Gå til innhold

Spille et windows 98 spill i XP

Anbefalte innlegg

Jeg fant i dag et par CD-er med noen gamle spill som jeg lengter etter å prøve igjen. Problemet er at spillene ikke fungerer i XP, men i Windows 95 og 98. Finnes det noen mulighet for å spille disse spillene igjen? En emulator eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funket ikke :S

Jeg prøver å spille Mulle Mekk bygger båt. Feilmeldingene jeg får er

Jeg får de samme feilmeldingene som før.

Problem opening MULLEBAT.EXE

201

Script Error: frame not defined

Edit:

Har tenkt å prøve å installere windows 98 i Virtual PC. Dette er vel ganske idiotsikkert? Hvilken oppløsning bør jeg da velge?

Endret av Stegz
Lenke til kommentar

Windows xp er ikke veldig kompatibelt med tidligere programmer lagd for windows 98 og bakover. Noen programmer fungerer uten problemer, noen fungerer delivs, og andre fungerer ikke overhodet. Så når Gates sa at full bakoverkompatibilitet var støttet var dette rett og slett vrøvvel.

Men uansett, prøv virtual pc. Jeg har aldri prøvd det selv men det skulle ikke overraske meg om det fungerer. Her hjemme har jeg fortsatt stående en gammel amd athlon på 1700 mhz med både windows 98 og xp innstallert. Jeg bruker windows 98 når jeg vil spille ukompatible dos spill osv. Jeg er rett og slett redd for at du ikke får win98 til å fungere pga ditt nyere system (om du har et nyere system da). disse gamle thunderbird cpuene ser ut til å være akkurat teknologisk tilbakestående nok til at det kan kjøre windows 98 og dos smertefritt (kanskje jeg kan si nativt?).

Forresten, du kommer til å få trøbbel med lyd hvis du skal spille dos spill. Da anbefaler jeg lydkort emulatoren VDMsound, brilliant program. Sammen med 98 fungerer det utmerket vil jeg tro. Fungerer også på xp, men da er jo problemet å få programmet til å kjøre først da. Du kjører da programmet under VDMS og setter opp lyd configen til det aktuelle programmet til et eller annet lydkort akkurat som du gjorde på 486'en din(jeg pleier å velge "sound blaster or 100% compatible").

Endret av pong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...