmouseout="hideddrivetip()"> <a href="http://go.vg.no/cgi-bin/go.cgi/vg-rss-12/http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=505876" class="info" target="_blank" >Dobbeltdrapssiktet skal avhøres om et tredje mord </a> </div> </td> <td width="2px"> <table cellpadding="0" cellspacing="0" border="0"><tr><td style="width:2px;height:7px;background-color:#cbcbcb"></td></tr></table> </td> </tr></table> Kan med noen enkle grep og basic kunnskap gjøres om til dette: <li class="link"><a href="http://go.vg.no/cgi-bin/go.cgi/vg-rss-12/http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=505876">Dobbeltdrapssiktet skal avhøres om et tredje mord <span class="ingress">DALARNA/OSLO (VG Nett) Onsdag skal svensk politi spørre dobbeltdrapssiktede Anders Eklund om det uløste drapet på Pernilla Theorin for to år siden.</span></a></li> Nå følger en lang forklaring som ganske sikkert er umulig å forstå (la merke til at det var litt klønete forklart først når jeg var ferdig med å skrive det - er litt trøtt nå ): Man bør også dele opp HTML-kode, CSS og Javascript (innhold og presentasjon). Istedenfor å legge onmouseover/onmouseout-events i hver eneste link kan man samle det opp i et eget, eksternt Javascript-dokument som legger til event-handlere på linkene. I eksempelsnutten min ovenfor kan man skjule alle .link .ingress-elementene med CSS, og vise dem som den snakkeboble-saken du har når man beveger musa over .link a (eksempel med jQuery: $('.link a:hover .ingress').css('display', 'block'); ). På samme måte må CSS fjernes fra HTML-koden og legges i et eksternt stilark som kan caches av en nettleser. Merk at dette kun er et kjapt eksempel på hvordan en enorm mengde kode kan reduseres til en bitteliten snutt som lastes raskt og vises riktig hos alle. Poenget mitt er at du må dele opp innhold og presentasjon, på den måten kan du spare mye tid, både for deg og brukeren som skal vise siden din. Endret 14. april 2008 av Lokaltog Lenke til kommentar
maggern78 Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Takk for svar! Ai, ai, jeg visste vel egentlig at dette kunne gjøres på en mye enklere måte. Det var en bra forklaring, forstår konseptet. Jeg lurer på om jeg skal droppe koderen min nå og bare få en ny en som kan renske opp i skiten. Kjapp lading av en startside er jo egentlig veldig viktig. Har betalt rundt 5.000 spenn for hele siten og vurderer å starte fra scratch hvis det blir for dyrt å renske opp. Er det en vanskelig jobb for en god koder å slanke siden min tror du? (Jeg henter arbeidskraft fra rentacoder, så er rimelig billig.) mvh M. Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Ser at det er flere og flere som bruker http://www.netvibes.com/ der man lager en bruker å velger hvor du vil ha nyhetene fra. Også kan du bare logge på den på hvilken som helst pc og volla. Du har din personlige startside som er lett å redigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå