Gå til innhold

Ap åpner for full moms på matvarer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man tror at det blir billigere mat om man fjerner momsen på mat (14%), så er man lykkelig uviten..

Hvorfor skal såkalte "livsviktige produkter" forfordeles skattemessig i forhold til andre "viktige produkter"? Hvordan definerer man "livsviktige produkter"? Hvem skal definere hva som er "livsviktige produkter"?

Lenke til kommentar

Forklar meg gjerne hvorfor maten ikke blir billigere da istedenfor og bare si det ?

Ja, du MÅ ha mat for og leve. Det er livsviktig, ting som ikke er livsviktig, er feks 52" plasma, datamaskin og slikt man kan leve uten, mat fungerer rett og slett ikke kroppen uten, hva man må ha for og leve BRA er derimot et annet spørsmål..

Men forklar meg gjerne hvorfor maten blir dyrere av og fjerne momsen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Forklar meg gjerne hvorfor maten ikke blir billigere da istedenfor og bare si det ?

Ja, du MÅ ha mat for og leve. Det er livsviktig, ting som ikke er livsviktig, er feks 52" plasma, datamaskin og slikt man kan leve uten, mat fungerer rett og slett ikke kroppen uten, hva man må ha for og leve BRA er derimot et annet spørsmål..

Men forklar meg gjerne hvorfor maten blir dyrere av og fjerne momsen.

Fordi momsen er det staten gir til oss da vi kjøpar mat.......

Eller kanskje det er omvend :hmm:

Nei, eg trur eg går for at momsen e det staten gir til oss i gave.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
HÆÆ! moms er jo avgift! som om man liksom betaler skatt på maten man handler!

vis det er meg du snakkar til var det ironi xD

Lenke til kommentar
hæææ, eg er ingen AP velger, eg stemmar ikkje i det heile tatt fordi eg berre er 15 år, men viss eg skulle stemt på eit parti så er det FRP.

Det eg sa der meinte eg som posetivt, vis eg ikkje skreiv det på den måten

Virket litt sånn "Ring til siv så får vi alle billigere sprit og bensin", typisk AP holdning :p. My mistake.

Om man tror at det blir billigere mat om man fjerner momsen på mat (14%), så er man lykkelig uviten..

Hvorfor skal såkalte "livsviktige produkter" forfordeles skattemessig i forhold til andre "viktige produkter"? Hvordan definerer man "livsviktige produkter"? Hvem skal definere hva som er "livsviktige produkter"?

Nei for KIWI har ikke vist oss at å fjerne momsen på frukt og grønnt gir billigere frukt og grønnt, men du vet kanskje noe som vi andre ikke vet? Når KIWI står frem som et godt eksempel på dette området bare for å bli spyttet i ansiktet av staten så er det en smule tragisk :/

Fjerner man momsen så får vi billigere mat, det sier seg jo selv. Men det som neppe skjer er at prisene synker tilsvarende momskuttet, kommer selvsagt ann på varene og butikkkjede. Men det man kan være sikker på er at om motsatt skulle skje og momsen øker så vil alle varer som blir påvirket få en prisøkning som tilsvarer momsøkningen.

Lenke til kommentar

Jeg får først slå fast at jeg på ingen måte støtter et høyere skattetrykk, før jeg sier at jeg faktisk er enig i AP om at vi burde ha full mva. på matvarer. Begrunnelsen for hvorfor jeg ønsker dette på den andre siden skiller seg sterkt fra AP.

Jeg ser ingen grunn til at mat skal subsidieres, hverken gjennom indirkete subsider som tollbarrieren og avgiftsfritak eller gjennom direkte overføringer til produsentene.

Argumentet om at livsnødvendige ting ikke på noen måte skal avgiftlegges kjøper jeg på ingen måte. Bruker man den logikken skal man ikke skatte av de x første tjenste kroner heller, dette ettersom de tjente x penge blir utelukkende brukt til å dekke de grunnleggende behov.

Det jeg ønsker er et enkelt flatt skattesystem, med et så høy innslagspunkt at dette greier å dekke de mest grunnleggende behov. Jeg ser ingen grunn til at vi skal ha flere hundre byråkrater, hvor deres eneste oppgave er å definere hva som er mat og ikke mat, hva som er livsnødvendig og ikke livsnødvendig osv..

Lenke til kommentar
Argumentet om at livsnødvendige ting ikke på noen måte skal avgiftlegges kjøper jeg på ingen måte. Bruker man den logikken skal man ikke skatte av de x første tjenste kroner heller, dette ettersom de tjente x penge blir utelukkende brukt til å dekke de grunnleggende behov.

Strengt talt så skatter vi vel ikke av de første tjente kronene heller. :)

Et flatere skattesystem som er litt mer forståelig og mindre byråkratisk er jeg helt for.

Lenke til kommentar

Ser ingen problemer med dette,fordi vi som kunder merker lite eller ingenting til dette.

For de som husker da momsen ble regulert for noen få år siden,da spratt prisene opp på dagen på de aktuelle matvarene,men så ble momsen justert tilbake,men sank prisene tilsvarende? Nei selvsagt ikke,det beløpet gled glatt i hagen/Reitan & co sine lommer.

Like greit å kjøre samme system på alt for om det finnes smutthull så vet alle at det er de rike som benytter dem.

Kansje derfor Høyre nå foreslår skattelette på 200 000 for dem som leier vaskehjelp,gartner osv, regner med det er de samme som får det som bevilget seg selv 1 million hver i lønsøkning.

For det er neppe for vanlige for NHO maner jo vanlige arbeidstakere til å vise modrasjon.

Høyresidens magemål :whistle:

Lenke til kommentar
Ser ingen problemer med dette,fordi vi som kunder merker lite eller ingenting til dette.

Når du har grei inntekt og alt er bra økonomisk sett merker du nok ikke mye til dette.

Er du en student med fryktelig dårlig råd konstant, vil en liten endring i matvareprisene ha store konsekvenser for økonomien. Skal matvareprisene opp må stipendet økes betraktelig.

Maten er dyr nok som den er.

edit: Jeg ser poenget ditt snekkern, men tipper at butikkgigantene er for stae til å senke prisene hvis momsen blir økt.

Endret av theck1
Lenke til kommentar

Jeg, som student slenger meg på klaginga til theck1. Nå skal det sies at man burde se det 'store bildet', men akkurat når det kommer til mat bryr det meg ikke særlig. Mat er dyrt, spesielt den sunne. Hvis den blir dyrere, blir jeg kun nødt til å leve på pølser å nudler.

Lenke til kommentar

For de som husker da momsen ble regulert for noen få år siden,da spratt prisene opp på dagen på de aktuelle matvarene,men så ble momsen justert tilbake,men sank prisene tilsvarende? Nei selvsagt ikke,det beløpet gled glatt i hagen/Reitan & co sine lommer.

Like greit å kjøre samme system på alt for om det finnes smutthull så vet alle at det er de rike som benytter dem.

Kansje derfor Høyre nå foreslår skattelette på 200 000 for dem som leier vaskehjelp,gartner osv, regner med det er de samme som får det som bevilget seg selv 1 million hver i lønsøkning.

For det er neppe for vanlige for NHO maner jo vanlige arbeidstakere til å vise modrasjon.

Du ser faktisk ingen problemer med dette? Tror du minstepensjonister og studenter driter penger? Tror du et slikt tiltak vil øke omsetningeng til daglivarebutikker langs svenskegrensa? Tror du at høyere pris på sunne matvarer vil føre til at fattige spiser sunnere? Tror du turister liker å bruke feriebudsjettet sitt på mat?

Men det er kanskje slik at man må lide litt slik at staten får mulighet til å kaste bort pengene våre på tull og tøys?

Hva har Høyres skattelette til de som leier vaskehjelp med AP og momsøkning å gjøre? Ønsker du å diskutere Høyre og skattelette så kan du alltids lage en ny topic.

Lenke til kommentar

Da matmomsen gikk ned for noen år siden, holdt det i 3 uker på de lokale butikker som Prix, Mega, Spar, Rema osv.

Når det var gått ca 3 uker ble prisene skrudd opp til det samme som prisen var før moms kuttet.

Når det gjelder dette skattelette forslaget som Høyre la frem 31.03.08 på tv grunnet svart arbeid blandt Polakker og tidspress har jeg bare det å si, kutt ut importering av Polakker hvis man ikke greier å betale dem en skikkelig lønn.

Og så var det denne kvinne som bare hadde bodd i Sør - Afrika, der var det fint du, hun kunne bare glemme barn, husvask, klesvask, matlaging, kun litt sengehygge for gubben.

Apartheid regimet er det rester av ennå i sør - Afrika, dette gjelder ikke bare rase, men også religion og muligheter til ett verdig liv.

I Norge har vi det slik at barnevernet griper inn hvis man ikke klarer å ta seg av barna, dette har også ofte blitt gjort mot foreldre med svak økonomi som har blitt ansett som en pest og pine mot lokale sosialkontorer.

Jeg kan ikke skjønne at voksne mennesker som velger selvrealisering, yrker eller annet fremfor barna ikke kan få ett like varmt møte med barnevernet som disse ressurssvake.

Med slike forslag fra Høyresiden blir man forbannet og får meget lyst til å stemme på venstresiden ved neste stortingsvalg.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Du ser faktisk ingen problemer med dette? Tror du minstepensjonister og studenter driter penger? Tror du et slikt tiltak vil øke omsetningeng til daglivarebutikker langs svenskegrensa? Tror du at høyere pris på sunne matvarer vil føre til at fattige spiser sunnere? Tror du turister liker å bruke feriebudsjettet sitt på mat?

Men det er kanskje slik at man må lide litt slik at staten får mulighet til å kaste bort pengene våre på tull og tøys?

Hva har Høyres skattelette til de som leier vaskehjelp med AP og momsøkning å gjøre? Ønsker du å diskutere Høyre og skattelette så kan du alltids lage en ny topic.

Nei jeg ser ikke problemet fordi det rammer oss vanlige i svært liten grad, om det ikke blir en momsøkning så kommer prisene uansett til å stige,ved en momsøkning kommer de også til å stige litt,men da kan ikke eierne plusse på så meget i prisstigningen for egen lommes skyld. Dette viste jo klart forrige momsendring,da steg prisene litt,men gikk ikke tilbake da momsen ble redusert, hvor tror du det havnet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nei jeg ser ikke problemet fordi det rammer oss vanlige i svært liten grad, om det ikke blir en momsøkning så kommer prisene uansett til å stige,ved en momsøkning kommer de også til å stige litt,men da kan ikke eierne plusse på så meget i prisstigningen for egen lommes skyld. Dette viste jo klart forrige momsendring,da steg prisene litt,men gikk ikke tilbake da momsen ble redusert, hvor tror du det havnet.

Eg ser ingen problem med at folk kjem til å sulte fordi dei setter momsen opp........

(må sei at detta e ironi, fordi det er nokon som ikkje forstår det :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...