Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddiskboot trøbbel - starter ikke uten den 2. disken

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har et lite problem når det gjelder å starte min data.

jeg har installert os-et på min 320gb s-ata disk, men jeg får ikke startet dataen uten en 80gb ide-disk står i samtidig. og når jeg år inn på datmaskinbehandling og ser på diskene så står dette under disken. problemet er at den ikke booter windows uten 80gb disken.

(D:)

73,53gb

Healthy (system, active, primary partition)

(C:)

298,09

Healthy (boot, page file, crash dump, primary partition)

jeg har en jumper på d: disken som gjør at den blir slave.

noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min teori er at du ikke har noen aktiv partisjon på 320gbdisken,

noe som fører til at BIOS heller leter etter oppstartsinfo på 80GBdisken, hvor det kanskje tidligere har vært en windows installasjon med en MBR som fortsatt tar av seg bootbiten.

Når du er på disk management, forsøk å høyreklikke på systempartisjonen og velg "Make partition active".

Lenke til kommentar

Det funket ikke, den gidder ikke boot'e fra noen CD-er/dvder. jeg har vista på den pcen, og det funket ikke å boot'e med vista eller den gamle xp-cden, og ja det er orginal cdene.

Når jeg bootet fra 320gb diksen skjedde det over. Men ingenting annet enn at den kom til bios med 80gb disken. Hva skal jeg gjøre nå?! =S

Skal jeg plugge ut alle andre disker også? Jeg har en til på 500gb, kanskje den er litt i veien også?

Lenke til kommentar

Hvis den ikke gidder å boote fra CD-er/DVDer må du vel inn i BIOS og forandre bootrekkefølgen?

Det ligger som regel inne i BIOS under "Advanced Chipset Features"

Edit: Når det gjelder kommandoene er jeg ikke sikker på om det er akkurat samme fremgangsmetode i Vista recovery. Sannsynligvis har Microsoft endret det til noe snålt, ulogisk og helt forskjellig fra tidligere versjoner :p

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Hehe, jeg hadde vært litt uforsiktig med cd-romen gitt. bøyd en pin, derfor den ikke boota. Men nå funket den, jeg satt i XP-cden slik at jeg får brukt de commandoene du skrev lenger opp, så får vi krysse fingrene og håpe at det funker. hehe! :p

Tusen takk igjen for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...