Gå til innhold

S-video vs. scart, hva gir best bildekvalitet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
S-video er bare bildet, scart inkluderer lyden...

Det er nok desverre en veldig snever forklaring... SCART kabelen er veldig mye mer enn bare s-video+lyd, uten at jeg skal påstå jeg vet alt om SCART (Syndicat francais des Constructeurs d'Appareils Radio et Television)

Dr3 (en smule 1337 in the /ftern00n)

Lenke til kommentar
S-video er bare bildet, scart inkluderer lyden...

Nå var det ikke det det var spørsmål om her da...

Uansett, det sedsberg sier er korrekt.

* S-video er en signaltype. (og kan overføres i f.eks en såkalt s-videokabel (4-pins DIN), eller gjennom en SCART-ledning).

*SCART er en kabel som kan overføre signaltyper som S-video, Composite, Komponent og RGB. SCART-kabelen er utviklet av en europeisk gruppe som ønsket å gjøre sammenkobling av komponenter enklere.

Lenke til kommentar

Stort sett enig med sedsberg, men vil tilføye:

Veldig få videospillere har Scartutgang med RGB. Du må også opp i pris for å finne DVD-spiller med Scart inkl. RGB. Har ikke enheten scartutgang med RGB, vil S-video utgang og kabel være å foretrekke fremfor kompositt. Noen TV har S-video inngang. Disse vil være å foretrekke fremfor s-vido via scartadapter pga. mulige mekanisk diffusjon i selve adapteren.

Forskjellene kan vel også beskrives slik?:

Compositt = alle fargene sendes gjennom 1 kabel.

S-video = fargene deles opp i 2 og sendes via fire ledere.

RGB = fargene deles opp i tre (rødt, gult og gult) som sendes via separerte ledere.

Lenke til kommentar

Forskjellene kan vel også beskrives slik?:

Compositt = alle fargene sendes gjennom 1 kabel.

S-video = fargene deles opp i 2 og sendes via fire ledere.

RGB = fargene deles opp i tre (rødt, gult og gult) som sendes via separerte ledere.

Nesten korrekt :)

RGB = signalene deles opp i 4 (Rød, grønn, blå og sync)

Så SCART er vel på en måte best, i og med at man da kan bruke RGB, som gir best bildekvalitet. (Hvis utstyret støtter RGB da.)

De fleste TV'er med SCART støtter RGB. (Siden TV'er jobber etter dette prinsippet)

De aller færreste videospillere støtter RGB. (Siden videospillere ikke behandler bildet som RGB)

De eneste skjermkorta jeg har hørt om (av vanlige skjermkort) som støtter RGB til TV er Matrox korta. (Da med en spesiell kabel)

Lenke til kommentar

Denonen får man sonefri forr 300 kr ekstra tror jrg.

Og Kiss suger tarm, en kamerat kjøpte det og den ble bytta 2 ganger på en måned pga feil, før han bytta merke. Nei, kjøp et kvalitetsmerke, lønner seg. Har en dyrere denon selv, og er storfornøyd.

Og Hifiklubben har god service også, ihvertfall i oslo, litt dårligere i tr.heim.

Lenke til kommentar

Enig i at HiFiklubben har god service, men hvis man er ute etter en dvd-spiller som kjører alt som finnes (nesten) og ikke har skyhøye krav til bilde/lydkvalitet så slipper man jo unna med 1000-lappen nå om dagen. Da tar den alt inkl. svcd osv. På en dvdspiller i klassen under 2500 tror jeg neppe det er vits verken med dyre s-vhs kabler eller SCART m/RGB.

Derimot, hvis man skal ha bildekvalitet så er det jo logisk at dette koster penger... Og da lønner det seg ofte å ta kontakt med "de profesjonelle". I hermetegn pga at det er sinnsyk forksjell fra butikk til butikk og fra selger til selger. Jeg har bodd litt rundt om i landet og vært innom mange hi-fi sjapper. Det er veldig stor forskjell. Man kan ikke uten videre godta HiFi-centerkjeden som en god kjede, pga det er skyhøy forskjell mellom folkene som jobber fra butikk til butikk. F.eks kan folka i Stavanger gjøre deg skikkelig hissig/utilfreds, mens de i Sandnes er imøtekommende på alle "dumme" spørsmål. Dette gjelder HiFiklubben og Rolfs også. Stor variasjon.

Nei, får vel dra å installere et par projektorer jeg... epson btw.

Dr3 (ikke så 1337 i d/g som i går, men nesten)

Lenke til kommentar
Hvor "billig" finner du DVD spillere med RGB?

Navn?

Link?

Kjøpte en AKAI DV-P 3470s for tusenlappen hos Expert for vel en måned siden. Den har utrolig nok RGB. :woot:

Gjøres også fort sonefri! :woot:

I tillegg tar den det meste av formater. I grunnen veldig fornøyd med den, jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...