Gå til innhold

Forskjellsbehandling i ambulansetjenesten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De hadde jo grunn til å tro at hun hadde hepatitt C. Hvis livet sto på spill måtte de trosset smittefaren, men når skaden er såpass lite kritisk som her, er det ikke noe i veien med at personalet vil unngå å bli påført en alvorlig sykdom. At det tar lang tid i slike tilfeller er heller ikke så mye å bråke om, de hadde sikkert viktigere ting å gjøre. "Jeg kunne like gjerne gått til legevakten", sier hun. Ja, det kunne hun jo faktisk gjort.

Lenke til kommentar

Så hvis du selv ramler og slår ansiktet i brosteinen og knapt vet hvor du er og samtidig har en smittsom sykdom, så vil du bare akseptere at de behandler deg dårlig? Eller for å kjøre saken videre: Hvis du får hjerteinfarkt og ramler sammen på gaten og slår deg sånn at du begynner å blø, så må du bare finne deg i at ambulansepersonellet ikke vil ta i deg fordi du har en sykdom? De har da jammen funnet opp ting som latexhansker for lengst!

Lenke til kommentar

Disse ambulansesjåførene burde sparkes. Punktum.

Er de redd for smitte, har de maske og hansker, tilgjenglig i bilen.

Men dette er Norge. I USA trenes sjåførene 2år (1år teoretisk og 1år praksis), her i Norges er det snakk om 10uker (kjøring og CPR)...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Sparkes? Hah, som om de kommer til å få noen reaksjon :roll:

Dessverre har Norge et problem med "rettigheter."

Jeg er ikke enig med USAs rettsystem, men akkurat om denne saken, "føles det rett" å saksøke for minst 10 millioner. :wee:

Kamerateri er helt uakseptabelt!

Håper vår kjære "uefarende helseminister" griper inn.

Lenke til kommentar

Alt jeg tenkte når jeg leste denne saken er at om hun hadde vært mørkhudet så hadde alle ropt rasisme og hun hadde sikkert blitt kåret til "Årets nordmann".

Det verste var mangelen på omsorg fra sjåførene. I tillegg oppfattet jeg dem som mistroiske, og jeg kan ikke forstå annet enn at de røpte taushetsbelagte opplysninger om en pasient, selv om det ikke var meg. De sa navnet til den andre personen og sykdommen hennes til meg og andre. Jeg mener de har brutt taushetsplikten, sier hun.

Så om jeg kommer forbi en person som ligger og fossblør på gata og prøver å hjelpe han/henne, og denne personen tilfeldigvis har HIV e.l. Har jeg da ikke rett til å vite hvilken risiko jeg har satt meg selv i? Skal ambulansepersonnelet bare si "Gå og vask deg, denne pasienten er syk". Fin verden vi bor i....

Det er heller ikke slik hvis du har en alvorlig sykdom så blir man behandlet dårlig av ambulansetjenesten. Men er man dobhue og ikke har tatt overdose så er det kanskje en fare for at man blir behandlet dårlig. Sikkert like greit.

Hva vet man om kvinnen hun ble forvekslet med? Ingenting, så for alt vi vet kan hun være en livsfarlig person som ringer 113 annen hver uke fordi hun føler seg litt uggen etter et skudd.

Lenke til kommentar

Så da er det liksom greit at ambulansegutta forveksler henne med en annen, forteller kollegaer\forbipasserende at hun har hepatitt? Noe som hun ikke hadde en gang!

Og hva så om hun hadde hatt hepitt\hiv etc? I utgangspunktet skal man behandle alle som om de har det for å unngå smitte. Og det betyr IKKE forskjellsbehandling.

De der burde få en saftig reaksjon!

Lenke til kommentar

Nei, synes ikke det er rettferdig at folk blir behandlet forskjellig, og skulle noen ha, f.eks hepatitt-C, så finnes det vel måter personalet kan beskytte seg på? Dessuten så er det jobben deres å hjelpe et menneske i nød, uansett livsførsel de måtte ha, med unntak fra når de selv blir satt i fare selvfølgelig. Men etter Ali-saken, så jobbes det vel med holdninger, og det debatteres, og saken i Bergen bidrar sikkert enda mer til den.

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2334705.ece

Her går det klart frem at en kvinne ble forvekslet med en "kjent" pasient i ambulansetjenesten og hun fikk dermed ikke den forventede behandling. Dersom du har en alvorlig sykdom må du regne med å bli behandlet dårlig av ambulansetjenesten. Er dette rettferdig?

Syns det blir feil å trekke inn hele ambulansetjenesten. Selvfølgelig skal man ikke tolerere episoder som dette, men det betyr ikke at man skal stikke alle under samme stol. Menneskelige feil og dårlige beslutninger finner du overalt, men noen steder blir de mer tydelige enn andre. Ambulansetjenesten gjør en utrolig bra jobb og har veldig mange utrolig flinke ansatte så skal du peke fingeren på noen så gjør det på de enkeltpersonene det gjelder...

Men dette er Norge. I USA trenes sjåførene 2år (1år teoretisk og 1år praksis), her i Norges er det snakk om 10uker (kjøring og CPR)...

10 uker? De fleste har nå fagbrev fra videregående i tillegg til at mange har paramedic fra høgskole...

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva dere maser om.

Aner dere hva hepatitt c er for noe??? ikke??? les, og se om dere har lyst på sånt faenskap.

1.

Helsevesenet i norge har ikke mulighet hvatosever til å sjekke noe om deg. Lovverket beskytter personopplysninger og pasientopplysninger + at det tolkes så firkantet, at i realiteten så er det rart at de klarer å gjøre noe som helst.

Ja så da må ambulasen opperere på ... "hu trur eg vet hvem er, og hu har hepatit-c".

Om man hadde et bedre system for at de parter som deltar i å gjøre noe med en pasient får de opplysninger som de trenger, så vil det være lettere å sende riktig personel til riktig pasient.

Om pasienten hadde hatt hepatit c, så kunne man kanskje sendt folk som var forberedt og med orntlig utstyr.

Første regel når det gjelder å hjelpe andre mennesker er: Tenk først på deg selv. Det er ikke vits å hjelpe noen om du dør eller blir skadet selv. Punktum. Heltedåder hører best hjemme på film.

Lenke til kommentar

Dette er nok feil du.. for det første må du ha gått VG1 Helse og Sosialfag, så må du ha tatt VG2 Ambluansefag, deretter må du ut i to års praksis for å få fagbrev som ambluansearbeider, som i 2008 er et krav for å få arbeide som nettopp ambulansearbeider. Da må du i tillegg ta k-160(usikker på korrekt terminologi) kurs for å kunne kjøre utrykninger selv, og ikke alle ambulansetjenester har biler registrert som klasse-b biler, men klasse c, da må du altså ta sertifikat på dette også.

Endret av GoodKat
Lenke til kommentar

Jeg hadde en venn som strøk i medisin. (1året), og 11uker senere så jeg han som ambulansesjåfør.

Han fortalte meg at (10ukers trening) var alt han trengte... 10ukers..

Det er rett og slett det. Ambulansesjåfører er bare mennesker, og det er nok en god del rare holdninger ute og går der som alle andre plasser i samfunnet. Så da må man bare få luket bort de som ikke egner seg.

Om de er Sau eller Amøbe, har de en enkel regel å følge: HJELP MENNESKER I NØD.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg hadde en venn som strøk i medisin. (1året), og 11uker senere så jeg han som ambulansesjåfør.

Han fortalte meg at (10ukers trening) var alt han trengte... 10ukers..

Det er rett og slett det. Ambulansesjåfører er bare mennesker, og det er nok en god del rare holdninger ute og går der som alle andre plasser i samfunnet. Så da må man bare få luket bort de som ikke egner seg.

Om de er Sau eller Amøbe, har de en enkel regel å følge: HJELP MENNESKER I NØD.

Egensikkerhet settes i framsetet uansett. Er det en bilulykke med lastebil med ADR skilt på, og det ligger en lastebilsjåfør og hoier og skriker om hjelp så kan ingen nærme seg bilen før brannmanskap har vært og klarert at det er trygt, selv om det betyr at sjåføren kan dø før de kommer.

Man prioriterer seg selv først, og sikrer skadestedet.

Skulle forresten likt å hørt hva ambulansepersonellet har å si om det som skjedde, og ikke bare en "aftenposten-offer-vinkling" av saken, noe den artikkelen flommer over av.

Feilen i denne tilfellen ligger hovedsaklig hos AMK, som opplyste om feil person og deretter muligheten for Hepatitt-C smittefare.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar
Egensikkerhet settes i framsetet uansett. Er det en bilulykke med lastebil med ADR skilt på, og det ligger en lastebilsjåfør og hoier og skriker om hjelp så kan ingen nærme seg bilen før brannmanskap har vært og klarert at det er trygt, selv om det betyr at sjåføren kan dø før de kommer.

Man prioriterer seg selv først, og sikrer skadestedet.

Skulle forresten likt å hørt hva ambulansepersonellet har å si om det som skjedde, og ikke bare en "aftenposten-offer-vinkling" av saken, noe den artikkelen flommer over av.

Feilen i denne tilfellen ligger hovedsaklig hos AMK, som opplyste om feil person og deretter muligheten for Hepatitt-C smittefare.

Det er disse unnskyldningene, ambulansefolkene gjemmer seg bak i. Dessverre ser jeg ingen rettferdiggjøring bak disse ordene.

Hvis første "responderer" er en gjeng med pingler, hva blir det neste?

Brannmenn som klager på deres sikkerhet, fordi det brenner? :rofl:

Politiet som klager på deres sikkerhet, fordi det foregår skyting?

Dette er ikke snakk om, at de ikke kan forsvare seg, fra omstendigheter som truer deres egne liv. Dette er en kritik mot disse ambulansesjåførene, som viser en dårlig form for "kultur" for deres arbeid.

Hepatit C smitter gjennom blood og væske, men dessverre er smittefaren ved direktkontakt 1/10 000. Da kan Suntfornuft si at med hansker og munnbind, er sjangsen lik 0.

kilde:

http://sexandhepc.com/odds.html

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2334705.ece

Her går det klart frem at en kvinne ble forvekslet med en "kjent" pasient i ambulansetjenesten og hun fikk dermed ikke den forventede behandling. Dersom du har en alvorlig sykdom må du regne med å bli behandlet dårlig av ambulansetjenesten. Er dette rettferdig?

Syns det blir feil å trekke inn hele ambulansetjenesten. Selvfølgelig skal man ikke tolerere episoder som dette, men det betyr ikke at man skal stikke alle under samme stol. Menneskelige feil og dårlige beslutninger finner du overalt, men noen steder blir de mer tydelige enn andre. Ambulansetjenesten gjør en utrolig bra jobb og har veldig mange utrolig flinke ansatte så skal du peke fingeren på noen så gjør det på de enkeltpersonene det gjelder...

10 uker? De fleste har nå fagbrev fra videregående i tillegg til at mange har paramedic fra høgskole...

Jeg er enig i at mange gjør en god jobb, men det er de som ikke gjør det, som man ønsker å fokusere på.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Nei, men løper brannmenn inn i brennende bygninger uten sikkerhetsutstyr? Har ikke politiet sikkerhetsbestemmelser og strenge rutiner på hva som skal gjøres ved slike hendelser du nevner? Jo, det har de. Har brannmenn ei bygning som er overtent og ikke kan reddes, løper de ikke inn og slokker den innvendig.

Kan garantere deg at i opplæringa til alle proffesjonelle sanitetspersonell så vektlegges egensikkerheten først. Det har blitt nevnt før her i tråden, og jeg nevner det igjen da det er dette som mest sannsynlig er grunnen til at de gjorde minst mulig. Det er oppe til hver enkelt å avgjøre om de mener det er sikkert for deres egen og pasientens helse å gjøre noe, basert på opplæringen de har fått. Nå tenker jeg ikke bare på smittefare men andre ting, som generelle farer som kan true begge.

Ja, HepC smitter via blod, hva tror du damen her hadde nok av utvendig? Jo, blod. Hansker er ikke 100% garanti for å hindre smittefare, har selv endel erfaring med sanitetsopplæring og latex hansker ryker utrolig lett, selv under opplæring innendørs. Dessuten, skaden hun her hadde pådratt seg var ikke livstruende farlig, og hun hadde klart å kommet seg til legevakt på egenhånd, det sier jo hun selv!

Men som sagt, vi vet ikke hele og fulle historien, vil vite hva de i ambulansen tenkte og vurderte, men dette kommer nok aldri frem i media.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...