Gå til innhold

workflow i lightroom på mac

Anbefalte innlegg

Hvordan arbeider dere mac-ere med Lightroom?

Jeg gjør vel omtrent som følger:

import -> library -> quick develop (white balance)(keywords) -> develop (curves) -> export til desktop -> derfra til web (flickr, blog, etc.)

Selv har jeg ikke kommet særlig inn i det, så jeg har fortsatt alle bildene liggende inne i programmet/library. Burde jeg slette det jeg ikke bruker?

En annen ting (som jeg savner med lightroom vs. iphoto/aperture) - er det mulig å integrere bildene fra lightroom til frontrow? Eller må jeg da importere bildene igjen til f.eks. iphoto?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra det jeg vet jobber bare Front Row opp mot iPhoto, så selv Aperture 2 har samme problemstilling som du har. Du må nok importere bildene til iPhoto om du skal bruke det for å vise frem bilder.

En tråd på Apples forum foreslo et tredjepartsprogram som het Media Central, som visst nok kunne importere andre biblioteker enn iPhoto. Uten at jeg personelig er kjent med løsningen.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Selv bruker jeg slideshow funksjonen som er i Lightroom for å vise frem bilder. Eventuelt legger jeg de inn i Imovie og lager en rask og enkel film.

Ellers har jeg nogelunde lik workflow som det du har, trådstarter. Importerer alltid med " copy as DNG" til katalogen på maskinen, og en 2 kopi til en ekstern harddisk. Har ferdiglagde settinger for både EXIF og shootnames, så legger bare til keyword og bruker en standart presets til å endre enkle innstillinger på alle bilde under importering.

Videre til > quick develop (white balance)(keywords) -> develop (curves) før jeg katogoriserer de med tall. Eks 1 for bilder som trenger videre redigering, 2 for bilder som er ferdig til publisering osv. Direkte opplasting til Flickr med noen ferdiglagde presets.

Bilder jeg ikke vil ha, og som er ubruklige under første inspeksjon etter importering (bruker reject hyppig) slettes helt fra datamaskinen, mens bilder som er helt greie sletter jeg bare fra programmet, men blir fortsatt liggende på maskinen.

Lenke til kommentar

Hmm,den hoppa jo opp sammen med alle andre nye innleg helt øverst på førstesiden :dontgetit:

Det med DNG. Hvorfor akkurat det?

Jeg selv bruker bare copy

Jeg bruker copy with DNG da jeg skyter bilder i råformatet (RAW) og jeg ønsker å beholde de digitale råfilene til videre behandling i LR.

Min erfaring er at om man bare bruker copy så endres de til JPG. :)

Lenke til kommentar

CR.2 er Canons råformat. De fleste kameraprodusenter har forskjellige navn på råformatene. DNG er et felles format skapt av Adobe om jeg ikke tar feil. Med DNG føler jeg meg sikker på at jeg har filer som kan benyttes 50 år frem i tid. Skulle plutselig en kameraprodusent forsvinne vil vel også råformatet dø ut. Jeg føler det er lettere å ta alle råformatene under en betegnelse med DNG, og ikke haugevis av slike navn. Det gjør det bare irriterende når jeg skyter med flere kameraer fra flere produsenter. En DNG fil er også mindre enn en CR.2 uten at den har mistet noe kvalitet.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg tar DNG så blir da fila gjort om til en slags felles raw fil som ikke er knyttet tul noen spesiell produsent.

Jeg tviler sterkt på at Canon bare plutlsig blir borte, men skal se mer på disse import typene.

Hvis jeg ikke mister noe ved bruk av DNG, bare tar noe lengre tid å laste vil jeg nok da gå over til det. Så sant jeg ikke har dårlig tid på import for å fort få tømt minnekort å inn i kamera igjen.

Lenke til kommentar

Det stemmer. DNG er ikke knyttet til noen spesiell kameraprodusent.

Nå tror heller ikke jeg at canon eller noen av de andre selskapene i dag er i fare for å forsvinne innen få år, men det er en forsikring om de plutselig skulle forsvinne om 50-60 eller 70 år. Det er også andre mindre merker som har større sjanse enn canon for å forsvinne, og med DNG er jeg sikker på at bildene jeg har idag, vil bli brukelige om 50 år. I tillegg føler jeg det er greit med DNG da jeg bruker flere adobe programmer, og ikke har opplved noe minus med dette formatet.

Skal jeg laste inn 2-300 bilder tatt i raw syntes jeg det er like greit å laste inn med DNG, tidsforskjellen er ikke så utrolig stor eller spesiell merkbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...