Gå til innhold

Ap åpner for full moms på matvarer

Anbefalte innlegg

Syns det er greit at mat får samme moms som alt annet, men det må gjøres i sammenheng med andre ting som redusere landbruksstøtten og fjerne store deler av tollmuren som forhindrer oss i å få tak i god utenlandsk mat, først da kan vi regne mat som en vare på lik linje med andre varer og tjenester som krever full moms.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ingen problemer med dette,fordi vi som kunder merker lite eller ingenting til dette.

For de som husker da momsen ble regulert for noen få år siden,da spratt prisene opp på dagen på de aktuelle matvarene,men så ble momsen justert tilbake,men sank prisene tilsvarende? Nei selvsagt ikke,det beløpet gled glatt i hagen/Reitan & co sine lommer.

Like greit å kjøre samme system på alt for om det finnes smutthull så vet alle at det er de rike som benytter dem.

Kansje derfor Høyre nå foreslår skattelette på 200 000 for dem som leier vaskehjelp,gartner osv, regner med det er de samme som får det som bevilget seg selv 1 million hver i lønsøkning.

For det er neppe for vanlige for NHO maner jo vanlige arbeidstakere til å vise modrasjon.

Høyresidens magemål :whistle:

Du ser faktisk ingen problemer med dette? Tror du minstepensjonister og studenter driter penger? Tror du et slikt tiltak vil øke omsetningeng til daglivarebutikker langs svenskegrensa? Tror du at høyere pris på sunne matvarer vil føre til at fattige spiser sunnere? Tror du turister liker å bruke feriebudsjettet sitt på mat?

Men det er kanskje slik at man må lide litt slik at staten får mulighet til å kaste bort pengene våre på tull og tøys?

Hva har Høyres skattelette til de som leier vaskehjelp med AP og momsøkning å gjøre? Ønsker du å diskutere Høyre og skattelette så kan du alltids lage en ny topic.

Nei jeg ser ikke problemet fordi det rammer oss vanlige i svært liten grad, om det ikke blir en momsøkning så kommer prisene uansett til å stige,ved en momsøkning kommer de også til å stige litt,men da kan ikke eierne plusse på så meget i prisstigningen for egen lommes skyld. Dette viste jo klart forrige momsendring,da steg prisene litt,men gikk ikke tilbake da momsen ble redusert, hvor tror du det havnet.

Eg ser ingen problem med at folk kjem til å sulte fordi dei setter momsen opp........

(må sei at detta e ironi, fordi det er nokon som ikkje forstår det :) )

Hallo ingen kommer til å sulte grunnet dette, og slettes ikke studenter.

Jeg hørte samme leksa da jeg selv studerte i ca 5 år,men de som jklaget mest var som regel de første en traff på utesteder eller hørte  at de atter en gang hadde vært på byen,ja ofte flere ganger pr uke.

Det finnes noe som heter prioritering da . :hmm:

Lenke til kommentar
Selv om studielånet er på samme nivå som på 5 år siden, har prisene gått opp.

Det er vi ikke uenige om,vi er heller ikke uenige om at studielånene/stipend kunne vært høyere,men denne momsøkningen kommer ikke til å forårsake at noen sulter,det er det vel helt andre grunner til . :hmm:

Lenke til kommentar
Nei jeg ser ikke problemet fordi det rammer oss vanlige i svært liten grad, om det ikke blir en momsøkning så kommer prisene uansett til å stige,ved en momsøkning kommer de også til å stige litt,men da kan ikke eierne plusse på så meget i prisstigningen for egen lommes skyld. Dette viste jo klart forrige momsendring,da steg prisene litt,men gikk ikke tilbake da momsen ble redusert, hvor tror du det havnet.

Verden består av andre personer enn oss "vanlige" og nei det er ikke vi som blir rammet. Som jeg skriver i første post så er det de som allerede har en trang økonomi fra før som blir rammet. Har verden kommet til det punktet at så lenge det ikke rammer en selv så spiller det ingen rolle hva som skjer med andre?

Når det gjelder studenter så er det snakk om prioriteringer ja, men en del studenter får også økonomisk støtte hjemmefra, mens andre må klare seg med de få kronene man får fra staten. Ikke alle er så heldige at de får hybel til 2500kr måneden heller, så man ender kanskje opp med å måtte betale opp 3500kr gitt at man ikke ønsker å bo på 2 kvadratmeter. Man skal leve som student også, man skal ikke være nødt til å telle hver krone. Poenget er ihverfall at dette rammer studenter som har det vanskelig fra før, det rammer ikke de som får økonomisk støtte fra sine foreldre eller de som har en godt betalt deltidsjobb ved siden av. En student kan prioritere så mye han vil, men med utgiftene en gjennomsnitts student har så er det vanskelig å ha et sunt kosthold. Tro det eller ei, men forslaget til AP er med på å øke klasseskille blant studenter, dette er kanskje noe vi ønsker?

Selv om mange daglivarebutikker ikke bryr seg om å sette ned prisen når momsen senkes så er ikke det et argument for at man bør ha høyere moms. Da er det garantert at prisen vil stige tilsvarende momsøkningen, men du blir jo ikke rammet så det er vel ikkje så farlig.

Lenke til kommentar
snip

Well said! Akkurat dette jeg mener også. Etter jeg har betalt husleie sitter jeg igjen med 2500 kroner å leve for. Disse pengene skal vare en hel måned, til alle utgifter. Det skulle jeg likt å sett deg klare snekkern! Er ikke lett å prioritere penger som ikke er der :p

Alikevel skjønner jeg poenget ditt snekkern, men jeg ser helst at hverken staten eller de rike butikkeierne får pengene, jeg vil helst beholde de selv, så jeg kanskje har råd til en biff iløpet av et semester :)

Lenke til kommentar
snip

Well said! Akkurat dette jeg mener også. Etter jeg har betalt husleie sitter jeg igjen med 2500 kroner å leve for. Disse pengene skal vare en hel måned, til alle utgifter. Det skulle jeg likt å sett deg klare snekkern! Er ikke lett å prioritere penger som ikke er der :p

Alikevel skjønner jeg poenget ditt snekkern, men jeg ser helst at hverken staten eller de rike butikkeierne får pengene, jeg vil helst beholde de selv, så jeg kanskje har råd til en biff iløpet av et semester :)

Det er ditt eget valg å bo dyrt. Mange klarer seg fint på stuidelånet, det er ingen umulighet. Dog kunne det med fordel vært større.

AtW

Lenke til kommentar

I mange tilfeller det ikke ditt valg å bo dyrt. Jeg ville gjerne hatt en studenthybel i regi av samskipsnaden, men siden det ikke på langt nær mange nok, må man leie privat. Siden det er såpass mange som trenger et sted å bo, kan de sette opp prisene, og vi har ikke noe vi skulle sagt.

Lenke til kommentar
I mange tilfeller det ikke ditt valg å bo dyrt. Jeg ville gjerne hatt en studenthybel i regi av samskipsnaden, men siden det ikke på langt nær mange nok, må man leie privat. Siden det er såpass mange som trenger et sted å bo, kan de sette opp prisene, og vi har ikke noe vi skulle sagt.

Folk vil bo sentralt av en viss størrelse, det er deres valg, det er reelt mulig å bo billigere enn 3.5k i alle byer i norge. Ellers er jeg forsåvidt litt enig i at det er litt underlig å ha diffrensiert moms for å rette på sosiale forskjeller, i den grad man bør ha det, så er det for å stimulere befolkningen til å kjøpe en vare over andre. Folk kjøper mat uansett, de må jo spise.

AtW

Lenke til kommentar
snip

Det er ditt eget valg å bo dyrt. Mange klarer seg fint på stuidelånet, det er ingen umulighet. Dog kunne det med fordel vært større.

AtW

Nå kjener ikke jeg denne personens situasjon godt nok til å si at han bor for dyrt, heller ikke det motsatte. Men på generel basis kan jeg si at om man velger et billigere sted å bo, kan utgiftene komme på andre ting, sånn som busskort evt. bil, internett og strøm om dette ligger i hans nåverende leiepris.

Det er sikkert mulig å komme billigere ut av det, men det kommer ann på studier og livssituasjon.

Og som svar på topic: at Ap sier at de er villig til å øke avgiftene på dagligvarer er ikke overaskende, de har jo bedyret at de ønsker å bedre livssituasjonen

til de fattigste her i landet, 

så at de velger å gjøre det motsatte vitner om at de har en politikk som er enkel å følge:

Vi sier en ting, Vi gjør det motsatte!

Lenke til kommentar

Verden består av andre personer enn oss "vanlige" og nei det er ikke vi som blir rammet. Som jeg skriver i første post så er det de som allerede har en trang økonomi fra før som blir rammet. Har verden kommet til det punktet at så lenge det ikke rammer en selv så spiller det ingen rolle hva som skjer med andre?

Når det gjelder studenter så er det snakk om prioriteringer ja, men en del studenter får også økonomisk støtte hjemmefra, mens andre må klare seg med de få kronene man får fra staten. Ikke alle er så heldige at de får hybel til 2500kr måneden heller, så man ender kanskje opp med å måtte betale opp 3500kr gitt at man ikke ønsker å bo på 2 kvadratmeter. Man skal leve som student også, man skal ikke være nødt til å telle hver krone. Poenget er ihverfall at dette rammer studenter som har det vanskelig fra før, det rammer ikke de som får økonomisk støtte fra sine foreldre eller de som har en godt betalt deltidsjobb ved siden av. En student kan prioritere så mye han vil, men med utgiftene en gjennomsnitts student har så er det vanskelig å ha et sunt kosthold. Tro det eller ei, men forslaget til AP er med på å øke klasseskille blant studenter, dette er kanskje noe vi ønsker?

Selv om mange daglivarebutikker ikke bryr seg om å sette ned prisen når momsen senkes så er ikke det et argument for at man bør ha høyere moms. Da er det garantert at prisen vil stige tilsvarende momsøkningen, men du blir jo ikke rammet så det er vel ikkje så farlig.

Hvem sier det ikke rammer meg ???

Joda enkelte har det trangt,mange studenter har det trangt, nå er det ca 15 år siden jeg var ferdig med studiene og jeg fikk ikke en krone hjemmenfra,men måtte klare meg med stipend + strøjobber, den gang betalte jeg faktisk 3700 kr pr mnd i husleie .

Uteliv måtte selvsagt legges til side uansett hvor lyst en hadde å gå ut,det var snakk om prioriteringer .

Nei det er ikke et argument at daglivarekjeder stikker pengene i lomma og ikke setter ned prisene,men om vi får lik moms over hele fjøla og beholder den slik så vil den muligheten forsvinne .

Og erlig talt så tror jeg ikke prisene vil være noe særlig høyere om et år selv om momsen settes litt opp på enkelte varer enn den vil være om det ikke gjøres,forskjellen blir vel bare at eierne kan putte noen kroner mindre i sin egen lomme.

Lenke til kommentar
Hvem sier det ikke rammer meg ???

Nei jeg ser ikke problemet fordi det rammer oss vanlige i svært liten grad

Slike jeg tolker det så vil en momsøkning ramme deg i svært liten grad, godt mulig jeg feiltolker deg da..

Joda enkelte har det trangt,mange studenter har det trangt, nå er det ca 15 år siden jeg var ferdig med studiene og jeg fikk ikke en krone hjemmenfra,men måtte klare meg med stipend + strøjobber, den gang betalte jeg faktisk 3700 kr pr mnd i husleie .

Noen vil kanskje si at du prioriterte feil iom at du valgte å betale så mye for en hybel i 1990...

Og erlig talt så tror jeg ikke prisene vil være noe særlig høyere om et år selv om momsen settes litt opp på enkelte varer enn den vil være om det ikke gjøres,forskjellen blir vel bare at eierne kan putte noen kroner mindre i sin egen lomme.

Hva er grunnlaget for denne troen? Driver du med salg av matvarer siden du forsøker å analysere deg frem til matvareprisen et år etter en eventuell momsøkning? Forskjellen slik jeg ser det er at forbrukerne betaler mer for maten, ikke at eierne får mindre.

Lenke til kommentar
Noen vil kanskje si at du prioriterte feil iom at du valgte å betale så mye for en hybel i 1990...

Det får de si da,men da vet de ikke hva fakta er,nemmelig at det var prisen ville du ikke betale det så fikk du bo på gata.

Hva er grunnlaget for denne troen? Driver du med salg av matvarer siden du forsøker å analysere deg frem til matvareprisen et år etter en eventuell momsøkning? Forskjellen slik jeg ser det er at forbrukerne betaler mer for maten, ikke at eierne får mindre.

Jeg driver eget firma,dog ikke innen matvarer ellers ser vi jo hva som skjedde sist,dermed er det like greit å få lik moms på alt .

Lenke til kommentar
Det får de si da,men da vet de ikke hva fakta er,nemmelig at det var prisen ville du ikke betale det så fikk du bo på gata.

Er alltids mulig å kjøpe seg et telt og en primus, og leve på boksmat. Ser du hvor jeg vil hen? Du sier selv at du prioriterte å bo bra på samme tid som du klager over at studenter ikke prioriterer riktig. Tviler dessuten på at du betalte 3700 for et lite bøttekott, noe som jeg vil tro hadde vært et reelt alternativ ved siden av å bo på gaten.

Jeg driver eget firma,dog ikke innen matvarer ellers ser vi jo hva som skjedde sist,dermed er det like greit å få lik moms på alt .

Ja siden det som skjedde sist(momsreduskjonen?) var så fryktelig ille så er det greit med lik moms på alt. Jeg sliter med å forstå argumentasjonen din. Er du også imot momsfritak på sunne matvarer som fisk, frukt, grønnsaker og sunnt brød?

Lenke til kommentar
Ser ingen problemer med dette,fordi vi som kunder merker lite eller ingenting til dette.

For de som husker da momsen ble regulert for noen få år siden,da spratt prisene opp på dagen på de aktuelle matvarene,men så ble momsen justert tilbake,men sank prisene tilsvarende? Nei selvsagt ikke,det beløpet gled glatt i hagen/Reitan & co sine lommer.

I 2001 ble den såkalte matmomsen innført. Merverdiavgiften på matvarer ble senket fra 24 til 12 %, som i teorien skulle gitt en prisreduksjon på 9,7 %. Målinger viste at prisene sank med 8,9 %. Så det er feil å hevde at momsreduksjonen ikke ga lavere matvarepriser. Også målinger et år senere viste at momsreduksjonen ga tilnærmet full uttelling justert for prisvekst.

Kilde:

SSB: Redusert matmoms - fullt prisgjennomslag hindret av kiosker og bensinstasjoner?

For øvrig er forslaget greit nok. Å ville ha lik moms på matvarer og andre varer er et ærlig politisk standpunkt. Det jeg reagerer på er argumentasjon til Arbeiderpartiet om at dette vil straffe "de rike". Heldigvis tror jeg få lar seg lure. Sannheten er at forslaget rammer de som bruker en stor del av sin disponible inntekt på mat. Altså de med dårlig økonomi.

Vel den undersøkelsen er ikke helt korrekt dessverre, for det første var det store variasjoner, for det andre ventet forretningsfolk lenge før de justerte ned prisene (optil 1 år).

Målinger som ble gjordt av forskjellige aviser og privatpersoner viste og store forskjeller rundt om i landet. Alt dette viser at i denne tiden tjente forretningsfolkene grovt på forbrukerne da de fikk momsen redusert umiddelbart men ventet i det lengste med å redusere den. Nettop derfor er det greit å få et system der moms er lik på alle varer når vi først skal ha det.

Så får vi heller ta den andre delen (økte kostnader for svake grupper) over lønnsforhanlingene eller lignende .

Argumentasjonen fra AP om hvem de rammer blir riktinok ikke korrekt som du sier,men den rammer i alle fall de forretningsfolkene som spekulerer i dette , når det gjelder svake grupper så får vi ta lønnskampen på alvor og seriøst kjempe for at de svakeste gruppene får mest og ikke som nå tillate pampene å bevilge seg lønnsøkninger i millionklassen hvert år.

Det mest skremmende er dog at høyresiden er tause når det gjelder det,men var svært raskt ute og kritiserte lønnsoppgjøret for vanlige lønnmotakere som alt for dyrt og at en stjal fra neste generasjon :cry:

Lenke til kommentar
Hvem vil dette skade mest? Rimi Hagen eller de som fra før av har en dårlig økonomi? Det er noe med denne avgifts logikken jeg ganske enkelt ikke forstår, noen som har lyst å opplyse meg på området?

Det vil skade Rimi Hagen mest og ikke oss som forbrukere.

Jeg kommer tilbake til hvorfor, men først et motsatt eksempel.

Da moms på matvarer for noen årsiden ble halvert skjedde nettopp det som ikke var intensjonen. Etter et umiddelbart fall så steg prisene desto raskere opp til et nivå hvor prisen var jevnet ut med ordinær inflasjon som om halveringen ikke skulle funnet sted.

Konsekvensen av det var at det bidraget som var tilregnet oss forbrukere istedenfor gikk til butikkene.

Den dirkete årsaken til det er at enhver pris i et effektivt marked, som vi med god grunn kan anta at de fire store dagligvare kjedene er en del av, er optimalisert for selgeren.

Sagt med andre ord, øker prisen med en krone så synker salget av antall enheter med mer enn hva den ekstra kronen per enhet dekker inn.

Synker prisen med en krone så øker ikke salget med nok enheter til at det skal dekke inn den tapte kronen.

Vil illustrere det mer skjematisk. Om vi tenker oss en flaske brus i utgangspunktet koster 10 kr og selger i uken 100.000 enheter. og at ti prosent endring i pris gir 10 % utslag i volum.

Da blir følgende

+ 1% -> 11kr*90.000stk= 990.000

0% -> 10kr*100.000skt= 1000.000

- 1 % -> 9kr* 110.000stk= 990.000

Som viser at en endring i pris gir minus 10.000 kroner som går rett på bunnlinjen.

Bare for å ha sagt det er ikke dette "anerkjente" størrelser.

Om vi da antar at endringen i pris ikke var et påfunn av selgeren, men heller at staten ønsket å halvere mva'en så vil effekten være den samme.

Den prisen som profittoptimerer selgeren vil være den samme pga kundenes betalingsvillighet.

Og det samme er konsekvensen av at momsen øker, bare at nå får kjøpmannen mindre og sender sin tapte del av salget til staten.

Selv antar jeg at det er målsetningen til Kiwi med frukt og grønt kampanjen sin, hvor de har trukket vekk momsen i et forsøk på å påvirke staten til å fjerne den helt.

Slik at Kiwi etter en periode har tilnærmet seg prisen som om den skulle være mva. pliktig.

*så nå når jeg var ferdig med å skrive at mye av dette har allerede blir sagt. Så her var det engang til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...