tvv Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Noen her som vet: Fylte bensin på diesel drevet bil - kjørte 1 km før man oppdaget at man hadde fylt feil. Bilen oppførte seg helt normalt - stoppet umiddelbart og ble hentet av Viking og kjørt til verksted. Må dette da koste oppmot 70.000 kr som jeg leser enkelte steder på nettet eller kan man være heldig? Bilen er av ny dato - om det har noe å si. Skal heller ikke skylde på noen - gjorde det helt selv Lenke til kommentar
trra Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Nja, hvor mye diesel var det på tanken når du fylte? Har du kun kjørt 1km så har det sannsynligvis ikke kommet bensin fram til motor enda, alt er nok i tanken. Da kan man tappe drivstoff tanken helt tom og fylle den opp med diesel igjen. Etterpå må kjøre diesel igjennom system og få ut lufta. Så de testet dette på en litt eldre diesel bil(90-95mod), hadde 5liter igjen på tanken og fylte på 5-10liter bensin. Bilen begynte å gå dårlig, men når man fylte tanken helt full med diesel så gikk bilen greit etter en stund. Endret 29. mars 2008 av trra Lenke til kommentar
napaIm Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 jeg hadde mye heller tappet tanket og håpa på det beste, en å betale 70K for å fikse den. nå er ikke jeg noen ekspert på motorer, men det kan jo hende at bilen ikke tok noe skade av det. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det der er hardt for en ny diesel motor! Det banker seg i hjæl :!: Er man riktig heldig kan det bli veldig dyrt så 70 000 er ikke utenkelig.. Hva slags bil har du? Tøm tanken og alle slangene. Blås det reint. Bytt dieselfilter og luft systemet. Dette skjer ofte. Folk fyller feil hele tiden og jeg hadde sikkert gjort det selv Du stoppa motoren selv så da har det sikkert gått greit. Koster deg nok en tusenlapp eller to.. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Takk for svarene - det er en MB E270 2004 mod - den ble hentet av Viking og kjørt til verksted så får vi bare håpe det beste - karen på verksted sa i alle fall at de tømte tank og hele "anlegget" fylte på diesel og håpet den startet *S* det positive var at bilen ikke hadde havarert(stoppet av seg selv) han trodde det ville gå greit - hmmmm får håpe man har flaks denne gangen - Det der er hardt for en ny diesel motor! Det banker seg i hjæl :!: Er man riktig heldig kan det bli veldig dyrt så 70 000 er ikke utenkelig.. Hva slags bil har du? Tøm tanken og alle slangene. Blås det reint. Bytt dieselfilter og luft systemet. Dette skjer ofte. Folk fyller feil hele tiden og jeg hadde sikkert gjort det selv Du stoppa motoren selv så da har det sikkert gått greit. Koster deg nok en tusenlapp eller to.. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Så lenge bilen din ikke oppførte seg unormalt før du stoppet den har ingen skade skjedd. Men du er helt avhengig av at verksteden gjør en ordentlig jobb( noe som sikkert har blitt en rutine jobb). Du får kjøpe en gave til deg selv/bilen som belønning for at du fant det ut tidsnok og sansynlig sparte masse penger;) Lenke til kommentar
hardrocxsludge Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 sånn jeg har forstått det så er bensin mye mer lett anntennelig enn diesel. så sånn jeg kan tenke meg det, så ville bilen din som går på diesel gå mye opp på turtall når det føres bensin inn i sylinderene. er vel ikke helt bra men hvis du tømmer hele systemet for bensin og skifter drivstoffilter og fyller opp diesel igjen, så tror jeg at det vil gå like fint som alltid:) Har aldri gjort denne feilen men har hørt at hvis du gir en diesel bil bensin, så vil den gå mye opp på turtall. men hvis du ikke merket noe unormalt ved bilen så tror jeg det går veldig bra skal du se=) Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 En kvinnelig kollega lånte firmabilen min (Caddy) når den var ny (2007). Hu klarte seff å fylle bensin på den istedetfor diesel. Hu kjørte sånn 200 meter før hu skjønte noe var galt, og hu ringte meg, og jeg ba henne slå av bilen ASAP, og ringe Falken for tauing til nærmeste verksted. Måtte "bare" ut med 2000 kr for tømming av tanken + fuel systemet + bytte av alle filter etc + ny full tank med DIESEL etterpå! Motoren lever godt enda, selv etter 50 000 km, men den lager en forferdelig lyd. Skikkelig kaklelyd. Vet ikke om dette skylden den lille episoden, eller om det er vanlig på Caddy (VAG) diesel motorene. Lenke til kommentar
trra Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Motoren lever godt enda, selv etter 50 000 km, men den lager en forferdelig lyd. Skikkelig kaklelyd. Vet ikke om dette skylden den lille episoden, eller om det er vanlig på Caddy (VAG) diesel motorene. Dessverre vanlig med ganske kraftig kaklelyd på TDI(som drives med pumpedysesystem) I år kommer alle diesel maskinene til VAG med TDI CR som går mye penere. Dog er det forskjell på hvor mye de støyer, støyer f.eks mer i en Caddy enn i en A6 pga støyisolasjon. Endret 3. april 2008 av trra Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 sånn jeg har forstått det så er bensin mye mer lett anntennelig enn diesel. så sånn jeg kan tenke meg det, så ville bilen din som går på diesel gå mye opp på turtall når det føres bensin inn i sylinderene. Bilen vil vel heller banke enn å øke i turtall... Lenke til kommentar
tvv Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Hei takk for alle tilbakemeldinger - det gikk bra - bilen havarerte ikke - men 12500 ble det med inntauing - og verksted - ikke så mye deler men tidkrevende - men men tross alt 70 000 kunne det vist fort ha blitt om bilen hadde stoppet av seg selv....... Nå husker jeg i alle fall at det er diesel, en dyr huskelapp..... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Rart ingen har tenkt på å lage påfyllingshull og pumpe-"tut" (i mangel av et bedre ord) som ikke kan brukes feil? Da blyfri kom, fikk alle bilene som skulle ha kun blyfri mindre påfyllingshull, slik at bare blyfripumpene (som også hadde mindre pumpe-"tut") kunne brukes på disse, men at de som hadde biler som kunne bruke begge deler, kunne bruke både blyfri- og blybensinpumpene (mange før 1988). Dersom for eks diesel hadde 4-kantet påfyllingshull som var så lite at blyfri-"tuten" ikke passet, og tilsvarende pumpe-"tut", var problemet løst. Lenke til kommentar
EnTrønder Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Diesel er lettere enn bensin. Dersom du absolutt MÅ fylle bensin på en diesel-bil, vil bensinen ligge nederst i tanken og gå rett inn i systemet når du vrir på tenninga. Bensin har LITT andre egenskaper enn diesel. Bensin smører ingenting. Du som har klart å kjøre 1km har vært utrolig heldig. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Du som har klart å kjøre 1km har vært utrolig heldig. På 1 km bruker man ca en halv desiliter diesel. Det det samme volumet som 8 mm drivstoffslange med lengde 3 meter. I tillegg kommer dieselfilterer da. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 sirkulerer ikke diesel på samme måte som i bensinmotoren? Da spiller ikke drivstoffslangen noe rolle siden den har en konstant strøm uansett. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Alt for mange som gjør denne feilen altså. Tenk heller 2 ganger før dere fyller. Står også enten diesel eller bensin på en klistrelapp ved tanklokket- så å si alle nyere biler. Til og med min 94mod bmw har bensinklistremerke. Må som regel bytte hele dieselkretsløpet- og har det gått så ille at motor har havarert blir det fort eeenda dyrere. Men man lærer vel av det, forhåpentlighvis gjør man vel det bare en gang. Det beste er vel å ikke gjøre det i det hele tatt. Lenke til kommentar
Gynt Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Rart ingen har tenkt på å lage påfyllingshull og pumpe-"tut" (i mangel av et bedre ord) som ikke kan brukes feil? Ford har en løsning bla på nye Mondeo som skal gjøre det umulig å fylle feil. Jeg vet ikke hva det går ut på. Har ikke sett / prøvd det selv. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) koster ingenting nesten, fattern gjorde dette selv for et par måneder siden. kosta en tusenlapp å rense system / bytte div filter. Det som koster er å kvitte seg med blandingen diesel/bensin da det er en milgjøgift. koster 15kr literen elns å kaste. totalt kosta dette fattern 3000kr, med henting, rensing, kasting. hvordan du måtte betale 12 500 skjønner jeg ingenting av. Latterlig dyre mercedes deler elns. Endret 10. april 2008 av Henrik2k Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Å fytti rakkern det var dyrt! 12500,- er jo helt sykt! Håper du fikk med full tank! Hva slags benz erre du kjører a? Pleier og ligge rundt 3-4 lapper.. Jeg har aldri fakturert kundene med avgift for gammel bensin/diesel.. Mulig vi betaler for det når vi bytter miljøstasjon, men aldri skrivd noe spesifikk avgift på faktura som på dekk og batterier. Usikker på om det er noe avgift på det.. Vi hadde brann på jobben hvor det sto 3 fulle lukka fat med bensin/diesel blanding. Ingen av fata hadde sprengt, men de var alle helt deformert runde og det var vel ikke så langt unna.. Tror det hadde røska godt i bygget hvis de hadde gått av! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 koster ingenting nesten, fattern gjorde dette selv for et par måneder siden. kosta en tusenlapp å rense system / bytte div filter. Det som koster er å kvitte seg med blandingen diesel/bensin da det er en milgjøgift. koster 15kr literen elns å kaste. totalt kosta dette fattern 3000kr, med henting, rensing, kasting. hvordan du måtte betale 12 500 skjønner jeg ingenting av. Latterlig dyre mercedes deler elns. Koster nesten ingenting? Kan du snakke for alle eller? På denne siden står det til og med, opptill 30 000 lapper. Og ja, det kommer helt annpå hvor langt det har gått. Går dieselbilen så lenge på bensinen at motoren tar kvelden- koster det fort noen kroner. Er nok ikke bare mercedes deler som er dyre, finnes flere andre merker som er like dyre. Jobber selv med Peugeot og Mercedes- og ja delene til Mercene er dyrere. Men så koster bilene det dobbelte også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå