316 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Joh 15, 13-15: Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner. Dere er mine venner hvis dere gjør det jeg befaler dere. Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, for tjenerne vet ikke hva herren hans gjør. Jeg kaller dere venner, for jeg har gjort kjent for dere alt jeg har hørt av av min Far. Ekte vennskap: Venner har ikke hemmeligheter. Venner forteller hverandre de viktige tingene. Det som virkelig betyr noe. Venner skjuler ikke noe for hverandre. Jesus sier at han vil være vår venn. Det er nesten litt merkelig. Det høres så barnetro-aktig ut. Litt for enkelt liksom. Det enkle er ofte det beste, har jeg hørt. For meg er det enkle ofte det vanskeligste. Det er fort gjort og komplisere, legge til eller trekke fra. At Jesus vil være vår venn er vanskelig enkelt. Hvis Jesus er min venn - hva betyr det? Da er han ikke sjef. Ikke et forbilde, bare. Ikke en som lager lover og regler for livet mitt. Hvis Jesus er vår venn må det innebære at vi kan stole på ham og tro på ham. At han er der for oss. At han hjelper oss, rettleder oss, irettesetter oss når vi er dumme, slemme eller likegyldige. At han gir oss råd, at han ser oss, at han er glad i oss. At han liker oss, taler vår sak og ikke holder hemmeligheter. Ikke minst, at han ofrer seg for oss. Jesus sier at han vil være vår venn, han vil være en sånn venn som gir alt. Til og med livet sitt. Ikke fordi han må, men fordi han har lyst. For sånt gjør nemlig ekte venner. Venner har ikke hemmeligheter. "Jeg har sagt dere alt jeg har hørt av min Far", sier Jesus. Alt! Ikke noe er hemmelig, ingenting er holdt tilbake. Jesus er Guds ansikt. Fordi han er min venn har ikke Jesus pakket seg inn i mystikk og filosofi. Han skjuler seg ikke bak ismer og fine ord. Jeg trenger ikke lure på hvor jeg har ham. Jesus er ekte, sann og troverdig. Jesus vil være venn. Så enkelt er det. Og så vanskelig. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hehe Jeg vet ikke hva jeg skal si til slikt... Hvorfor vil Jesus bli min venn, men ignorerer gatebarna i Brazil? De trenger åpenbart mer hjelp en meg. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Ikke at jeg prøver å være kritisk til det du har skrevet; men hva i all verden er det vi egentlig skal diskutere her? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Ikke at jeg prøver å være kritisk til det du har skrevet; men hva i all verden er det vi egentlig skal diskutere her? Yeah...var ikke store utgangspunktet for diskusjon Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Lite å diskutere her gitt, men greit at du skrev det. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Som sagt før, du MÅ være religiøs for å si noe slikt og tro på det! For meg, og sikkert mange ateister, virker dette oppstyltet og ihjeltolket... For ikke å snakke om skremsels propaganda: Dere er mine venner hvis dere gjør det jeg befaler dere. En sånn "venn" ville ikke jeg hatt, for å si det sånn..... Ekte vennskap: Venner har ikke hemmeligheter. Venner forteller hverandre de viktige tingene. Det som virkelig betyr noe. Venner skjuler ikke noe for hverandre. Dette ser mer riktig ut i mine øyne, her snakker vi venn, en du trygt kan dele alt med..... Jesus sier at han vil være vår venn. Det er nesten litt merkelig. Det høres så barnetro-aktig ut. Litt for enkelt liksom. Det enkle er ofte det beste, har jeg hørt. For meg er det enkle ofte det vanskeligste. Det er fort gjort og komplisere, legge til eller trekke fra. At Jesus vil være vår venn er vanskelig enkelt. Hvis Jesus er min venn - hva betyr det? Da er han ikke sjef. Ikke et forbilde, bare. Ikke en som lager lover og regler for livet mitt. Og her har du på eventyr briller igjen. Jesus, hvem er jesus? Er du sikker på at han ikke bare er en oppdiktet person? En de har funnet på? Syntes det er rart jeg at de ikke skrev noe som helst om denne personen før lenge, LENGE (70 til 300 år) ETTER at han gjorde ting som å gå på vann, vann til vin, kurerte syke osv osv. Ser du aldri a dette skurrer? Er du SÅ hjernevasket at du finner unnskyldninger for dette også, på toppen av all den andre missinformasjonen du mottar som kristen? Da må jeg si at jeg beundrer de som hjernevasker deg, for de har virkelig fratatt deg evnen til å tenke selv... Jeg mener IKKE at du er dum, for det er du ikke, men blind i din tro på dette, det er du. Ganske mye også. Enten det eller fryktelig forelsket i jesus Jesus vil være venn. Så enkelt er det. Og så vanskelig. Jeg vil ikke ha en usynlig venn jeg. Klarer meg fint med de jordiske jeg har jeg... Jeg tror du har tenkt litt, kanskje tvilt litt og så har du skrevet dette her inne for å overbevise "vennen" din om at du er rett tenkende, en ekte ikke tviler, eller "vennen" til jesus om du vil. For du må være litt stokk blind eller kraftig forelsket for å kjøpe denne jesusen din, ihvertfall i dag som vi vet at mye av dette er en ren bløff, men det er vel kanskje derfor mange kristne er så i mot homofili, for liksom å dekke over at dere er forelsket i en mann.... Syntes dere religiøse er en merkelig gjeng jeg. Når det kommer til tro legger dere vettet på hylla Hva skal du skrive om neste gang? Noe om hvorfor dere vil drepe utro kvinner på dørstokken til faren deres og litt tanker rundt det? Det står jo i boka deres det også? Eller kanskje litt om hva dere har tenkt å gjøre med kvinner som har to stoffer på kroppen samtidig? Det skulle gi dere litt å gjøre fremover, da det gjelder omtrent alle kvinner i dag.... Hvorfor lovpriser dere ikke dette også, det er vitterlig guds ord det også da, akkurat som talen din med jesus, kjærlighet og tro etc etc etc.... Som jeg sa, dere er i vitterlighet en merkelig gjeng! Endret 29. mars 2008 av strayder Lenke til kommentar
316 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Er ikke sikker på om jeg ønsket noe stor diskusjon. Jeg ville bare si noe jeg hadde på hjertet. Så, jeg er egentlig bare fornøyd med at noen tok seg tid til å lese det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hva synes du om tilbakemeldingene? Lenke til kommentar
316 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Hva synes du om tilbakemeldingene? Er vel egentlig ikke særlig overrasket. Men hang meg litt opp i det som GeirGrusom sa. Fordi Jesus ignorerer ikke gatebarna i Brazil, eller noen. Jesus vil være venn med alle. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hva synes du om tilbakemeldingene? Er vel egentlig ikke særlig overrasket. Men hang meg litt opp i det som GeirGrusom sa. Fordi Jesus ignorerer ikke gatebarna i Brazil, eller noen. Jesus vil være venn med alle. Det er kanskje ikke så viktig hva han sa men kanskje man heller skal undre seg på hvorfor han sa akkurat det!? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Syntes på meg som Jesus fint ignorerte den lille gutten som satt i pyjamas og gråt midt mellom kjøreretningene i Natal, Brasil den kvelden vi ankom. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hva synes du om tilbakemeldingene? Er vel egentlig ikke særlig overrasket. Men hang meg litt opp i det som GeirGrusom sa. Fordi Jesus ignorerer ikke gatebarna i Brazil, eller noen. Jesus vil være venn med alle. Det er kanskje ikke så viktig hva han sa men kanskje man heller skal undre seg på hvorfor han sa akkurat det!? Ja, hvorfor sa jeg akkurat det? Det finnes mange mennesker som har et forbanna jævlig liv uten å ha fortjent det; jeg selv har et forbaska ufortjent godt liv. Men det hadde gledet meg om Jesus kunne mettet alle gatebarna med ett brød; men vi vet alle at det ikke kommer til å skje. Hvorfor bryr ikke Jesus seg om at mennesker som ikke har fortjent det, kan ha såpass mye motgang? Verden er i utgangspunktet et urettferdig sted som ingen god Gud hadde latt passere på den måten det blir gjort. Enten er Jesus en kødd, ellers så er alle ansvarlig for sitt eget liv, uavhengig av hva slags kort de har fått tildelt. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hvis en person sier han snakker med Jesus, og Jesus er hans venn blir han sett på som religiøs. Hvis en person sier han snakker med en annen usynlig person, og den personen er hans venn blir han satt inn på psykiatrisk istitutt. Hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hva synes du om tilbakemeldingene? Er vel egentlig ikke særlig overrasket. Men hang meg litt opp i det som GeirGrusom sa. Fordi Jesus ignorerer ikke gatebarna i Brazil, eller noen. Jesus vil være venn med alle. Det er kanskje ikke så viktig hva han sa men kanskje man heller skal undre seg på hvorfor han sa akkurat det!? Ja, hvorfor sa jeg akkurat det? Det finnes mange mennesker som har et forbanna jævlig liv uten å ha fortjent det; jeg selv har et forbaska ufortjent godt liv. Men det hadde gledet meg om Jesus kunne mettet alle gatebarna med ett brød; men vi vet alle at det ikke kommer til å skje. Hvorfor bryr ikke Jesus seg om at mennesker som ikke har fortjent det, kan ha såpass mye motgang? Verden er i utgangspunktet et urettferdig sted som ingen god Gud hadde latt passere på den måten det blir gjort. Enten er Jesus en kødd, ellers så er alle ansvarlig for sitt eget liv, uavhengig av hva slags kort de har fått tildelt. Du kan jo ta i et tak for gatebarna selv da. Er ingenting som tyder på at selv om noen mennesker har det vondt, så må det fortsette å være sånn. Det er ikke Jesus sin feil at enkelte mennesker vil ha alt for seg selv og ikke ønsker å dele med andre. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hvorfor bryr ikke Jesus seg om at mennesker som ikke har fortjent det, kan ha såpass mye motgang? De får sin lønn i himmelen? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Er ikke sikker på om jeg ønsket noe stor diskusjon. Jeg ville bare si noe jeg hadde på hjertet. Så, jeg er egentlig bare fornøyd med at noen tok seg tid til å lese det. Er det ikke nettopp slike ting som skal i Prekestolen? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hva synes du om tilbakemeldingene? Er vel egentlig ikke særlig overrasket. Men hang meg litt opp i det som GeirGrusom sa. Fordi Jesus ignorerer ikke gatebarna i Brazil, eller noen. Jesus vil være venn med alle. Det er kanskje ikke så viktig hva han sa men kanskje man heller skal undre seg på hvorfor han sa akkurat det!? Ja, hvorfor sa jeg akkurat det? Det finnes mange mennesker som har et forbanna jævlig liv uten å ha fortjent det; jeg selv har et forbaska ufortjent godt liv. Men det hadde gledet meg om Jesus kunne mettet alle gatebarna med ett brød; men vi vet alle at det ikke kommer til å skje. Hvorfor bryr ikke Jesus seg om at mennesker som ikke har fortjent det, kan ha såpass mye motgang? Verden er i utgangspunktet et urettferdig sted som ingen god Gud hadde latt passere på den måten det blir gjort. Enten er Jesus en kødd, ellers så er alle ansvarlig for sitt eget liv, uavhengig av hva slags kort de har fått tildelt. Du kan jo ta i et tak for gatebarna selv da. Er ingenting som tyder på at selv om noen mennesker har det vondt, så må det fortsette å være sånn. Det er ikke Jesus sin feil at enkelte mennesker vil ha alt for seg selv og ikke ønsker å dele med andre. Jeg kunne jo gjort det hvis man ser bort i fra at jeg ikke har midler til det og bortsett fra at Brasil har den høyeste mordraten i hele verden. 150 brasilianere blir drept i Brasil hver dag Referanse Så sannsynligheten for å bli bortført eller drept i brasil er temmelig høy i de områdene som disse barna holder til i. Så man kan si det er ganske risikabelt å gjøre noe slikt alene, MEN Jesus kunne utført mirakler der som er vanskelig for dødelige som meg å gjøre, og ryddet skikkelig opp. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hvorfor bryr ikke Jesus seg om at mennesker som ikke har fortjent det, kan ha såpass mye motgang? De får sin lønn i himmelen? Ja, det må jaggu fortone seg som et sant lite helvete for alle de som bare må ha lønnen her og nå. Jeg synes at den setningen er veldig god fordi den gir håp. Og "lønn" kan bety mange forskjellige ting. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 For meg er den setningen ganske forferdelig... "Gi oss alle dine eiendeler; du trenger dem ikke allikevel, og gjør som vi sier - du får din lønn i himmelen." For meg er dette en setning brukt for å slavebinde mennesker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå