Gå til innhold

Forby plastposen i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker velkommen et forbud mot bæreposer som gis bort i butikk-kassen. Men det bør fortsatt selges små søppelposer i butikken så man har noe å kaste søplet i. Jeg tror et slikt forbud vil få ned forbruket av plastposer.

Selv må jeg med jevne mellomrom kaste plasposer som bare har vært brukt én gang rett i søplet her i huset, det blir rett og slett så mange av dem (selv om man trekker fra de man bruker til søppel og andre ting) at jeg ikke har noe sted å gjøre av dem. Det hadde ikke bydd meg mot å gå over til mer solide flergangsposer (helst av tøy, ikke papir) og heller kjøpe små søppelposer (tilsvarende bæreposer) på rull en gang iblant.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg ønsker velkommen et forbud mot bæreposer som gis bort i butikk-kassen. Men det bør fortsatt selges små søppelposer i butikken så man har noe å kaste søplet i. Jeg tror et slikt forbud vil få ned forbruket av plastposer.

Selv må jeg med jevne mellomrom kaste plasposer som bare har vært brukt én gang rett i søplet her i huset, det blir rett og slett så mange av dem (selv om man trekker fra de man bruker til søppel og andre ting) at jeg ikke har noe sted å gjøre av dem. Det hadde ikke bydd meg mot å gå over til mer solide flergangsposer (helst av tøy, ikke papir) og heller kjøpe små søppelposer (tilsvarende bæreposer) på rull en gang iblant.

Ja, all reduksjon vil hjelpe, og plastposer som brukes til søppel kommer ikke så lett på avveie, slik handleposer gjør.

Lenke til kommentar

Det går jo ann å bare ha en tett bøtte med lokk til å ha restavfall i.

Om ikke plastposer blir forbudt, så burde det hvertfall innføres en ordning der plast resirkuleres. Virker jo nesten som 70-80% av alt restavfall er plast, og det andre er gjerne organisk avfall som kan komposteres.

Lenke til kommentar

Nei. Jeg tror ikke renovasjonsselskapene setter noe særlig pris på det hvis folk lar være å pakke inn søpla. Jobben blir langt enklere for de som tømmer søpla om man pakker inn all søpla på skikkelig vis.

Om ikke plastposer blir forbudt, så burde det hvertfall innføres en ordning der plast resirkuleres. Virker jo nesten som 70-80% av alt restavfall er plast, og det andre er gjerne organisk avfall som kan komposteres.

Det er allerede innført resirkulering av plast og/eller separat innsamling av matavfall til kompostering en del steder i Norge. Det er opp til den enkelte by/renovasjonsselskap å innføre slikt. Men, det er klart enda bedre for miljøet om vi klarer å la være å generere plastsøppelet i utgangspunktet, altså kutte ned på bruken av engangsposer fremfor å "bare" resirkulere dem.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Vanlig plast er faktisk ikke så farlig (i alle fall ikke i Norge hvor vi ikke dumper store mengder rett i havet), her i landet kan den nedbrytbare plasten faktisk produsere større problemer: http://www.aftenbladet.no/lokalt/article614365.ece

Samtidig må vi også huske å vurdere alternativene nøye, økt bruk at papirposer krever selvfølgelig også sitt i økt skogsuttak.

Personlig skaper platposer veldig lite problemer for meg, de fleste handleposer blir brukt som søppelposer, og det som blir til overs er det jo bare å levere til gjennvinning.

Lenke til kommentar

Nei. Jeg tror ikke renovasjonsselskapene setter noe særlig pris på det hvis folk lar være å pakke inn søpla. Jobben blir langt enklere for de som tømmer søpla om man pakker inn all søpla på skikkelig vis.

Vet du hvorfor? Jeg har lenge undret meg over hvorfor man skal pakke innsøple, de tar jo bare lastebilen og "vipper" containeren opp i den.

AtW

Lenke til kommentar

For å sitere en renovasjonsarbeider:

"Jeg forstår ikke hvorfor noen ikke pakker inn søpla, det blir så mye graps av det. Ikke bare for oss som jobber med det, men bossdunkene ser heller ikke ut etterpå. Gammelt søppel vil igjen kunne begynne å råtne å du får en skjemmende lukt av dunken."

Lenke til kommentar
For å sitere en renovasjonsarbeider:

"Jeg forstår ikke hvorfor noen ikke pakker inn søpla, det blir så mye graps av det. Ikke bare for oss som jobber med det, men bossdunkene ser heller ikke ut etterpå. Gammelt søppel vil igjen kunne begynne å råtne å du får en skjemmende lukt av dunken."

At det blir graps i dunken kan jeg jo skjønne, men blir det så mye i lastebilen? De fester jo bare dunken til noe hydraulikk som vipper alt over i lastebilen.

AtW

Lenke til kommentar

Latterlig. FORBY en jævla pose? Fordi den kan være en slags god "miljøtiltak". Latterlig. La heller folk betale mer for den da hvis dere ikke vil at folk skal bruke den. Alltid skal den eneste løsningen være å forby. Man forbyr ikke noe fordi det kan være skadelig for miljøet, men man derimot forby noe fordi det kan være farlig elns. Og plastposer brukes det millionervis av daglig.

Lenke til kommentar

Og dette gjør man ved å forby? Hva med å la butikkene på en enkel måte tilby flere poser?

En jævla pose. Det er ikke sprengstoff akkurat. Ingen grunn til å forby. Det er tusen andre ting som visstnok er "miljøskadelig", men som forblir fullt lovlig.

Hva slags miljø er det foresten i snakker om her? Global oppvarming?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...