Gå til innhold

Hvor er dere kristne?


Anbefalte innlegg

Ser på undersøkelsen "hva er din tro" at hundreognittisju har sagt de er kristne, men har bare sett en eller to utenom meg selv som har deltatt i diskusjoner her på religion, filosofi og livssyn. Mener dere at kristendom ikke er noe å diskutere eller bare bryr dere ikke om den troen dere har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Person 1:

Jeg er kristen.

Person 2:

Hvorfor i alle hælveter kan du være kristen, du kan jo ikke tro på det "%¤&"%# som står der.

 

Person 3:

Helt eni alså. ale krisne er så utroli domme alså. ikke gidd å tro de a...

 

Person 4:

Ja, det er vitenskaplig bevist at 86% av alle kristne er 26% mindre intelligente enn 51% av befolkningen. Tror jeg da, det sto i alle fall et sted jeg leste.

 

Person 5:

Du som er kristen, hvordan kan du forsvare at Gud skapte alt på 6 dager? Hvorfor står det ikke noe om dinosaurene?

Person 5:

Hvordan kan du være kristen og forsvare en religion som har stått for så mye nedslakting gjennom historien?

 

osv osv osv... er det rart at ingen gidder å diskutere slikt?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd, men har kommet fram til at Kristendom ikke kan diskuteres med Ateister etc.

Det blir bare krasj krasj krasj, folk holder så hardt på sine egne syn og overbevisninger at det blir bare diskusjoner: Diskusjoner hvor begge parter er uenig i og temperamentet øker, det kommer bare vas og usaklige, usmakelige kommentarer ut av sånne diskusjoner. Og de samme tinga som har vært prøvd forklart før blir bare dratt opp om og om igjen. Og drittkastinga starter igjen.

Så rett og slett gidder jeg ikke, for man kommer ingen vei.

 

Bla litt bakover i forumet og les de trådene som er der, og hva ser du... Aha, samme greia om og om igjen.

Hadde en tid her da det var noen som lagde hundreogførtiåtte tråder som alt demma opp i det samme. Bare at de formulerte det på forskjellige måter.

Og da tenkte jeg, hvorfor i all verden gidder jeg dette, vi kommer ingen vei med dette. Hadde vært greit hvis det hadde bert frukter, men det gjør det ikke når diskusjonene alltid dreier i en og samme retning.

 

Er selv Kristen, jeg liker å diskutere men liker best å diskutere kristendommen med likesinnede.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Det er ikke en påkjennelse at alle vil argumentere imot.

Det er en påkjennelse å måtte rive seg i håret for du ser at de andre ikke ser det du ser og forstår det du forstår.

Og når du vil at andre skal ta del i det du har og de bare feier det bort med til tider frekke og usmakelige kommentarer kan det bli en påkjennelse, ja.

Lenke til kommentar
Det er ikke en påkjennelse at alle vil argumentere imot.

Det er en påkjennelse å måtte rive seg i håret for du ser at de andre ikke ser det du ser og forstår det du forstår.

Og når du vil at andre skal ta del i det du har og de bare feier det bort med til tider frekke og usmakelige kommentarer kan det bli en påkjennelse, ja.

 

Skal si meg enig der, men uansett så er det jo bare en slags plikt å besvare spørsmål dersom folk lurer på noe angående kristendommen? Det blir jo ikke flere som deler synet ditt om du bare deler det med de som allerede har det samme synet. Edit: Sånn som jeg ser det så er kristendommen sannheten og det er viktig at folk får vite så mye som mulig om kristendommen, og de får ikke vite noenting om alle kristne bare holder kjeft.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd, men har kommet fram til at Kristendom ikke kan diskuteres med Ateister etc.

Det blir bare krasj krasj krasj, folk holder så hardt på sine egne syn og overbevisninger at det blir bare diskusjoner: Diskusjoner hvor begge parter er uenig i og temperamentet øker, det kommer bare vas og usaklige, usmakelige kommentarer ut av sånne diskusjoner. Og de samme tinga som har vært prøvd forklart før blir bare dratt opp om og om igjen. Og drittkastinga starter igjen.

Så rett og slett gidder jeg ikke, for man kommer ingen vei.

 

Bla litt bakover i forumet og les de trådene som er der, og hva ser du... Aha, samme greia om og om igjen.

Hadde en tid her da det var noen som lagde hundreogførtiåtte tråder som alt demma opp i det samme. Bare at de formulerte det på forskjellige måter.

Og da tenkte jeg, hvorfor i all verden gidder jeg dette, vi kommer ingen vei med dette. Hadde vært greit hvis det hadde bert frukter, men det gjør det ikke når diskusjonene alltid dreier i en og samme retning.

 

Er selv Kristen, jeg liker å diskutere men liker best å diskutere kristendommen med likesinnede.

 

Hehe, ble litt feil å quote der etter du edita:D

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
De gjemmer seg vel av frykt for å måtte argumentere logisk for sitt livssyn og måtte innse at det ikke holder mål. :)

 

Og det var på'an igjen...

Mja, men jeg tror nok det er sant som jeg sier. ;)

 

Kanskje det heller er du som er redd for at det du har lest i illustrert vitenskap ikke holder mål den dagen du ligger på dødsleiet? Da vil du kanskje tenke "Hei, dette med aper og store smell i verdensrommet, hvorfor i all verden baserte jeg livet mitt på dette og hva har det å si nå, det jeg trenger nå er å vite om det finnes noe etter døden eller ikke".

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Det er ingen seriøse kristne teologer, etc, som gidder ta seg tida til å sitte på forum som dette. Det fordi, som det er sagt tidligere, folk bruker så mye krefter på sine egne nonsensargumenter, fremfor å se saken fra andre synsvikler og å forstå motparten. Nei, diskusjon.no kommer aldri til å bli noe annet enn en tumleskål for ateister og mennesker med brannfakler som er ute etter å lage et gørrsvært sankthansbål...

Lenke til kommentar
Kanskje det heller er du som er redd for at det du har lest i illustrert vitenskap ikke holder mål den dagen du ligger på dødsleiet? Da vil du kanskje tenke "Hei, dette med aper og store smell i verdensrommet, hvorfor i all verden baserte jeg livet mitt på dette og hva har det å si nå, det jeg trenger nå er å vite om det finnes noe etter døden eller ikke".

I så fall skylder jeg på en iboende menneskelig svakhet og tilbøyelighet overfor religion (spesielt på dødsleiet, av åpenbare årsaker), og at frykten for det ukjente til slutt gikk av med seieren – ikke hvorvidt det stemmer. Religion forblir med det et resultat av psykologiske symptomer, nettopp nevnte frykt for det ukjente. :)

 

Illustrert vitenskap har jeg ikke rørt på mange, mange år ... Tror besteforeldrene mine hadde noen liggende som jeg bladde i når jeg var liten. Der sto det ingenting om dette såvidt jeg kan huske. Poenget ditt? Pascals veddemål? ;)

Lenke til kommentar

Var litt aktiv for en stund siden, men av en eller annen grunn dabbet det av. Men jeg stikker innom nesten hver dag og kikker på nye tråder å sånt. Synes det er interessant å lese hva mange skriver, men føler ikke alltid at jeg trenger å si noe. Enten fordi diskusjonen dreier seg om noe som er over mitt hode, eller jeg ikke er i stand til å formulere ting som jeg vil. Ofte hender det at jeg tenker på hva han munken Frans av Assisi sa, om at vi skulle vise at vi kristne, og om nødvendig bruke ord.

Lenke til kommentar

Hvis noen syntes at kritikk av religion er person angrep så har vedkommende et problem. Så det å faktisk komme suttrende å si at det er grunnen holder ikke i mine øyne. Men de om det.

 

Jeg tror det er flere ting som gjør at det ikke er flere kristne her.

 

Den ene er fordi de fleste kristne ikke klarer å argumentere for kristendom sin. Jeg tror faktisk mer på at det er fordi at så mange ateister KAN bibelen og vet hva som står der at flere lar være å komme med noe. Faktisk mer enn de fleste kristne ser det ut til mange ganger. En annen ting som gjør det vanskelig for en kristen er at vi ikke blindt tror på det som blir sagt. Det er klart mye lettere å komme med en påstand nede i hallelulja teltet, der alle sammen tror og mener det samme, en å komme med samme påstand her, for her må du fremlegge bevis på påstandene dine. Og bevis er noe kristendom og andre religioner kommer litt til kort på, det går mer på tro der i gården...

 

Så når det først kommer en kristen hit, som Bellicus, 316 etc, så "kaster" alle seg over ham, glade for å ha noen de kan teste syns punktene sine på og klart, noen ganger kan det vel bli i overkant av litt mye :blush: (Jeg tar kritikk på den...)

 

Så jeg tror at det dere kristne i bunn og grunn sutrer over er at ingen tror påstandene dere fremlegger om jesus, gud og whatever UTEN bevis som dekker påstanden. Har flere ganger den siste tiden sett uttalelser som nesten tigger oss andre til å bare tro uten bevis, for da er jo det hele så mye enklere. Det ER såklart enklere å bare tro, men det er ikke sånn verden er i dag. Dere kristne vil også ha bevis, dere betaler ikke inn restskatt på 25000,- uten bevis, gjør dere vel? Men når det kommer til deres tro VIL dere ikke engang ha bevis, det holder med tro. Er det rart at jeg, og flere med meg, finner dette litt rart noen ganger? Dere er sikkert verdens mest seriøse, OK og greie mennesker , men når det kommer til hva dere tror på skrur dere nesten av hjernen og kaster fornuften på sjøen... ihvertfall virker det sånn for meg somme tider

 

 

En annen ting jeg syntes er rart er de religiøses evne til å styre klar av ALT som kan få dem til å vakle i troen. Det er bare å sette seg ned noen kvelder i noen uker å LESE det en kommer over av evolusjon, big bang osv osv men det tørr dere pokker ikke!!! Det er masse, enormt masse, om dette på internett. Og hva er dere redde for egentlig? At fornuften seirer, at dere faktisk vil miste troen når dere leser dette? Dere kan som oftest ikke kan en dritt om evolusjon, big bang eller noe av dette vi andre kan ihvertfall litt om og derfor føler dere at dere ikke strekker til i diskusjonen. Tror jeg!

 

:D

 

Traff for to dager siden en kar som var nesten pensjonist og som var kristen. Det hadde han vært hele livet forkynnet han stolt midt i diskusjonen, selv om ingen av oss andre ble det minste imponert av dette og enda mindre imponert ble vi da samtalen dreide inn på carbon datering og jordens alder osv, for han kunne i sannhet ikke en dritt om det! Vi andre så på ham som en idiot av rang da han truet oss med guds straff om vi ikke ville bøye oss for hans ville påstander om at det vi trengte å vite om verden sto i bibelen!!! Maken til trangsynt mann, for en idiot!! Og han har gått hele livet i mellom og faktisk trodd på denne bløffen av en bibel, trodd at dette som står der er sant og trodd at alt som vitenskapen kan fremvise er satans verk og lignende. Stakkars jævel sier jeg! Syntes veldig synd på mannen som faktisk er så hjernevasket at han tror dette.... :(

Det rare er at på alle andre felter er han en kjernekar og en ressurs, men det er den siste gangen noen gidder å diskutere noe utover jobb med ham, trangsynt og dum som han er på dette området. Hvem sa at religion ikke er fordummende? :no:

 

 

:D

 

Så vend i tide I kristne, les og lær isteden for å bli som denne karen, trangsynt og dum!!!

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Problemet er ikke uenigheten men at uenigheten ender så alt for fort opp i tøysete hersketeknikker. Teknikker som etter min mening brukes flittigst av ateister og religionshatere.

 

Rom for tvil finnes så altfor sjeldent.

 

Ydmykhet er et skjellsord.

 

Respekt forbeholdes ingen.

 

Hvorfor hviske når det er så meget morsommere å bruke ropert.

 

Umodenhet må for all del ikke skjules.

 

osv ... I det uendelige ... :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
snip!

 

:D

 

Traff for to dager siden en kar som var nesten pensjonist

 

Jeg leste hele klagesangen din og det jeg fikk ut av det er at du føler visst veldig sterkt for det du sier, og frustreres like meget over hvor lite de hersens kristne bryr seg.

 

Når du allerede har bestemt deg for hva som er sannheten, hvor blir det da rom for å diskutere?

 

Hvorfor ikke bare spørre slik: Hva tror du på og hvorfor?

 

Fremfor å først servere alle dine beviser krydret med syrligheter, og så forvente seriøse svar.

 

Utfordring: Neste gang du opplever en virkelig krise. Forsøk da å være så fandenivoldsk ydmyk og modig at du går ned på kne og bønnfaller Gud om hjelp! Gjør ditt beste for prate litt med ham! Etterpå så kan du fortelle oss hva du opplevde. Hvis du tør dette så oppnår du i hvert fall respekt fra meg, og jeg kan bli mere villig til å høre på deg, fordi da vet jeg at du virkelig har forsøkt noe splitternytt.

 

Kunne det være verdt et forsøk? Eller må jeg bevise først at det virker?

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...