Gå til innhold

Jesus som venn?

Anbefalte innlegg

Hva er det som hindrer noen å vri på sine brytere tro?

Tja, overbevisning er vel en grei start? At man er overbevist om at religion ikke er rett for en eller omvendt. Hva som er rett for mange er ikke alltid rett for alle, men ærlighet er vel en grei ting å begynne med for noen og enhver tror jeg, spesielt mot seg selv. Er en ikke ærlig mot seg selv er det vel vaneskelig å være det mot andre? Eller? Det gjelder vel forsåvidt samme hva du tror på...

For mitt vedkommende er det litt for mange, tja brytere :) som peker den andre veien enn mot gudetro. Bevisene for dette er for meg litt for mange til at mine brytere kan innstilles den veien, enkelt og greit. Har tenkt på dette i flere år men etter å ha lest både for og i mot ble det i mot... Og i dag sitter bryterne mer eller mindre fast der er jeg redd.... :blush:

...men kommer det en gud på min vei skal jeg nok klare å løsne dem... :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snip

Snip2

Når jeg snakker om kriser så tenker jeg ikke på sånne som kan kalles hverdagens naturlige utfordringer. Det handler de som truer ens eksistens.

Kriser som truer min eksistens skjer ikke så ofte i mitt liv så da blir det vanskelig å ta utfordringen din.

Men også hvis jeg skulle møte en situasjon av den typen ville jeg nok tatt det for seriøst til å tenke på at jeg må utføre din utfordring da.

Du sier at du "føler av hele ditt hjerte". Da kan du jo først sjekke ut hva den følelsen heter!? Når du har funnet svaret så kan du vurdere om grunnen til den følelsen egentlig er så veldig viktig.

"føler av hele mitt hjerte" er nok metafor for noe jeg er sterkt overbevist om, det blir en sterk sannhet for meg.

og derfor vil jeg også si at grunnen er viktig for meg for jeg liker ikke å lyve til meg selv.

Mitt tips er at du kan starte letingen etter svaret i ditt eget verdisystem!

lete etter hva?

Jeg kan si at jeg har utforsket min personligfhet, mine verdier og tanker veldig grundig, men må si at jeg har ikke alltid forståelse for de.

Ett annet ord for "ekte" kan være ærlighet tror jeg.

Hvordan være ærlig med seg selv når det en skal gjøre er lik å lyve for seg selv?

Er det ikke flott at guder ikke kommer å vrir på noens brytere i hodet? Det har man full styring på selv? Hva er det som hindrer noen å vri på sine brytere tro?

Nei, en har ikke styring for hvilken brytere(hva slags tro) en skal vri på.

kan du bestemme seg for å være helt overbevist om at Hinduismens lære er sann for en uke eller to for å så bestemme deg at måneden etter skal du tro fult og helt på den norrøne mytologien og etterpå det gå tilbake til kristendommen?

Det kan i hvertfall ikke jeg.

så svaret på spøersmålet "Hva er det som hindrer noen å vri på sine brytere tro?" er at en kan ikke vri på disse bryterene, det er det omgivelsene man er i som gjør.

Endret av Sempercogitare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...