dravisher Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg har lenge kunnet observere noe jeg best kan beskrive som organismer på øye. De blir synlige hvis jeg utsetter meg for litt skarpt lys, for eksempel sollys (spesielt enkelt når det er snø på bakken), eller bare ved å se inn i en lampe en liten stund. Disse objektene er vanligvis en lang kjede med små klumper/rundinger, eller bare enkeltrundinger. Rungingene er lyse og kanskje gjennomsiktige. De minner meg veldig om organismer jeg husker å ha sett i mikroskop (jeg klarer ikke å finne et passende bilde på nett akkurat nå). Er dette normalt? Er det faktisk mulig å se små organismer direkte på øyet, og finnes det i såfall noen forklaring på hvordan øyet klarer å oppfatte noe så smått? Lenke til kommentar
phax Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Helt vanlig, pleier se slike selv til tider. Tviler derimot på at der er organismer eller noe slikt man ser. sikker bare rusk og rask eller små skader på øyet vil jeg tro.. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg kan også noen ganger se mikroskopiske prikker på øyet under de forholdene du beskriver. Tror ikke det er unormalt, men er usikker på om det er levende organismer eller bare støv e.l. Hadde vært interessant å vite mer om de. ..noen? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 jeg har alltid tenkt at dette er nødt til å være et resultat av at øyet konstant er fuktig. det kan være ujevnheter i selve væsken eller ørsmå støvkorn som har lagt seg inn på øyet. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 jeg bruker linser, og ser det hele tiden. ligner hvertfall på noen organismer. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Eg ser det og, ikkje ofte men det har hendt ein del gonger.. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 I følge brukeren Den gyldne apekatt er det luftbobler: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10804472 Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 I følge brukeren Den gyldne apekatt er det luftbobler:https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10804472 Det er ikke luftbobler nei. Det er krystaller/cellerester i øyevæsken som flyter rundt inni øyet. Vanligvis ligger de i ro nederst i øyet, men når du beveger deg eller øyeeplet, kan de flyte opp litt og havne innenfor synsfeltet. Ses normalt sett kun i sterkt motlys. På fagspråket kalles de "mouches volantes". Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Floater Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Takk for den linken Irgendwer . Har lenge lurt på dette her, endelig et skikkelig svar. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 De "skumle vesnene" bruker å vandre nedover øyet mitt, som oftest. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 De "skumle vesnene" bruker å vandre nedover øyet mitt, som oftest. Jepp samme her! og den er formet som en tetris Lenke til kommentar
colakork Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Hmm, genialt. Har alltid trodd det var jeg som var gal, da jeg alltid ser disse små sirkel-formede tingene når jeg kikker inn i sterkt lys. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 *puh, jeg er normal* "mouches volantes". Flygende fluer på fransk. :!: Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 *puh, jeg er normal*"mouches volantes". Flygende fluer på fransk. :!: Hehe, stemmer det, men det er altså faguttrykket som brukes. Kalles mange ganger enkelt og greit for fluer på norsk. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Etterhvert som man blir gamlere kan man oppleve å se en eller flere midt i synsfeltet veldig tydelig om man ser på f.eks. blå himmel, grå asfalt, hvit skjerm ol. Skikkelig annoying, har en selv som bruker å komme iveien. Btw, hører ikke denne tråden til inne på helse-forumet? Endret 1. april 2008 av WarpX Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 De runde ringene er cellerester, og det er ikke de samme du ser hver gang. Grunnen til at de ofte ser ut til å bevege seg langs en bestemt linje er at du prøver å følge restene med øyet, men restene ligger jo i øyet og følger derfor med i samme retning som du beveger øyet mot. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 jeg har en slik ring på øyet, den er alltid der og flytter seg ikke. Dette er en er kanskje en skade på øyet eller? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Dette er det samme som disse flyvende tingsene man kan se om sommeren? Om man ser mot en blå himmel ser man (ihvertfall jeg) flere små, som regel røde, prikker fly i alle retninger og bli borte, og dukke opp her og der. Normal? Jeg? Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jeg er ikke sikker på hva de prikkene du beskriver er for noe, chokke, men kan kanskje tro det har med overstimulering av synsnerven pga. mye lys å gjøre? De prikkene det snakkes om i tråden er som små sirkler som langsomt flyter rundt i synsfeltet. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Åh, alltid trodd at dette var lys på avveie , som når du lyser deg selv med en lommelykt fra siden i øya, så kommer det en prikk som "flyter" ut av synsfeltet om en prøver å følge den, ligner denne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå