Gå til innhold

Ap åpner for full moms på matvarer

Anbefalte innlegg

Nå vil AP øke matvaremomsen til 25% fordi de ikke er noen grunn til å subsidiere de velståendes kosthold.

Hvem vil dette skade mest? Rimi Hagen eller de som fra før av har en dårlig økonomi? Det er noe med denne avgifts logikken jeg ganske enkelt ikke forstår, noen som har lyst å opplyse meg på området?

Liker AP å straffe studenter, minstepensjonister?

Lavtlønnte skal hvisnok få skattelette som et resultat av den økte momsen. Hva blir da trolig et resultat av dette? De med dårlig økonomi spiser mer usunn billig mat enn sunn dyr mat. De med dårlig økonomi vil være mer utsatt for livsstil relaterte sykdommer og AP er igjen med på å opprette et klasseskille. Rike kan spise sunt, fattige må spise usunnt.

Man burde vel heller vurdere å fjerne momsen fra sunne matvarer som fisk og grønt istedet for å øke den. Men da blir de jo mindre penger til å lønne dagdrivere og byråkrater vil jeg anta...

http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...icle1716919.ece

Edit: La til link

Endret av toeblast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor man vil ha full matmoms. Hvis man på liv og død må ha moms på mat, hvorfor heller ikke ha differensiert moms, spesielt usunne matvarer har full moms og sunne matvarer har liten/ingen moms, mens matvarer som er "midt på treet" sunnhetsmessig har moms som i dag.

Lenke til kommentar

Som student må jeg si at dette var helt latterlig. Kanskje man kunne drite i subsidiene til bønder og droppe tollmuren som omringer landet vårt. Jeg kunne ihvertfall påspandert meg selv et nogen lunde greit kosthold om prisene ble lavere.

Lenke til kommentar

Matprisene er kraftig på vei oppover, fordi norske bønder skal ha mer, og fordi bio drivstoff stjeler nå mat. Er tross alt mer lukrativt å selge biodisel til rett-under-bensinpris som er rekordhøy.

Statsministeren trenger mer penger til sine prestisjeprosjekter der han skal redde verden. Vi skal kjøpe co2 kvoter så det svir. Vi skal lage verdens dyreste og mest ubrukelige renseanlegg, 50åringer skal få gå av med lukrativ pensjon, og det er ikke måte på hva vi skal bruke penger på.

Norge trenger mer penger. Øk moms til 100% sier jeg. 90% skatt. Skyt alle rikinger og ta alle penga dems, de er uansett syndige jævler som ikke har gjort noe godt hvatsoever for vårt land.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

AP hatar heile Noregs befolkning, viste dåke ikkje det?

Er ikkje det slik at staten går i overskudd i skatt?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Jeg har alltid ment at om det er ÈN ting i Norge som bør bli fullstendig fritatt fra moms og avgifter, så er det mat. Mat er livsnødvendig og om ikke det var dyrt nok fra før blir det hvertfall dyrere med økte globale råvarepriser.

Hvordan tenker APs nestleder Helga Pedersen? Det bør være klart at om det er noen denne momsøkningen ikke går utover, så er det nettopp velstående personer!

Kan de ikke heller innføre høyere skatt for personer som tjener mye?

Lenke til kommentar

De trenger penger til å finansiere alle løftene sine. De har gått på så mange løftebrudd at de snur på hver bidige stein for å øke felleskassen slik at bassengene som ble lovet fylt blir det osv.

Det må da ikke overaske noen at rød-grønne er synonymt med økte skatter og avgifter? Jeg trodde det var det folk ønsket, siden de stemte dem frem til makten.

Staten ønsker i større grad å styre pengestrømmen og det betyr at de ønsker å ta kontroll på en større andel av din lommebok. Om det er positivt eller negativt får hver og en avgjøre. For min egen del handler det mer om hva pengene blir brukt på og ikke hvor mye av lommeboken min de legger beslag på.

Når det gjelder de rød-grønne så er de en sløserimaskin uten like i så måte. Jeg syntes matvarer bør ha billigere moms, egentlig burde man fjernet momsen på alt som er livsnødvendig og heller konsentrere den på varer som er mer til pynt enn som nødvendighet. Om man da først skal ha moms.

Men er det noen som kan finne en link til hvor dette blir omtalt, for en stakkars lat gammel mann? :)

Lenke til kommentar

http://www.google.no/search?q=ap+moms+matv...lient=firefox-a

Jeg er enig med Dotten om at livsnødvendige ting ikke bør avgiftsbelegges.

Strøm er også et godt eksempel på dette.

Det er noen som nyter et liv i sus og dus med varmekabler oppi huet og ræva, men da får de heller lage et system der storforbrukerne betaler mer per kwh enn i dag.. ikke omvendt.

Edit: en artig kommentar fra db: Staten subsidierer ikke de velståendes kosthold. De flår alle og enhver, men måten de gjør det på er bare halvveis!

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
De trenger penger til å finansiere alle løftene sine. De har gått på så mange løftebrudd at de snur på hver bidige stein for å øke felleskassen slik at bassengene som ble lovet fylt blir det osv.

Det må da ikke overaske noen at rød-grønne er synonymt med økte skatter og avgifter? Jeg trodde det var det folk ønsket, siden de stemte dem frem til makten.

Nå er det jo gjerne ikke sånn at det er irrelevant for folk hvordan skatter og avgifter øker, selv om de skulle mene man kunne tatt inn mer totalt. Desverre er det jo slik at de man stemmer på gjør ganske mye stupid, jeg har forsåvidt ikke stemt rød-grønt, men jeg føler allikevel ikke at de jeg har stemt på representerer mine meninger i langtifra alt de sier. Nå kan man såklart argumentere for at da burde jeg stemt på noen andre, men de reelle alternativene er jo ikke uendlige, å ikke stemme er jo oså en variant, men de jeg stemmer på er jeg i det minste mer enig i enn snittet av våre stortingspolitikere.

FOrøvrig synes jeg argumentasjonen i denne saken er mildt sagt merklig "subsidiere de velståendes kosthold"? Mat er da typisk noe de mindre velstående bruker en større andel av lønna på enn de velstående. Jeg mistenker det for kun å være pisspreik for å prøve å forsvare forslaget.

AtW

Lenke til kommentar

Trur dei verkeleg det norske folk er dumme nok til å faktisk tru på den argumentasjonen? Det er så idiotisk at eg veit ikkje kvar eg skal gjere av meg. Dei velståande har meir enn god nok råd til dyrare mat, det går kun ut over dei som allereie slit økonomisk sett. Mat er faktisk noko alle må ha, det bør være det som er billigast her i landet så folk kan få mat i seg utan å bruke halve lønna på det. Dei kan heller la dei som tener mest i samfunnet betale meir skatt om dei absolutt skal finansiere sine løfter. Skal du ta frå nokon, ta frå dei som har mest. Ikkje at dette skal være noko kommuniststat, men det er lov å tenke på dei som ikkje har ein halv million i inntekt.

Lenke til kommentar
Ikkje at dette skal være noko kommuniststat, men det er lov å tenke på dei som ikkje har ein halv million i inntekt.

Well said. Er en student med 2500 kroner å leve for i måneden. Jeg prøver å leve nogenlunde sunt i matveien, men det er pokker ikke lett med de matvare prisene som er idag.

Det er absolutt billigst å leve på grillpølser og burgere, hvor i all verden er logikken i det? Begynner å lure på hvilken planet politikerne lever på noen ganger... Blir jo svett av mindre!

Endret av theck1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
ring til siv så blir det liv.

Ja da blir det masse mat og fest på alle :)

AP velger som ikke klarer å komme med noe mer fornuftig å si?

hæææ, eg er ingen AP velger, eg stemmar ikkje i det heile tatt fordi eg berre er 15 år, men viss eg skulle stemt på eit parti så er det FRP.

Det eg sa der meinte eg som posetivt, vis eg ikkje skreiv det på den måten :)

Synes ikke det er annet en skatter og avgifter i dette landet her. Når skal vi begynne og bruke dette på effektive ting ?

På overskuddet vi får i fra skatt gir vi i gave til u-land, dei pengane kjem ikkje til å gå til fellesskapet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...