Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Forsøk på overklokking - noen problemer...

Anbefalte innlegg

Hei igjen :)

Dette er da en helt annen pc som jeg skal prøve å overklokke,bruker et hovedkort til litt mindre enn 500kr(M2N-SLI) og en AMD 2kjerners prosessor på 2,4 Ghz.

Fikk den opp til 2,64 Ghz og kjørte stresstest i 15min...ikke noe error der,men så prøvde jeg å skru opp til 240(x12...) da ville ikke windowsen starte opp.

Forslag til noe som stopper meg i å overklokke mer? har stilt fast rammen og skrudd en sånn x1->x5 fra auto til x1...

Edit: på 2,64 Ghz så lå tempen når jeg kjørte stresstest på 34 grader og 41 grader.

Endret av Minkee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er da en helt annen pc som jeg skal prøve å overklokke,bruker et hovedkort til litt mindre enn 500kr(M2N-SLI) og en AMD 2kjerners prosessor på 2,4 Ghz.

Fikk den opp til 2,64 Ghz og kjørte stresstest i 15min...ikke noe error der,men så prøvde jeg å skru opp til 240(x12...) da ville ikke windowsen starte opp.

Forslag til noe som stopper meg i å overklokke mer? har stilt fast rammen og skrudd en sånn x1->x5 fra auto til x1...

Edit: på 2,64 Ghz så lå tempen når jeg kjørte stresstest på 34 grader og 41 grader.

tja, en bedre kjøler hjelper altids, vis det er standard kjøleren du har så bør du vurdere å bytte den i en bedre en. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

tja, en bedre kjøler hjelper altids, vis det er standard kjøleren du har så bør du vurdere å bytte den i en bedre en. :thumbup:

Er nok ikke noe problem med kjøler her nei. :)

Det var da litt av ett hopp fra 220x12 til 240x12. (Det er *stor* forskjell fra 2.64 til 2.88 for en litt "eldre" og lite klokkbar X2. Dersom det er det du prøver å klokke).

Ikke har du rørt VCore heller formoder jeg?

Definer "stilt fast rammen". Betyr det at du har satt en RAM-speed (divider) som sikrer at HTT=240 holder RAM'en innenfor det de klarer?

Lenke til kommentar

Kan begynne med å si at dette er ikke første gang jeg overklokker,og på min gamle pc så fikk jeg overklokka en AMD Athlon 64 3000+ fra 1,8 til 2,4 så jeg hadde jo håpet at jeg kunne få denne fra 2,4 til 3,1... :dontgetit:

Har jo enormt med kjølere også...2 80mm's som blåser luft fra sidevinduet og rett til hk/ram, en 120mm som blåser ut luft bak og en 80mm som blåser ut luft i toppen.

-Jeg har ikke rørt VCore(trodde det var for tidlig?) og rammen har jeg låst(?) til DDR2-400.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enten så har du låst RAM (unlinked - dersom det er nForce/enkelte AMD-baserte chipset).. eller så har du ikke.

Når du skriver "låst(?)" bekrefter du min første "mistanke" om at du kjører RAM "out-of-specs" når HTT settes til 240. For å finne maks klokk for CPU bør man jo kjøre RAM'en ett godt stykke under det RAM'en klarer før man sjekker ut optimal(max) klokk for CPU/RAM sammen. .)

Dette bør være lett å sjekke når du klokker ned og bruke CPU-Z for å se hva RAM "kjører på" ved en gitt HTT.

Og ja, du må nok regne med å måtte øke VCore dersom dette er en "dårlig" CPU.

Min erfaring er at det kun er nyere K8(X2) versjoner (for AM2) som "lett" klarer 3Ghz ved en liten økning av VCore (for de modellene som ikke allerede kjører opp mot 3hz "stock").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...