Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ryddet i maskin=funker ikke

Anbefalte innlegg

hei, vetikke om jeg har skrevet i rett kategori, men admin kan bare flytte om problemer

sitter på lan og har nettopp ryddet i pcn. jeg sorterte kabler og skiftet kjølepasta.

jeg startet makinen og alt så til og funke, helt til jeg startet et spill. etter et minutt begynner bildet og henge seg opp... dette har aldri skjedd før. jeg har gjort dette mangen ganger før og vet hva jeg gjør. men dette problemet var noe nytt for meg.

i windows funker alt helt fint, men inntil et spilll startes så henger bildet seg opp?!

jeg trenger noe seriøs hjelp!

i fustrasjon så ble jeg litt veldig sur og lot det gå ut over kabinettet!

HARDWARE:

Cpu: amd athlon 64 x2 6000+

Gpu: XFX GeForce 8800GTS 640mb

hovedkort: m2n32 SLI-Deluxe WIFI

RAM: corsair XMS2 2.0GB

Kabinett: Antec Nine Hundred

trenger seriøs hjelp!

Endret av mattix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er det første jeg ville prød å utelukke også. har du satt på ny kjølepasta så er det alltid mulighet for at du har satt kjøleren ørlite skjevt på - noe som kan forårsake at det er veldig dårlig kontakt og at noe overoppheter når du faktisk begynner å bruke den til 100% kapasitet.

Sjekk temperatur på CPU og GPU med trial versjonen av "Everest" (google it).

Det og så bør du selvfølgelig sjekke at alle kabler stå i godt. En kabel med sånn halvveis kontakt kan være kilden til mange problemer. Vakkelkontakter er roten til alt ondt :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
høresut som overoppheting spørr du meg

overopp heting av hva? cpuen du tenker på? jeg har veldig god kjøling, og har aldri hatt problemet før.. har en 200mm og 4 120mm vifter..

Jepp, enig med Footy. Hugsa du å rense prosessoren ordentleg før du la på ny kjølepasta?

ja, det gjor jeg. har gjort det en eller to ganger før og har aldri kjedd.. er litt rart at det plutselig skal skje no.

Lenke til kommentar

Da jeg hadde AGP-skjermkort, hadde PC-en like symptomer som du beskriver. Det skjedde da jeg hadde glemt å koble strømkabelen til skjermkortet. Mitt nåværende oppsett nekter å boote om jeg har glemt å koble til strømkabelen, men det kan jo hende at hovedkortet ditt håndterer det annerledes enn mitt. Er verd å sjekke i alle fall. Eller kanskje ledningen til CPU-vifta har løsnet?

Lenke til kommentar
Da jeg hadde AGP-skjermkort, hadde PC-en like symptomer som du beskriver. Det skjedde da jeg hadde glemt å koble strømkabelen til skjermkortet. Mitt nåværende oppsett nekter å boote om jeg har glemt å koble til strømkabelen, men det kan jo hende at hovedkortet ditt håndterer det annerledes enn mitt. Er verd å sjekke i alle fall. Eller kanskje ledningen til CPU-vifta har løsnet?

jeg har koblet alt riktig, alt starter, og ser ut til og fungere inntil jeg starter et spill.. jeg har dobbelt skjekket alt, 6pins kontakten til grafikkortet er skikkelig inni, cpu viften er skikkelig koblet og ledningen sitter godt på plass.

Lenke til kommentar

no prøvde jeg igjen og spille litt, funket i crysis helt fint. spilte i ti min og spiller fortsatt. og når jeg prøvde call of duty 4 så fik jeg svart bilde?:S

føler pcn har blitt litt.. ja... ka skal man si..?

Lenke til kommentar

overopp heting av hva? cpuen du tenker på? jeg har veldig god kjøling, og har aldri hatt problemet før.. har en 200mm og 4 120mm vifter..

Jepp, enig med Footy. Hugsa du å rense prosessoren ordentleg før du la på ny kjølepasta?

ja, det gjor jeg. har gjort det en eller to ganger før og har aldri kjedd.. er litt rart at det plutselig skal skje no.

Det trenger jo ikke være noe galt med kjøleren, men det er en typisk nybegynner-feil å sette den på skjevt. Det kan se ut som om den er montert riktig, men så står kanskje en eller to av push-pinnene ikke helt nedi, og dermed blir det dårlig kontakt = overheting.

Dette kan du jo for bekrefte/avkrefte ved en enkel sjekk av den interne sensoren i Everest (eller tilsvarende software) som sagt. Hvorfor diskutere det når det tar under 2 minutt å sjekke det og helelr være sikker? Er det ikke det så kan du gå videre med feilsøking på andre områder.

EDIT: Når du ikek har problemet i Crysis innen 10 min så virker denne sansynligheten mindre, men jeg ville fremdeles annbefalt å sjekke så kan du ihvertfall utelukke det.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det trenger jo ikke være noe galt med kjøleren, men det er en typisk nybegynner-feil å sette den på skjevt. Det kan se ut som om den er montert riktig, men så står kanskje en eller to av push-pinnene ikke helt nedi, og dermed blir det dårlig kontakt = overheting.

Dette kan du jo for bekrefte/avkrefte ved en enkel sjekk av den interne sensoren i Everest (eller tilsvarende software) som sagt. Hvorfor diskutere det når det tar under 2 minutt å sjekke det og helelr være sikker? Er det ikke det så kan du gå videre med feilsøking på andre områder.

EDIT: Når du ikek har problemet i Crysis innen 10 min så virker denne sansynligheten mindre, men jeg ville fremdeles annbefalt å sjekke så kan du ihvertfall utelukke det.

-Stigma

jeg har dobbelt kjekket mangen ganger, og alt står skikkelig..

men det ser litt utsom om det skal fungere no :S klarer og spille, men takker for svar:)

¨

så tror jeg lukker emmnet:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...