April Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 I dag fikk jeg vel en av de tristeste nyhetene man kan få. Min morfar på 63 har fått brysthinnekreft. For de som ikke vet hva det er så er det en krefttype som ikke kan kureres, eller "fikses" kirurgisk. Og de som vanligvis får det har vært i kontakt med astpest. Grunnen til at jeg poster dette er fordi jeg lurer på om noen her inne på forumet har hatt foreldre/besteforeldre som har/hatt denne krefttypen som kunne fortalt meg litt om behandligen, utviklingen i sykdommen osv. All informasjon er god. Har sittet å lest masse om sykdommen i dag, og har ikke funnet noe annet enn det som er fakta, ikke funnet noe tegn til håp. Jeg lurer veldig på hvor lenge en med brysthinnekreft kan leve ved hjelp av cellegift (selvom dette varierer fra person til person) og generelt om sykdommen. Jeg vet at dette ikke er den mest vanlige krefttypen, og at dette kan være ett skudd i mørket, men det hadde hjulpet meg og min familie my hvis noen kan gi noe svar. Send meg gjerne en PM hvis det blir for personlig å snakke om, for jeg tror jeg vet best av alle hva pårøte går gjennom. På forhånd, takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Jeg lurer veldig på hvor lenge en med brysthinnekreft kan leve ved hjelp av cellegift (selvom dette varierer fra person til person) og generelt om sykdommen. Hei. Først av alt, sender jeg mine tanker til deg og din bestemor. Kreft er alltid vanskelig. Ut fra det du skrev, antar jeg, at det er allerede en spredning av kreften? Litt om Skalering vs. overlevelsesprognosen: Det finnes mangen måte å skalerer ulike krefttyper, men den "universale", er å bruke TNM metoden. T står for Tumor størrelsen T1=liten T2=større T3=størst N står for Nodule (Lympfekjertler) N0=ingen spredning til lymkjertelen N1=til den nærmeste N2=til regionen M står for Spredning (til andre organer) M0=ingen spredning M1=spredning. Sjangsen for å blir friskt er størst, når nummeret til den adderte summen er lavt. Dvs, den beste diagonosen er med T1, N0, M0= liten tumor med ingen spredning til lymfekjertel eller andre organer. Avhengig av "typen" til brysthinnenkreften, variere overlevelsesprognosen. Men snittet er ca. 20%-30% for 2år Jeg er en optimist, og tro på "medisinskmirakel", som Neil Amstrong. vaio Endret 18. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
April Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg lurer veldig på hvor lenge en med brysthinnekreft kan leve ved hjelp av cellegift (selvom dette varierer fra person til person) og generelt om sykdommen. Hei. Først av alt, sender jeg mine tanker til deg og din bestemor. Kreft er alltid vanskelig. Ut fra det du skrev, antar jeg, at det er allerde en spredning av kreften? Litt om Skalering vs. overlevelsesprognosen: Det finnes mangen måte å skalerer ulike krefttyper, men den "universale", er å bruke TNM metoden. T står for Tumor størrelsen T1=liten T2=større T3=størst N står for Nodule (Lympfekjertler) N0=ingen spredning til lymkjertelen N1=til den nærmeste N2=til regionen M står for Spredning (til andre organer) M0=ingen spredning M1=spredning. Sjangsen for å blir friskt er størst, når nummeret til den adderte summen er lavt. Dvs, den beste diagonosen er med T1, N0, M0= liten tumor med ingen spredning til lymfekjertel eller andre organer. Avhengig av "typen" til brysthinnenkreften, variere overlevelsesprognosen. Men snittet er ca. 20%-30% for 2år Jeg er en optimist, og tro på "medisinskmirakel", som Neil Amstrong. vaio Tusen takk for det svaret. Vi har letet en del på nettet over natten, og har bestilt en bok som er skrevet av en med samme krefttype som har levd i 10 år med kreften, som har ett helt fint liv. Sånn som jeg har skjønt er det veldig viktig å ha ett godt imunforsvar og god helse når man skal gå gjennom cellegift behandling. Må bare si igjen til alle at jeg håper det er flere som vet noe om denne krefttypen og noen som har erfaring! Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Vaio kommer alltid med kloke ord, sier meg enig med ham. Det er ikke mange som vet noe særlig om brytshinnekreft da det er en svært sjelden krefttype, bare 50-60 personer pr år blir diagnostisert i norge. Det er nok på de engelske nettsidene du finner hva du leter etter. Søk på Mesoteliom som er det latinske ordet. Selv vet jeg svært lite, jeg har bare møtt en pasient med sykdommen. Vedrørende prognose og forventet levetid: Det er ferre og ferre leger i norge som sier noe om det, en skal ha et svært godt grunnlag for å angi forventet forløp, historien viser også at det i de fleste tilfeller så har lege tatt feil. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg har også en bestefar med brysthinnekreft, og det har han hatt i ca et halt år nå. Jeg vil gjerne hjelpe hvis det er noe du lurer på. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) En ting er sikkert; Hvis du ønsker å gi morfaren din den beste behandlingen som er å oppdrive der ute er USA det eneste valget. I Norge er kompetansen rundt behandling av kreft skremmende lav. Endret 7. april 2008 av dicktator Lenke til kommentar
Gjest Guest_Birte_* Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hei Pappa'n min på 51 år, fikk diagnosen brysthinnekreft for en stund siden, og vi fann bare negative ord om sykdommen. Det var litt deprimerende. Men han begynte på en helt ny cellegift som er den eneste som har dokumentert effekt på den typen kreft. Det som er positivt er at kreften har blitt mindre. Cellegiften har virket. Det betyr at de begynner å finne hjelpende middel mot denne typen kreft Nå skal pappa snart til Danmark, som har det eneste professionelle sjukehuset som styrer med brysthinnekreft, og sjekke om han kan ta en operasjon som kan fjerne hele kreften Det er også noe helt nytt. Fire år gammelt. Da fjerner de hele lungen, brysthinnen og litt mer. Det er en stor operasjon, men vi håper på å få den, men det er noe sånt om at kreften ikke kan vere utbredd for mye utover brysthinnen. Vi er veldig spente nå. Dette var bare kort-versjonen om hva som vi har gått igjennom. Det har vore mye frem og tilbake, sjukehusene har vert dårlig å kommunisere med hverandre, og det har vert ett problem det at alt har gått så sakte. Det som er viktig i en sånn stund er å ikke miste håpet! Prøv å holde humøret oppe, selv om det er vanskelig Lykke til!! :) -Birte Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jente_* Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Hei jeg er en jente på 18 år som nettopp har fått stilt diagnosen brysthinnekreft. Legene sier at overlevelsesperioden i snitt ligger på 10 måneder... Jeg lurer egentlig på det samme som de over her.. vet noen noe mer? Er det mulig å overleve denne krefttypen? Tusen takk Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Heijeg er en jente på 18 år som nettopp har fått stilt diagnosen brysthinnekreft. Legene sier at overlevelsesperioden i snitt ligger på 10 måneder... Jeg lurer egentlig på det samme som de over her.. vet noen noe mer? Er det mulig å overleve denne krefttypen? Tusen takk Hei. De beste svarene får du fra kreftleger. Vaio Endret 15. oktober 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå