Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 For meg er den setningen ganske forferdelig... "Gi oss alle dine eiendeler; du trenger dem ikke allikevel, og gjør som vi sier - du får din lønn i himmelen." For meg er dette en setning brukt for å slavebinde mennesker. For meg er den like mye lagd for å frigjøre mennesket. Så forskjellig kan man oppfatte setningen, og det morsomme er at begge stemmer like godt eller dårlig. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Syntes på meg som Jesus fint ignorerte den lille gutten som satt i pyjamas og gråt midt mellom kjøreretningene i Natal, Brasil den kvelden vi ankom. Ja, sånn syntes det, men det vet du ikke, vel!? Kanskje den lille gutten var Gud som felte en tåre når han betraktet hvordan de med mest ressurser velger å bruke de på ... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Ja, det er vel snakk om perspektiv... Men når det er snakk om menneskeliv, synes ikke jeg at man skal si "Kanskje det blir fint når du dør" Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Ja, det er vel snakk om perspektiv...Men når det er snakk om menneskeliv, synes ikke jeg at man skal si "Kanskje det blir fint når du dør" Man dør og får et evig liv. Det er vel ingenting å være redd for!? Jeg tror du har rett i at det er snakk om hvilket perspektiv man velger og viljen til å fortsatt søke informasjon for egen korrigeringer av perspektivene. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Man dør og får et evig liv. Det er vel ingenting å være redd for!? Evigheten er lang den. Da sier jeg heller nei takk. Syntes på meg som Jesus fint ignorerte den lille gutten som satt i pyjamas og gråt midt mellom kjøreretningene i Natal, Brasil den kvelden vi ankom. Ja, sånn syntes det, men det vet du ikke, vel!? Kanskje den lille gutten var Gud som felte en tåre når han betraktet hvordan de med mest ressurser velger å bruke de på ... Det er ikke akkurat det første som faller deg inn når du ser forholdene der nede. Men: Believing is seeing. Du ser det du vil se. Det gjelder alle. Lenke til kommentar
316 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg tror Gud prøver å gripe inn, men kanskje ikke slik vi ser for oss at han skal gjøre. Som jeg sa i en annen tråd, så setter vi mennesker oss ofte ovenfor Gud med å si hva som hadde vært best for oss. Gud jobber ofte gjennom mennesker, og det finnes mange mennesker der ute som jobber på spreng for fattige, sultne og syke. Var nettopp i Ecuador og så på hva Misjonsalliansen drev med der nede. Og de drev skoler, barnehager, lagde fotballbaner og leide inn profesjonelle trenere. Det hadde oppretta mikrokredittbank slik at folk i slummen kunne ta opp lån og starte egne bedrifter. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det som er litt snedig med dette, er at for en ateist, så er det ikke det minste merkelig at noen kan få et ufortjent jævlig liv... men det må da få kvernene til å snurre for en kristen? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Man dør og får et evig liv. Det er vel ingenting å være redd for!? Evigheten er lang den. Da sier jeg heller nei takk. Syntes på meg som Jesus fint ignorerte den lille gutten som satt i pyjamas og gråt midt mellom kjøreretningene i Natal, Brasil den kvelden vi ankom. Ja, sånn syntes det, men det vet du ikke, vel!? Kanskje den lille gutten var Gud som felte en tåre når han betraktet hvordan de med mest ressurser velger å bruke de på ... Det er ikke akkurat det første som faller deg inn når du ser forholdene der nede. Men: Believing is seeing. Du ser det du vil se. Det gjelder alle. Hehe, beliving is seeing. Den setningen er litt villedende fordi du kan "se" ting uten å åpne øynene. Nei, det er ikke det første som man naturligvis kommer på, og det kan hende den er helt feil, men min intensjon var å få deg til å tenke litt ann rledes på en respektfull måte. Du behøver ikke å være enig med meg, bare gi det jeg skriver nok oppmerksomhet. "Du ser det du vil se." Den tror jeg er feil fordi du kan ikke unngå å se alt, men hvilke opplysninger som blir silt gjennom individuelle filtre (fornuft, erfaring, verdisyn, tanker, og følelser) bestemmer hvilke opplysninger man bruker bevisst og hvilke som gjemmes i sinnets kjelleravdeling. Det som er skummelt er at hvis man gjemmer for meget av følelser som man har "trodd" er uviktige, så bygger disse seg opp i kjelleren og før du vet ordet av det så kommer de frem, og det gjerne som en flodbølge. Man skal tenke seg grundig om før man begynner å fylle sin egen mentale kjeller. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det som er litt snedig med dette, er at for en ateist, så er det ikke det minste merkelig at noen kan få et ufortjent jævlig liv... men det må da få kvernene til å snurre for en kristen? Kan du forklare for meg hva som gjør at noen lykkes og noen ikke gjør det? Enda en gang så lurer jeg på hvorfor det er nødvendig å bruke hersketeknikker for deg som er ateist? Blir din sannhet mere troverdig da? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Misforstå meg rett da mann. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hehe, hersketeknikker... jeg påpeker svakheter ved tro, jeg prøver ikke å bruke hersketeknikker for det vil si at så fort jeg påpeker at jeg synes religion er idiotisk, så bruker jeg hersketeknikker? Hvis noen føler seg såret av det jeg sier, så argumenter tilbake, hvis du mener jeg tar feil, så påpek dette, og hvorfor du mener jeg tar feil. Strengt tatt er dette et diskusjonsforum, ikke en respekter-andres-tro-oh-la-oss-alle-enes-og-holde-hender-under-en-regnbue Jeg har aldri hørt et godt argument for gudetro, oftest så er de plassert i personlige problemer som løses ved å tro om at det er et lys i enden av tunnelen, som i seg selv er helt greit, det kan jeg respektere, men jeg synes ikke det er et godt argument for at Gud eksisterer. Jeg derimot påpeker svakheter ved kristen teologi. En kristen vil hevde at Gud er god, men hvis man bare ser på nyhetene, vet man at det ikke kan stemme. En kristen hevder deretter at "man får sin belønning i himmelen" som i likhet med annen tro, er basert på absolutt ingenting, og for meg høres ut som en hersketeknikk. Jeg har også blitt fortalt at jeg ikke er et godt menneske, fordi jeg so ateist "ikke har noen moral", siden jeg ikke tror på bibelen, som er en utrolig trangsynt, og idiotisk ting å si. Ateister er ikke verre mennesker en religiøse, og etter statistikker jeg har sett, så er det faktisk omvendt. Ateister gjør ikke ting for å "få sin lønn i himmelen" En ateist gjør det den personen mener er riktig. Når jeg var barn, så var det også ofte andre barn som hevdet at jeg ikke hadde noe navn, siden jeg ikke er døpt. Når jeg var bitteliten, så vil jeg faktisk si at jeg var kristen selv, jeg trodde på engler og slikt. Jeg tror foreldrene mine er ateister, men jeg vet ærlig talt ikke, fordi det aldri var et tema hjemme. Men uansett så ble jeg mer og mer skeptisk til gudetro etterhvert som jeg ble eldre. Tror jeg har skrevet dette før et sted, men jeg mistet min gudetro da jeg var 8 år eller noe, og vi hadde en prest på skolen som hadde forelesning om ett eller annet, og jeg spurte "Hvorfor hjelper ikke Gud barna i afrika?" og presten sitt svar var "Guds veier er usansaklige". Etterhvert nå, så har jeg begynt å ta høyskole (data ingeniør) hvor jeg har mye fysikk og matematikk. Det som er bra med vitenskap, er at alle dokumenter er kildereferert, og man kan lese seg fram til hvorfor E=MC2 faktisk stemmer. Man kan også lese seg frem til hvorfor Big Bang er akseptert som opprinnelsen til dette universet. Tro fungerer ikke slik, du må bare tro, og håpe at på tross av at det finnes tusenvis av andre religioner, så har du valgt riktig. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Misforstå meg rett da mann. Ta for all del ikke den nødutgangen. Forhold deg til hva du skriver og konsekvenser av det samme! Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Kan du forklare for meg hva som gjør at noen lykkes og noen ikke gjør det? Til syvende og sist flaks. Gode gener, hvor man blir født, hvem man treffer, osv. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 -Og ikke minst at enkelte tar flere kalkulerte risker enn andre og profiterer på dette i forhold til de som ikke tar sjanser i noen grad. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Misforstå meg rett da mann. Ta for all del ikke den nødutgangen. Forhold deg til hva du skriver og konsekvenser av det samme! Innrømmer glatt at det var en feil å ty til ordtak, da det tillater for mye rom for misforståelser. Blir bare litt lei av å måtte fatte meg i lange trekk fremfor korte. Det jeg vil fram til er at troen påvirker sterkt det vi ser (les: legger merke til), og dermed registrerer, mens «resten» blir for det meste glemt. I tillegg vil ulik tro få oss til å feste vidt forskjellige forklaringer til gitte hendelser (o rly? ). Dette gjelder meg såvel som deg. Utover det skjønner jeg hva du vil fram til, og der tror jeg vi stanger i veggen begge to, en på hver side. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Misforstå meg rett da mann. Ta for all del ikke den nødutgangen. Forhold deg til hva du skriver og konsekvenser av det samme! Innrømmer glatt at det var en feil å ty til ordtak, da det tillater for mye rom for misforståelser. Blir bare litt lei av å måtte fatte meg i lange trekk fremfor korte. Det jeg vil fram til er at troen påvirker sterkt det vi ser (les: legger merke til), og dermed registrerer, mens «resten» blir for det meste glemt. I tillegg vil ulik tro få oss til å feste vidt forskjellige forklaringer til gitte hendelser (o rly? ). Dette gjelder meg såvel som deg. Utover det skjønner jeg hva du vil fram til, og der tror jeg vi stanger i veggen begge to, en på hver side. Takk for vår felles fremdrift! Vi stanger kanskje i noe, men det behøver ikke å være noe verre enn gresstuster ifm. inntaket av timotei ... Før vi begynner å bygge murer så vil jeg spørre deg: Hva murer du ute og hva murer du inne? "Troen" styrer tanken. Hva med å snu dette på hodet? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Kan du forklare for meg hva som gjør at noen lykkes og noen ikke gjør det? Til syvende og sist flaks. Gode gener, hvor man blir født, hvem man treffer, osv. Er du sikker på at alt dette er tilfeldig? Og hvis svaret er ja. Hvilke bevis har du? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hehe, hersketeknikker... jeg påpeker svakheter ved tro, jeg prøver ikke å bruke hersketeknikker for det vil si at så fort jeg påpeker at jeg synes religion er idiotisk, så bruker jeg hersketeknikker?Hvis noen føler seg såret av det jeg sier, så argumenter tilbake, hvis du mener jeg tar feil, så påpek dette, og hvorfor du mener jeg tar feil. Strengt tatt er dette et diskusjonsforum, ikke en respekter-andres-tro-oh-la-oss-alle-enes-og-holde-hender-under-en-regnbue Du har helt rett! Dette forumet er ikke en "lekegrind." Hvem bestemmer så det da? Så fort du bruker dine egne verdinormer og bruker negativt ladede ord uten korrigering eller utdypning kan de samme ordene bli tolket som negative, og videretolket som en faktor av en hersketeknikk av andre. "Hvis noen blir såret." Så enkelt er det ikke! Du har kanskje ikke gjort jobben din godt nok da! Poenget, slik jeg ser det, er at vi utveksler informasjon uten fordom. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Før vi begynner å bygge murer så vil jeg spørre deg: Hva murer du ute og hva murer du inne? Dette har jeg litt lyst til å svare på: Det jeg murer inne er følelsen av selvkontroll, verdi og tilstedeværelse, og den vanskeligere definerbare følelsen av å være meg. For å beholde disse vil jeg mure ute fristelsen til å la seg rive med av massehysteri, en "søken" etter et eller annet som jeg ikke aner hva er (se en annen tråd), fristelsen til selvbedrag på grunnlag jeg ikke respekterer, aksepterer eller trenger. Det er av samme grunn jeg unngår avhengighetsskapende substanser. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Før vi begynner å bygge murer så vil jeg spørre deg: Hva murer du ute og hva murer du inne? Dette har jeg litt lyst til å svare på: Det jeg murer inne er følelsen av selvkontroll, verdi og tilstedeværelse, og den vanskeligere definerbare følelsen av å være meg. For å beholde disse vil jeg mure ute fristelsen til å la seg rive med av massehysteri, en "søken" etter et eller annet som jeg ikke aner hva er (se en annen tråd), fristelsen til selvbedrag på grunnlag jeg ikke respekterer, aksepterer eller trenger. Det er av samme grunn jeg unngår avhengighetsskapende substanser. Går du samtidig glipp av noe for din egen beskyttelse? Edit: Du sier noe om hva du murer inne, men hva murer du ute? Endret 29. mars 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå