Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tiscali ADSL -

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer denne løsningen til Tiscali? Jeg sitter å tenker på å skaffe meg 2Mbit ADSL linje fra Tiscali, og jeg lurer fælt på om jeg må kjøpe noe extra utstyr for å få linjen delt mellom mine 5 PC'er som det allerede er 100Mbit switchet nettverk mellom. Og om det er noe jeg må sette opp i DHCP'en på serveren for at alle PC'ene skal få gateway og DNS automatisk?

Lenke til kommentar

Har du en gateway som står som router/firewall mot internett eller har du tenkt å koble til alle maskinene via en hub/switch?

Den beste løsningen er at du kobler til en router eller en linux burk (2 NIC). Altså at du kjører et "svart"(10.x.x.x el. 192.168.x.x) nett på baksiden og alle maskinene har en intern IP med en felles gateway (trenger bare 1 ekstern IP).

Kjører selv privat via en Linux maskin som står som gateway på lokalnettet her og igjen styrer med alt av sikkerhet (firewall). Fungerer utmerket.

Hvis du har liten erfaring med Linux så er helt klart en vanlig "bredbåndsrouter" det beste og enkleste alternativet. (ca 500,- hos komplett)

Hvis du kobler til via en switch eller hub så er det max 4 maskiner... altså at DHCP serveren som står hos Tiscali max tildeler 4 eksterne IP adresser pr ADSL oppkobling. (213.234.x.x eller 213.142.x.x adresser)

Er det noe mer spesifikt du lurer på så spør i vei... så skal jeg svare så godt jeg kan. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei !

For de som skulle lure, har jeg nå fått ADSL fra Tiscali. Er mer enn fornøyd med hastigheten. De var den eneste leverandøren som kunne levere. (Fikk egen linje fra en telefonsentral som støtter ADSL, gratis :-))

Eneste problemet med Tiscali, er kundeservice, da det helt klart jobber for få folk der.

Men, jeg skal ikke klage...

Det jobber så vannvittig mye dyktige folk der at det er utrolig. Så lenge man vet hvilke knapper man skal trykke :D

Lenke til kommentar
Bare til orientering; jeg har nå fått svar av fomlepung (privat melding).

Etter min mening leverer Tiscali, med overnevnte person i spissen, utrolig god service !

Ha en fin helg alle sammen !

Nei, nå må du f.. skjerpe deg. Tiscali god service. Du kan jaggu meg ikke være god. Les rundt på andre innslag om Tiscali på Hardware.no så ser du hvor mange som er fornøyd med adsl fra Tiscali. Har hatt abonnemet i 1 mnd fra Tiscali og oppsigelsen er allerede sendt til de. For GUDS SKYLD, skygg unna Tiscali.

TISCALI SUCKS :grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy:

Znoken

Lenke til kommentar
Bare til orientering; jeg har nå fått svar av fomlepung (privat melding).  

Etter min mening leverer Tiscali, med overnevnte person i spissen, utrolig god service !

Ha en fin helg alle sammen !

Nei, nå må du f.. skjerpe deg. Tiscali god service. Du kan jaggu meg ikke være god. Les rundt på andre innslag om Tiscali på Hardware.no så ser du hvor mange som er fornøyd med adsl fra Tiscali. Har hatt abonnemet i 1 mnd fra Tiscali og oppsigelsen er allerede sendt til de. For GUDS SKYLD, skygg unna Tiscali.

TISCALI SUCKS :grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy:

Znoken

Personlig tror jeg du trenger å dra deg selv litt i håret.. og da mener jeg det du har på hodet, for andre plasser er det vel skralt.......

Det du har lest er 2-3 kanskje så mye som 20 sure meldinger om "dårlig service" og slikt, men tenk på det at Tiscali sikkert har flere 1000-talls kunder som fortsatt er fornøyd. Jeg har hatt Tiscali Ultra ADSL i snart ett år, jeg var faktisk kunde før de lanserte adsl.... og har ingenting å utsette på service. Mulig jeg med ujevne mellomrom må sitte i 20 minutter i kø på telefonen, men når man kommer fram er de så service innstillt som det går ann.... det å kjefte på de som sitter på kundserivce hjelper deg absolutt ingenting, vær hyggelig og saklig i tonen, og dermed vil du få GOD service. Kjefter du som en 13-åring som ikke har fått lørdagsgodtet sitt kommer du ingen vei. Det er tross alt bare vanlige folk som sitter der, og de jobber der av genuin interesse for å hjelpe folk, ikke høre på kjeft og faenskap.

Så til sist:

For guds skyld skygg unna snakk fra småbarn...

Lenke til kommentar

:evil: Men herregud da gutt. Jeg har vel aldri påstått at jeg har kjefta på de som sitter i kundeservicen. De kan vel for f.. ikke noe for at ledelsen ikke vil gjøre noe for og forbedre den.:evil: Vi må vel få lov til og si vår mening når Tiscali driver med så dårlig kundeservice som dem gjør. Appropo og dra seg i håret, det blir nok litt vanskelig, for jeg har nemmelig mere hår på kroppen enn på hue. :p

Znoken :grumpy::grumpy::grumpy::grumpy:

Lenke til kommentar
:evil: Men herregud da gutt. Jeg har vel aldri påstått at jeg har kjefta på de som sitter i kundeservicen. De kan vel for f.. ikke noe for at ledelsen ikke vil gjøre noe for og forbedre den.:evil: Vi må vel få lov til og si vår mening når Tiscali driver med så dårlig kundeservice som dem gjør. Appropo og dra seg i håret, det blir nok litt vanskelig, for jeg har nemmelig mere hår på kroppen enn på hue. :p  

Znoken :grumpy:  :grumpy:  :grumpy:  :grumpy:

Greit nok, men du gikk 5 på.

Det var ment som en post for å tirre deg.

PS. jeg er ikke noen gutt... gutt vil si noen under 15 år og det er leeeeeeeeeeenge siden jeg var så liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...