Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-124


HKS

Anbefalte innlegg

STS-124 - Discovery - Dag 11

 

Dag 11 er hovedsakelig off-duty tid for mannskapet. Det vil altså si at de får anledning til å ta litt fri. På slutten av dagen så skal siste overføringer mellom romfergen og romstasjonen fullføres. Det er også en farvel-sermini, etter det lukkes lukene mellom romfergen og romstasjonen.

 

Plan (engelsk) for dag 11:

- JEM RMS backup drive system setup

- Crew off duty time (1:12pm)

- Final farewells and hatch closure

- ODS leak check / Rendezvous tools checkout

 

 

Bilder - Dag 11

 

244715main_s124e008613.jpg

Astronaut Karen Nyberg titter ut ett av vinduene på Kibo-modulen.

 

244726main_s124e008622.jpg

Solcellepanelene på P4 og P6 truss, med jorden i bakgrunnen...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

STS-124 - Discovery - Dag 12 og 13

 

Dag 12 begynner med undocking fra romstasjonen. Lukene mellom Discovery og ISS ble lukket i går. Etter undock vil romfergen rygge tilbake til en sikker avstand, så initierer de det som kalles fly-around. Dette vil si at de flyr en runde rundt ISS før de utfører separasjonsmanøver.

 

På slutten av dagen starter late inspections av RCC panelene på vingene og nesetuppen. Nå bruker de OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) som de hentet på ISS.

 

Plan (engelsk) for dag 12:

– Crew wakeup

– Undocking

– Flyaround

– Final Separation Burn

– Late Inspections

 

Dag 13 kommer til å bli en veldig rolig dag. Det er hovedsakelig fri for mannskapet, samt diverse intervjuer med forskjellige medier.

 

 

Bilder - Dag 12

 

246851main_iss017e009395.jpg

Bilde av Discovery tatt fra den internasjonale romstasjonen av Discovery under fly-around.

 

247668main_s124e009982.jpg

Bilde av den internasjonale romstasjonen tatt fra Discovery. Stasjonen begynner å bli stor nå! Kan tydelig se det japanske Kibo laboratoriet som var med opp. Nederst i bilde kan vi også se den europeiske ATV'en som dokket med stasjonen i April.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Etter planen skal STS-124 lande lørdag ettermiddag, klokken 17.15 norsk tid. Vent at en oversikt over senere landingsmuligheter kommer i løpet av dagen eller morgendagen,

 

Neste ferd skal etter planen til Hubble, ja. Når denne tar av kommer derimot an på hvor fort de får kartlagt og reparert skadene på rampe 39A. Det snakkes om å gjøre en hurtigreparering av skadene, få STS-125 ute av veien, og så reparere skikkelig og kjøre romfergeprogrammet ut av rampe 39B det neste året.

 

STS-125 har en del uvanlige krav til sikkerheten. For det første må Endeavour være klar til avgang i løpet av få dager dersom Atlantis blir skadet på turen opp. Vanligvis har astronautene mulighet til å bli værende på ISS inntil redningsferden er klar, men ettersom Hubble går i en helt annen banevinkel, med hensyn på ekvator, har ikke astronautene denne mulighetene nå. Endeavour må derfor være klar til avgang senest en uke etter Atlantis har tatt av, og dette krever at begge oppskytingsrampene er tilgjengelige. For å klare dette hadde NASA planlagt at Endeavour skulle rulles ut til rampe 39B, og bli klargjort på samme måte som Atlantis, som rulles ut til rampe 39A. Atlantis tar av, og dersom astronautene må reddes er Endeavour klar til start på veldig kort tid.

 

Etter flammegraven under oppskytingsplattformen fikk omfattende skader under 124-oppskytingen, må kanskje NASA tenke nytt. De vil ikke bruke 39A før de har kartlagt skadene grundig og forsikret seg om at noe lignende ikke skjer på den siden av flammegraven som tar imot flammene fra hovedmotorene. Murstein singlende vegg-i-mellom mens tre rakettmotorer går på full guffe rett over i seks sekunder før avgang er fy-fy for NASA. Derfor må de kanskje belage seg på å bruke rampe 39B for flere ferder utover. Dette medfører en del problemer:

 

Etter STS-116 ble rampe 39B gitt til Constellation-programmet som skal bruke rampen til Ares 1-raketten og en testflygning neste vår, kalt Ares 1-X. Tre 200 meter høye lynavledningstårn er under bygging rundt rampen. Samtidig har rampen så langt blitt holdt i god nok stand til å kunne brukes av romfergen, i nødstilfeller ihvertfall. Mekanismen for å få lasten over i romfergen er ikke oppgradert som på 39A og må resertifiseres hvis den skal brukes igjen. Ettersom ingen forventet at rampen skulle brukes igjen med last under romfergeprogrammet, (hvis Atlantis trenger redning under Hubble-ferden flyr Endeavour med tomt lasterom) ble det bestemt at 39B ikke skulle oppgraderes og resertifiseres.

 

Hvis det nå viser seg at NASA må bruke 39B som hovedrampe vil det også føre til store forsinkelser for Constellation-programmet og ødelegge mye av det arbeidet som allerede er lagt ned. Det blir derfor spennende å se hvordan NASA til slutt løser dette problemet.

Lenke til kommentar

STS-124 - Discovery - Dag 14

 

Dag 14 kommer til å gå med til det som kalles FCS (Flight Control Surfaces) test og APU-Hotfire. Her testes alle de små manuvrerings motorene, og en APU som lager hydraulisk trykk startes opp, og alle ror, flaps og luftbrems testes fullt ut.

 

Alt ser bra ut for en landing imorgen på Kennedy Space Center. Vi kommer til å få flere oppdateringer av været senere idag. Ellers har resultatet av inspeksjonene av Discovery sitt varmesjold kommet. Alt ser bra ut, og det er klarert for re-entry.

 

Plan (engelsk) for dag 14:

- Cabin stowage

- Flight Control System checkout

- Reaction Control System hot‐fire test

- Crew deorbit briefing

- Reisman’s recumbent seat set up

- Ku‐band antenna stowage

Lenke til kommentar

Første landingsforsøk har en landingstid på 17.15 norsk tid. Været ser veldig bra ut, med kun noen få skydotter rundt 3500 fot. Vindforholdene er gode, med bortimot null med/motvind og en sidevind på gjennomsnittlig 6 knop. For øyeblikket er RWY15 rullebanen man satser på, og CDR Mark Kelly har også sagt at han foretrekker denne enden av rullebanen. På grunn av solvinkelen er det derimot mulig at de bytter om til motsatt ende av rullebanen, RWY33, for å unngå gjenskinn i vinduene Kelly trenger under landingen.

 

Ellers ser alt veldig bra ut før landing, og deorbit burn er nå ca 3 timer og 20 minutter unna.

Lenke til kommentar

STS-124 - Discovery - Dag 15 - EOM

 

Dette er siste planlagte dag for STS-124 i verdensrommet. Hvis været tillater det så skal de komme hjem i dag. Det vil bli gjort 2 forsøk på Kennedy Space Center idag, og hvis det ikke går kommer de til å vente i 24 timer før de gjør nye forsøk på Kennedy og Edwards Airforce Base i California.

 

Groundtrack for landingsforsøk 1 til Kennedy Space Center:

211562main_groundtrack1.jpg

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Discovery har fått GO for Deorbit Burn, og romfergen snur seg nå til riktig posisjon for manøvren. De to OMS-motorene bak på Discovery skal etter planen starte klokken 16.10 og landing er ventet en time og fem minutter senere. Etter diskusjoner i Mission Control falt til slutt valget på RWY15 for landing, etter Mark Kelly fortalte at han foretrekker denne enden av rullebanen på bakgrunn av all treningen før ferden. I teorien kan derimot rullebanevalget forandres helt opptil Discovery starter på HAC (Heading Alignment Circle).

Lenke til kommentar

Deorbit burn er igang og begge OMS-motorene fungerer utmerket. Manøvren skal vare i 2 minutter og 35 sekunder, og vil senke farten med rundt 300 km/t, fra en opprinnelig fart på godt over 25 000 km/t, med andre ord ikke store forandringen, men nok til at Discovery kommer inn i atmosfæren om litt over en halv time.

 

Discovery er på vei hjem!

Lenke til kommentar

29 minutter til landing. Discovery har passer Entry Interface, ellers kalt EI, hvor romfergen merker de første tegn til atmosfære. Dette skjer i en høyde av 400 000 fot. For Garrett Reisman blir dette første møte med tyngdekraft etter 95 dager i vektløsheten.

Lenke til kommentar

25 minutter til landing, og Discovery har akkurat passert ekvator på vei nordvest mot Kennedy Space Center. Romfergen er inne i en serie med roll reversals, som går ut på at romfergen svinger opp mot 90 grader først til venstre, så over til høyre, totalt fire ganger. Dette får det til å se ut som romfergen flyr i en langstrakt S. Disse manøvrene gjøres for å bli kvitt energi, fart og høyde så Discovery ankommer området rundt KSC i riktig høyde og fart for de siste manøvrene ned mot rullebanen.

 

Nedstigningsraten er på 78 fot/sekund

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Jeg legger ut en link til NASA-TV for de som har lyst til å følge landingen live:

 

NASA-TV

 

Under 15 minutter igjen til landing, alt går helt etter planen, nedstigningsraten er nå på 137 fot/sekund, i en høyde av 56 kilometer over Mexico-golfen. Fart: Mach 13

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Discovery er nå tilbake.

 

Nå begynner prosedyrene med å slå av alle systemer, og sikre romfergen. Senere i kveld skal Discovery bli tauet tilbake til OPF, hvor forberedelsene til neste oppdrag for Discovery begynner. Det er STS-119, foreløpig planlagt til februar 2009.

 

Edit:

 

Vi fortsetter i tråden for neste romfegeoppdrag, STS-125:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=968792

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...