Gå til innhold

Refleksjon: Hvor ble interaktiviteten av?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digger nostalgiske, retro-artikler som dette! Mer!

 

Zak mcKracken var forøvrig et knall-spill og jeg tror jeg spilte det for første gang i 1989. Husker jeg fant en eller annen walkthrough i et gammelt spill-blad (tror det var DnH, hvis noen husker det :)).

 

Mitt første grafiske adventure-spill var forøvrig Leisure Suit Larry 1 på min A500 .. Aah.. Den som kunne dra tilbake til 80-90 tallet..

Lenke til kommentar

har faktisk aldri spilt Zak.

 

Men husker godt deilige spill som : Police Quest, Hero Quest (måtte vel bytte navn til quest for glory etterhvert), Kings Quest, Robin Hood, Leisure Suit Larry(selvsagt), Indiana Jones osv.

 

Fantastiske spill!

 

Jeg var jo en liten pjokk på den tiden, husker jeg lærte fantastisk mye engelsk av det første Hero Quest spillet. Satt med ordbok og knotet meg gjennom. Lærte vel mer engelsk der enn på skolen.

Lenke til kommentar
tror fahrenheit passer bedre til konsoll enn til pc, det var jo frenetisk trykking av riktige tastekombinasjoner med begge hendene samtidig, om ikke annet så fikk man testet hvor god man var til å gjøre flere oppgaver samtidig :)

 

Tenkte litt mer på utviklingen av spill generelt jeg da. Var vel ikke bare forbeholdt spill til PC denne artikkelen handlet om? Eller var det kanskje det?

Endret av espen999
Lenke til kommentar

Jeg fikk litt den samme følelsen som du beskriver første gangen jeg prøvde Far Cry. Forskjellen mellom å bli ledet fra A til B mens spillet gir deg en dårlig illusjon av å kunne bevege seg i en fri verden er ingenting mot det å faktisk ha en fri verden å bevege seg i hvor spillsekvensene trigges av spilleren på forskjellige deler i spillverdenen, som jeg følte jeg for første gang fikk med Far Cry.

 

Greit nok at denne type sandbox mode spill som Far Cry var må gjøres på riktig måte for at spilleren ikke skal føle seg lost innimellom, men gjort riktig synes jeg slike spill er mer tilfredsstillende å spille.

Lenke til kommentar

Flott artikkel ja, liker disse refleksjonene. Begynte selv å spille i ung alder.. Er 22, fikk NES da jeg var 6 år gammel (nektet å gå i barnehagen til tider, skulle spille Ducktales - glemmer det aldri :)).

 

Tror mye av grunnen til at spill i dag mangler "det lille ekstra" er pga kapitalismen, og at spillmediet er blitt stuerent. Utviklere i dag har ikke den kreative friheten som før. I forhold til i dag så eksisterte det vel omtrent ikke konkurranse den gang, å jeg tror heller ikke utviklere og utgivere forventet å tjene millioner med det første. Kapitalisme hjelper ikke på kreativiteten.

Lenke til kommentar

ja det er noe som mangler i dag...

 

pokker og, halve morroa med pek-og-klikk spill var/er å trykke på alt mulig bare for å finne ut hva spillfiguren sier eller gjør.

 

kan en påstå at morrowind har slik interaktivitet? det er i hvertfall nok av gjenstander å pirke i, men jeg gjetter meg til at det ikke finnes mange gjenstander å bare tulle med uten grunn...

 

hmm, selv sims har en spillmessig effekt med alt en kan benytte...

 

jeg ender opp med second life i tankene, men det er ikke noe spill...

Lenke til kommentar

Dette her er som en herlig beruselse for en gammal nostalgiker. Flott lesing og jeg merker en glødende lidenskap av å se bilder fra slike gamle spill. Langt mer imponerende enn å se de "fantastiske" bildene fra siste spill i serien "du trenger støvsugerskjermkort for å kjøre dette".

 

Spillbransjen gikk aldri i den retning jeg selv ønsket, selv om jeg fortsatt kan kose meg med spill. Men det er så mye ubenyttet potensial, interaktiviteten er et av de elementene. Keep up the good work :)

 

Grumpy old man signing out.

Lenke til kommentar

Hehe, ja, de tider de tider, husker også Leisure suite larry, Police Quest, Kings Quest, Day of the tentacle..

 

Husker enda da vi satt 4 stykker rundt PC-en for å forsøke å runde Full Throttle...

 

Ahh..

På den tiden så var spillutviklerne fra Lucasarts både gud og konge.. Nå er jeg rimelig drita lei hele selskapet etter Starwarsspill nummer 314... Ohoi for en fantastisk idemyldring... :cry:

Lenke til kommentar

Enig der Dotten. Og personlig så kunne de godt sluttet å gjøre grafikken bedre for en stund nå, og heller forbedre historie og spesielt AI. Et spill med middels grafikk men en knall historie og AI er mye bedre enn et spill med sykt bra grafikk men middels / dårlig historie og AI.

Lenke til kommentar
Digger nostalgiske, retro-artikler som dette! Mer!

 

Zak mcKracken var forøvrig et knall-spill og jeg tror jeg spilte det for første gang i 1989. Husker jeg fant en eller annen walkthrough i et gammelt spill-blad (tror det var DnH, hvis noen husker det :)).

 

Mitt første grafiske adventure-spill var forøvrig Leisure Suit Larry 1 på min A500 .. Aah.. Den som kunne dra tilbake til 80-90 tallet..

 

Zak var ikke mitt første adventure-spill, og jeg tror helelr aldri jeg klarte det heller, soste meg bort i en slags labirynt i en azteker-pyramide eller noe tror jeg. Får skylde på at jeg var ung.

 

Ellers så er jeg delivs enig med artikkelen, det kunne deinfitivt ha vært gjort mer på denne fronten. Det er selvsagt lett å skylde på den store stygge ulven grafikk, men jeg tror det er en generell "strømlinjeforming" som er litt av bakgrunnen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Zak Mcracken er et spill jeg savner fra de gode gamle dager da man måtte satse på en spennende historie fremfor 3D, grafikk, lyd osv.

 

Zak var ikke mitt første adventure-spill, og jeg tror helelr aldri jeg klarte det heller, soste meg bort i en slags labirynt i en azteker-pyramide eller noe tror jeg. Får skylde på at jeg var ung.

Var det en pyramide der også? Jeg rotet fælt i pyramiden på mars men kom nå frem etter hvert. Fant man veien én gang og skrev ned ruta (høyre, venstre, rett frem) for hvert rom så fikk man en fasit man kunne gå gjennom flere ganger.

 

Husker jeg ble både glad og lei meg når jeg kom gjennom spillet. "Hva i all verden skulle jeg spille nå, all moroa er jo over".

Lenke til kommentar

Zak Mcracken var utvilsomt et enormt spill, men når det gjelder interaktiviteten så må jeg si at det er helt avhengig av hvilket spilltype du spiller.

 

Red faction for eksempel var et veldig revolusjonerende Fps spill, det som var veldig innoverende her var at det meste av vegger og gulv kunne fint bli sprengt i fillebiter, man kunne for eksempel lage en ny inngang om man ønsket det, dog samme effekten hadde man dessverre ikke på solide spillobjekter :( (hadde kunnet tenkt meg å deforemere et par diggers i det spillet).

 

Morrowind og Oblivion er også veldig interaktive spill med tanke på hvordan man utvikler spilleren sin samtidlig som man kan faktisk ta hva som helst i spillmiljøet og manipulere det slik man ønsker.

dessverre så er begge spillene begrenset da man ikke har stor innflytelse på selve spillmiljøet (ikke destruerbart), og selve scenarioene er for det meste statiske.

 

Kan faktisk anbefalle et MMorpg som er veldig interaktiv (dog fortsatt ikke på det stadiet man kunne ønske seg), spillet heter www.wurmonline.com og det er situert i en middelalder.

Her kan man faktisk forandre på Spillverdenen helt fra grunnen av : Trær kan hogges ned og lage planker av, disse kan så brukes til å bygge alt fra hus til vogner og alt mulig annet alskens. Man kan "terraformere" på selve jordnivået, altså man kan få det helt plant eller man kan grave en massiv volgrav om man så ønsker det. Man kan lage enorome gruver og finne alt fra gull til jern som kan brukes till å lage smykker, sverd, rustninger og så mye annet.

Spillet er fullstendig i første persons perspektiv og er utviklet av svensker, det er faktisk helt gratis å prøve det så lenge man ønsker, men ønsker man å lage bedre objekter og få mer erfaringspoenger så må man betale ca 40kr måneden for det.

Grafikken er ikke bra, og det er et spill som tar enorm tid å spille men det er veldig givende når man har fått laget sin lille by fylt av virkelige spiller og ikke døde Npcer.

Lenke til kommentar

Likte veldig godt Zak McKraken i gamle dager.

 

Er forøvrig release av en uofisiell Zak McKracken oppfølger i Cologne i disse dager, men det er bare Zak-fans som har laget den, ikke Lucasfilm som har noe å gjøre med det.

Den blir gratis (for å unngå å tjene penger på andres lisenserte produkter), og kommer i første omgang på tysk, men om det blir bra så blir det vell oversatt til Engelsk også, forhåpentligvis snart. :-/

Søk på Neogaf-forumet for mere informasjon. :)

Lenke til kommentar

De fleste av disse spillene kan jo fortsatt spilles ved å bruke ScummVM

 

Kom noen år seinere enn zak, men monkey island 1 og 2 er jo fortsatt veldig underholdene spill. Det er ikke ofte man finner spill lenger, hvor man sitter å ler fordi det er utrolig underholdene. Er vel omtrent bare gta spillene som gjør det for min del ihvertfall.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...