Gå til innhold

TES: Oscuro's Oblivion Overhaul - Hjelp

Anbefalte innlegg

Som noen kanskje har fått med seg, er jeg ikke så veldig god med data, eller Elder Scrolls. Eller mods. Har nettopp klart (:O) å installere Oblivion til PCen, men så har jeg dette problemet. Såklart. Da jeg skulle laste ned mods, skjønte jeg ikke bæret. Hvordan jeg skulle plassere dem, og... det der. Jeg er rett og slett for dårlig i engelsk til å forstå det som står på "description" når jeg laster ned mods. Hørte at Oscuro's Oblivion Overhaul, eller OOO, var et must. Jeg trenger så sårt noen til å forklare meg, helst ganske detaljert, hvordan jeg installerer denne moden. Skal si hva jeg har gjort så langt:

Installert OOO, plassert det i C:\Programfiler\Bethesda Softworks\Oblivion\Data .

Trykka på en fil med Oblivion logoen, som het ooo_13. Da kom det noe med extract. Jeg trykka på "extract" og det kom ut en del nye filer i mappa. Hurra.

Hva gjør jeg nå? Har ikke gjort noe mer enn det står her. Har ikke så mye som rørt en eneste fil.

Takk for all hjelp!

PS: Må jeg starte et nytt spill hver gang jeg laster ned en ny mod? Eller funker det på allerede startedespill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spillet må startes på nytt hver gang en mod blir lagt til ja, OOO er ganske enkel å legge inn

alt du har igjen å gjøre for at det skal virke er å aktivere mod'en sånn at den blir lastet npr du starter spillet dette gjøres via: oblivion launcher - data files - huk av 'x' i boksen ved siden av ooo og start spillet. du kan også bruke oblivion mod manager http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=2097 denne er en enkel måte å legge inn samt holde oversikt over mods med :thumbup:

Lenke til kommentar

Når det kommer til Oblivion, så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å spille gjennom spillet (i alle fall hovedoppdragene) minst én gang før du begynner med modifikasjoner, dette av to grunner: For det første får du da en følelse med hvordan spillet faktisk er, for eksempel med tanke på spillmekanikken -- hvordan ting fungerer slik utviklerne hadde forestilt seg det. For å bruke en allegori (billedlig fremstilling): Jeg tenker at det er viktig å faktisk kunne vite hvordan ditt fremtidige hus ser ut før du begynner å planlegge hvordan du skal bygge på det.

For det andre (og dette er kanskje det viktigste) blir du kjent med mye grunnleggende som kan være greit å vite før man installerer modifikasjoner. For eksempel blir man kjent med mange begreper man bør kunne før man begynner å modde spillet.

Jeg foreslår at du nå opparbeider deg litt fartstid i spillet (det er faktisk gøy en god stund uten modifikasjoner!), og så kommer tilbake når du vet at du føler deg klar for å begynne å modde spillet, eventuelt hvis du vet at du virkelig har lyst til å begynne å modde spillet nå helt fra starten av (noe jeg som sagt fraråder).

PS: Må jeg starte et nytt spill hver gang jeg laster ned en ny mod? Eller funker det på allerede startedespill?

Nei, du må ikke starte en ny karakter (en ny "save", som noen ville sagt) hver gang du laster ned en modifikasjon, men det finnes enkelte modifikasjoner der dette er det greieste å gjøre, blant annet OOO. Man kan gå rundt dette, men for å få en ekte OOO-opplevelse anbefaler jeg å bruke det fra begynnelsen av en karakter, og dessuten er prosessen rundt dette for viderekomne (man bør i alle fall være godt kjent med modding av spillet). Men som sagt, spill gjennom spillet en gang først.

Lykke til! :)

PS: Jeg ser at du har installert både Morrowind og Oblivion. Jeg vil på det sterkeste anbefale å spille deg noenlunde ferdig med Morrowind først, for selv om det er et fantastisk spill, så har det et par irritasjonsmomenter man oppdager når man begynner å spille Oblivion. Og da er det mye vanskeligere å gå tilbake.

PPS: Siden du allerede har installert OOO, så tror jeg at det er best å avinstallere og reinstallere Oblivion igjen for å unngå trøbbel. OOO er for avansert til å installere manuelt (noe det virker som om du har gjort), og det er et herk å fjerne den igjen. Når du er klar kan jeg gi deg detaljerte instruksjoner om hvordan man installerer den, jeg har faktisk laget det offisielle installasjonsskriptet til OOO som skal brukes sammen med Oblivion Mod Manager.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Takk, MiSP, men nå har det seg sånn at jeg HAR rundet spillet (hovedoppdragene m.m), bare at det var på PS3! Skal uansett følge ditt råd og bli ferdig med Morrowind først.

Supert! :) Lykke til, håper du liker spillet.

Når du vil begynne å modde Oblivion, så anbefaler jeg deg at du laster ned Oblivion Mod Manager. Denne gjør at du lett kan installere og avinstallere modifikasjoner dersom du gjør litt forarbeid først. Jeg har for eksempel laget installasjonsskript til følgende modifikasjoner (anbefaler alle):

Natural Environments, bruk gjerne med Natural Environments Color Override (sistnevnte er bare en .esp-fil og trenger ikke et installasjonsskript)

nGD

Realistic Physics and Force

Oscuro's Oblivion Overhaul (skriptet er inkludert i selve modifikasjonen når du laster ned den som heter OMOD-ready -- du skjønner nok hvordan du skal installere denne når du har installert de ovennevnte. Last ned herfra eller herfra, du må ha 7-zip for å kunne pakke ut filen)

Som du ser, så er det detaljerte instruksjoner på alle sidene. Jeg tror ikke jeg har brukt så mange avanserte ord, så følger du dem til punkt og prikke, så skal det nok gå helt bra. :)

Jeg har også laget installasjonsskript til Harvest [Flora] og Kobu's Character Advancement System (KCAS), men H[F] er inkludert i OOO, og KCAS gjør mye det samme som nGCD (og jeg mener at nGCD er bedre).

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan jeg glemme å starte på main questen med engang? Jeg dro til Kvatch og hoppet inn i hellgaten på level 2, som regelrett gikk i dass da den første bikkja sendte meg til evige jaktmarker :D.

Dette gjelder med OOO.

Edit: Så ikke noen grunn å lage en ny tråd for dette så hijacker denne.

Endret av Keylar
Lenke til kommentar
Kan jeg glemme å starte på main questen med engang? Jeg dro til Kvatch og hoppet inn i hellgaten på level 2, som regelrett gikk i dass da den første bikkja sendte meg til evige jaktmarker :D.

Dette gjelder med OOO.

Edit: Så ikke noen grunn å lage en ny tråd for dette så hijacker denne.

Du kan gjøre hva du vil når du vil. Men lag heller en ny tråd, med mindre spørsmålet faktisk faller inn under emnet i tråden (og dette er ikke en samletråd for alt som har med OOO å gjøre). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...