Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gravid? Og hvordan hindre det?

Gjest Guest_undrende_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_undrende_*

Hei. Har akkurat hatt sex med ei jent. Tingen er at det skjedde så fort at ingen av oss hadde tanken på kondom.

Og hun sier hun ikke kan ta p-piller eller angrepiller pga familierelatert sykdom. Hvor stor er da sjansen for at hun er gravid? Og er det noen måter å hindre dette nå?

Ifølge hun har hun mensen om en uke.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest

Jeg vet ikke det. Men må snakke litt mer med hun. Foreløpig, hvor stor er sjansen?

Hun var jomfru forresten. Vet ikke om det har så alt for mye å si.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt dette. Angrepilla har som regel like mye hormoner i seg som ett brett med p-piller. Og det er de samme hormonene i begge pillene, altså østrogen og gestragen (synthesized progesterone). Dette er altså hormoner som kvinnen skiller ut selv (vanligvis). Derfor skjønner jeg ikke at man kan være allergisk mot verken p-piller eller angrepilla... Derimot er det anbefalt å bruke p-piller om man har latexallergi og ikke kan bruke kondomer mtp. prevensjon...

Jeg er åpen for at jeg har feil, men inntil det er bevist tror jeg på meg selv :p

Lenke til kommentar

vet det er mange som ikke kan ta ppille på grunn av feks epilepsi, men det er ofte fordi medisinen bryter ned ppillen slik at den har ingen virkning. Om det gjelder angrepillen har jeg ikke peiling på.

Det beste er jo å bruke beskyttelse av noe slag, og det er kun legen som vet hvilke :) Kondom er også en fordel dersom man ikke bruker noe.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jente_*

Det er mange som ikke kan gå på p-piller p.g.a. fare for blodpropp også! Og den faren skapes av hormonene i pillen, noe man også finner igjen i angrepillen. Så hun lyver nok ikke når hun sier det...

Jeg tenkte det samme som Mirann; det er en sjanse for at hun kan ha blitt gravid.

Lenke til kommentar

Er helt enig i det med contradiction når det gjelder medisiner, så det forstår jeg =) Og nei, jeg mener ikke at hun lyver, det var ikke meningen å formulere meg slik.

At det er mange som ikke kan ta p-piller/angrepiller pga. faren med økt blodpropp, var jeg ikke klar over heller. Jeg vet det er en liten økning i sjansen for blodpropp, men at denne var stor er noe nytt for meg. Men kan forsåvidt hende at personer med veldig lav PT-INR (faktor for måling av koagulasjonsevnen) ikke burde utsette seg for denne økte sjansen.

Men som sagt så nevnte jeg at jeg ikke helt skjønte sammenhengen mellom p-piller/angrepilla når det gjaldt allergi, og dette er jo på ingen måter allergi =) Om det allikevel er tilfelle, håper jeg noen kan forklare meg hvordan dette henger sammen.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...