Gå til innhold

Bildeorganiserings verktøy for flere brukere med en felles database?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat prøvd ut Adobe LightRoom 1.3.1. Er mektig imponert over brukergrensesnittet, MEN...... Lightroom støttet ikke å dele databasen over nettverk.

For, det er ikke bare jeg som skal jobbe på bildene. En dag sitter fruen kanskje å gjør oppdateringer en annen dag gjør jeg. Alle finishjobber man permanent lagrer til disk vil bli sett, men andre meta/keyword/collection endringer vil man ikke "se" på hver maskin.

Alle bildene ligger pent og pyntlig på en RAID6 share på en Win2k3 server, pent og pyntelig organisert med <år>\<mnd tall> <mnd navn>\<dag> <mnd navn> <år> <klokke>.<extension>

Jeg syntes dette er veldig ryddig, siden datoer sier mer enn "eventer" for meg. Men kona ønsker å kalle hendelsen for "Bursdagfest", "Bryllup" osv osv, for slik syntes hun det ser mest ryddig ut.

Finnes det noen gode alternativ, eller må jeg smøre meg med tolmodighet til Lightroom 2.0 kommer med flerbruker støtte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo trikse det til da.

Det er bare å legge til serveren som nettverkskobling (Delt disk eller hva det nå er) og pent be LR legge sin database der (catalog).

Da vil alle endringer utført av en bruker være synlig for en annen osv.

Ulempen er at det ikke er mulig for 2 personer å arbeide med samme database samtidig (siden LR egentlig ikke har nettverk/flerbruker-støtte). Men i en slik situasjon som du beskriver over, så ser jeg ikke helt det store problemet med å benytte en løsning slik jeg skisserte det over.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Hvis du har faktisk prøvd å legge til databasen på en nettverksdisk hadde du skjønt problemet!

Den nekter plain og åpne en catalog som ligger på et nettverksshare. Hvis den hadde godtatt 1 og 1 hadde alt vært greit, men slik funker det ikke.

Lenke til kommentar

Freebird; Million takk!!! :) Det funka som bare det, hvis linken forsvinner er det bare å lage en netverkslink med subst kommandoen:

subst X: \\server\path

Hos meg kom sharet opp som disconnected drive, men du kan bla, endre + at Lightroom åpner katalogmappa uten problemer! :)

Jeg får lage en liten launcher jeg nå da, sånn at ikke flere får åpnet den samtidig! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...