Titten Tei Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Håper noen kan hjele meg med valget av digitalt kamera. Står igjen med to mulige kjøp. Det ene er Olympus sp-560 uz og det andre er Casio exilim z1200 Jeg har følgende kriterier: Kunne ta bilder i mørket (fester, tilstelninger osv) Kunne ta bilder inne i en idrettshall Kunne ta bilder på en fotballkamp på kveldstid. Gjerne også når det lykter rundt banen Legger ofte disse bildene ut på nettet. Ha brukbar zoom Enkelt å håndtere På forhånd takk for all hjelp Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Siden du oppgir mørke forhold som en vesentlig del av bruksområdet er det egentlig kun to hovedvalg: Innenfor gruppen kompaktkamera, herunder også ultrazoom, er det kun Fujifilm som takler høy ISO uten å drukne i støy. Siden de dessverre ikke har fornyet seg i det siste på sine supre store ultrazoomer er vel S6500 det siste af forrige generasjon som var meget gode. Spørs bare om du finenr det noe sted. Ellers har de jo lansert både S1000 og S8000 pluss noen flere, men de er i mellomklassen med motorzoom. På den annen side er de da i klassen med SP-560 som du har plukket ut. Men som sagt sliter alle andre enn Fujifilm med høye ISO-verdier, som jo ikke er gunstig for mørke motiver. Andre hovedvalg er jo da å gå for speilrefleks, som jo er svært gode på høy ISO. Men de er kanskje ikke akkurat noe festkamera. Hvorfor ikke kjøpe et rimelig speilrefleks eller et godt (og også rimelig) ultrazoom (Fuji) til de seriøse bildene, og i tillegg spandere et svært prisgunstig Fujifilm F40fd lommekamera til festbildene? Sistnevnte har nemlig også meget gode mørkeegenskaper. Hverken Olympus eller Casio har iallfall peishylla full av utmerkelser for sine egenskaper i dårlig lys på sine kompakte kamera. Endret 28. mars 2008 av Manskow Lenke til kommentar
Titten Tei Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Takker for raskt svar. Kan kanskje konkretisere litte gran. Det jeg kommer til å bruke kamaraet til mest er å ta bilder fra fotballkamper som legges ut på lagets hjemmeside. Av og til og da mest på vinteren tar jeg bilder fra kamper som spilles under flomlys utpå ettermiddagen/kvelden.Hall bilder tas kun noen få ganger i året, men fest bilder tas ca ti-femten ganger i året. Jeg veit jeg burde kjøpt speilrefleskamera, men har ikke lyst på det, at kamarat er i lommeformat er viktig for meg. Ikke at jeg må ha de i bukselomma, men at det er mindre enn speilreflekskameraene. Ble kanskje ikke mer klok i valget mitt, men litt klokere ble jeg jo. Hvilken av de tre anbefalte (mine to pluss Fujifilm F40FD). Noen som har noen formening om Panasonic Lumix dmc-fx35 eller andre Lumix kameraer? Tar gjerne i mot anbefallinger fra dere om hvilket kamera som passer best til mitt bruksområde.Vil selvfølgelig bruke kamareat til ferie og familebilder også. På forhånd takk for svar Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Siden SP-560 var en av dine kandidater er jo ikke FX35 i samme klasse, det er et i lommekameraserien, om enn litt større en de minste. De større Lumixene er derimot meget gode, se f.eks. på FZ-8, som er størrelsesmessig mer i klasse med SP-560. Meget god og lyssterk optikk, svært god stabilisator og 12x optisk. Men igjen: ingen av Panasonic, Olympus eller Casio er sterke i dårlig lys/høy ISO. Og nettop sportsbilder i kombinasjon med dårlig lys er jo verst tenkelig kombinasjon sånn sett. Da er det jo høy ISO og/eller korte lukkertider som skal til for å få skarpe actionbilder og da er jeg redd du blir skuffet. Da er vi igjen tilbake til Fujifilm eller speilrefleks, hvorav førstnevnte er en klart billigst løsning for deg som trenger en del tele til fotballbanen. Lenke til kommentar
Titten Tei Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Takker så mye for svaret Manskow. Jeg har bestemt meg for å gå for kjøp av Fujifilm F40FD på din anbefalling.Så får jeg bare håpe at det er et godt valg.Stoler på deg at det er det beste valget for mitt virkeområde for et kamera til under kr 3000. Regner med at det følger med norsk bruksanvisning. Hva tilbehør bør jeg passe på å skaffe samtidig? Hvilket nettfirma vil du anbefalle/ er billigst? for kjøp av kameraet.Veit du også det har du reddet meg fra å rote rundt i jungelen av firmaer som selger kameraer. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Nå tenkte jeg jo da ikke først og fremst på F40fd til dine fotballbilder, da dette jo også er et lommekamera, med kun rundt 3 x optisk zoom. Da kommer du ikke spesielt nære spillerne, om det var tanken. Da ville Fujifilms ultrazoomer være mer ideelt. Men for festformål er selvsagt F40fd midt i blinken. Så du må nesten prioritere bruksområdet litt. Vedr. nettsjapper har jeg best erfaring med MPX og Komplett hva leveringsdyktighet og kjapp leveringstid angår. Men har du en seriøs fotosjappe i nærheten koster det ikke så altfor mye mer der, mens du får litt mer informasjon og anbefalinger av folk som kan kamera. Med seriøse fotosjapper snakker jeg derimot IKKE omm el-kjedene. Der kan de like lite om vaskemaskiner som kamera, så er det eneste du har i nærheten kan du likegodt bruke nettsjapper. Lenke til kommentar
Titten Tei Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Det er uaktuelt med speilreflekskamera.Må være lomme/kompaktkamera.Tar som sagt en del fotballbilder og spørsmålet er da hvilket kamera som passer best for de kombinasjonene jeg er ute etter. Veit nå at Fuji F40FD er et meget bra fest kamera. Noen forslag på billig fotballkamera? På forhånd takker jeg for alle tips. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg ser ikke helt kombinasjonen flatt lommekamera som både skal være lyssterkt festkamera samt godt fortballkamera med dertil nødvendig god tele. Det er liksom to selvmotsigelser. Hvis budsjetter er stramt, og du skulel være så heldig å oppdrive et Fujifilm S6500fd, som hos de fleste nettsjaper er utsolgt, ville du fått to svært gode kamera i sine klasser til en samlet svært hyggelig pris. F40fd ligger på rundt 1.5K eller så, sist jeg så S6500fd i listene lå det på rundt 2.2K. Det vil si samlet godt under 4K for begge! S6500 ville være glimrende til fotballbildene dine. Meget godt på ISO opp til 800, og faktisk til nød ganske greit på 1600, samt 28-300mm. Men som sagt alt i ett? Nope. Lenke til kommentar
grkn Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Fuji f100fd er vel kameraet du trenger, bra iso egenskaper og 5x stabilisert zoom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå