Kjakan24 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Spørsmålet var ikkje om det var lov eller ei, men om ein støtta serien ved å gjere det...Ikkje dra diskusjonen over til noko anna. Er vel innlysende at man ikke kan støtte en serie når man gjør noe ulovlig ved å laste den ned. Gjør som meg, kjøp DVD når de kommer og PARABOL som får inn amerikanske kanaler. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Kvifor er det så innlysande? Lenke til kommentar
covah Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Gjør som meg, kjøp DVD når de kommer og PARABOL som får inn amerikanske kanaler. Såframt du bor i Norge, finnes det ikke paraboler som får inn de amerikanske signalene. Dette fordi satellittene er i geostasjonær bane (dvs. de befinner seg på en fast posisjon) og er utenfor rekkevidde i Norge. De amerikanske kanalene man kan få inn ifra Norge, er "europeiske" versjoner. Et eksempel. Legger med dekningskartet til Thor III satellitten (som feks. Canal Digital bruker). Som du ser er deknigsbelegget forholdsvis lite. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Når serieprodusentene benytter seg av en såpass dårlig distribusjonskanal som tv, så fortjener de nesten å gå konkurs. Er man ikke villig til å tilpasse seg samfunnet, går man under, verre er det ikke. Når man ser på den voldsomme økningen av nedlastninger, hjelper det ikke bekjempe dette. Det er meningsløst og nytteløst, nedlastning er kommet for å bli, og brukerne av denne muligheten bør ikke straffes; de bør belønnes for å benytte seg og utvikle av framtidig teknikk. Jeg har ingen alternativer til å laste ned, derfor laster jeg ned. Når favorittseriene blir tilgjengelige på nettet mot en viss sum, med skikkelig kvalitet, uten DRM, vil jeg støtte seriene vha. denne metoden. Inntil da kommer jeg til å fortsette å laste ned, for i ettertid å kjøpe DVDen. Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Saklig begrunnelse: DET ER ULOVLIG ! Jeg lever etter norsk lov og etter bibelen. Det betyr med andre ord at det er ulovlig for meg å laste ned noe som helst. Var en som sa her at sjansen for å bli tatt for piratkopiering er ganske lav, så da er det liksom greit å laste ned. I Norge henlegges over 80% av alle voldtekter, er det da greit å voldta jenter fordi sjansen er liten for å bli tatt ? Jeg mener at sjansen for å bli tatt ikke skal være et barometer for at det er greit å gjøre det eller ikke. DET ER IKKE LOV ! ERGO: IKKE GJØR DET ! med andre ord.. du burde vert i fensel.. Ned leseren din laster ned TUSNER av biler hver dag.. KRIMINEL!!!! og hvor i norsk lov eller "bibelen" står det at å laste ned er ulovlig? A- Om jeg skal i fensel vet jeg ikke noe om. B- Det står i Åndsverksloven at man ikke kan kopiere ting som er beskyttet at diverse Copyright / Trademark bestemmelser. B2- I bibelen har vi noe som heter de 10 Bud. Nr 8 sier : Du skal ikke stjele fin misstolking av norsk lov... Ingen i norge har noengang blitt arrestert for å lastet ned noe.. derimot har mange blit tatt for å delt viderer ting de har lastet ned.. også se her http://www.dagbladet.no/kultur/2008/03/30/531007.html hu synes det er positivt.. bety det at hu er en ond person? sev om det er hu som står bak filmen? Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 fin misstolking av norsk lov... Ingen i norge har noengang blitt arrestert for å lastet ned noe.. derimot har mange blit tatt for å delt viderer ting de har lastet ned.. også se her http://www.dagbladet.no/kultur/2008/03/30/531007.html hu synes det er positivt.. bety det at hu er en ond person? sev om det er hu som står bak filmen? Så det betyr at det er lov å piratkopiere? Snakk om misstolking ... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Saklig begrunnelse: DET ER ULOVLIG ! Jeg lever etter norsk lov og etter bibelen. Det betyr med andre ord at det er ulovlig for meg å laste ned noe som helst. Var en som sa her at sjansen for å bli tatt for piratkopiering er ganske lav, så da er det liksom greit å laste ned. I Norge henlegges over 80% av alle voldtekter, er det da greit å voldta jenter fordi sjansen er liten for å bli tatt ? Jeg mener at sjansen for å bli tatt ikke skal være et barometer for at det er greit å gjøre det eller ikke. DET ER IKKE LOV ! ERGO: IKKE GJØR DET ! med andre ord.. du burde vert i fensel.. Ned leseren din laster ned TUSNER av biler hver dag.. KRIMINEL!!!! og hvor i norsk lov eller "bibelen" står det at å laste ned er ulovlig? A- Om jeg skal i fensel vet jeg ikke noe om. B- Det står i Åndsverksloven at man ikke kan kopiere ting som er beskyttet at diverse Copyright / Trademark bestemmelser. B2- I bibelen har vi noe som heter de 10 Bud. Nr 8 sier : Du skal ikke stjele Når du surfer på nettet med nettleseren din, så lagres det lokale kopier på din egen maskin av bilder som er beskyttet av opphavsretten. Ergo bryter du jo selv både B og B2. Dermed, som følge av din egen argumentasjon, må du i fengsel. Som mange har sagt før meg. Et alternativt distribusjonsystem basert på torrent eller annen type digital distribusjon til fornuftige priser, er å foretrekke framfor visning på TV til fastsatte tidspunkt. Ørjan... Lenke til kommentar
Kjakan24 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Hvis det så er tilfellet og en rettskjennelse trer ikraft og tilsier at dette er lovbrudd så er jeg selvsagt villig til å bøte med passende straff. Men spørsmålet er om du og dere andre er det ? PS! virker jo som folk ikke respekterer norsk lov, eller for den sags skyld bibelen. Håper det går bra med dere i etterlivet. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Hvis det så er tilfellet og en rettskjennelse trer ikraft og tilsier at dette er lovbrudd så er jeg selvsagt villig til å bøte med passende straff. Men bør det ikke også da en rettskjennelse til for at nedlasting (ikke deling) av tv serier kan sees på som et brudd på norsk lov? Eller er det automatikk i at nedlasting av tv serier er et lovbrudd, mens nedlasting av bilder ikke er det? Såvidt jeg vet er det ingen nedlastere som er blitt dømt. Ørjan... Endret 31. mars 2008 av Orjanp Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Alt om ulovligheter er veldig off-topic i denne tråden. Tråder som omhandler de juridiske aspektene av serienedlasting og tråder om etterlivet finnes det plenty av hvor det kan diskutéres, men her i denne tråden er spørsmålet: Støtter man serier når man ser de på TV fremfor å laste ned? Lenke til kommentar
WyZarD Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Svaret på det spørsmålet tror jeg kommer veldig ann på produsenten av serien/tv-stasjonen som sitter med rettighetene. Det ligger jo massevis av spennende data i hvilke serier brukere på nettet laster ned, hvordan de velger å håndtere denne informasjonen er opp til dem. Husker jo spekulasjoner i bevisste lekasjer fra tv-stasjoner av de første episodene i kjente serier for å øke omtalen om dem i media, tenker blant annet på de to første episodene i sesong to av Dexter i fjor sommer som kom ut flere måneder før de ble sendt på tv. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Mine meninger: * Elsker South Park, men det sendes ikke på norsk tv lengre. Klart jeg ser det på nettet da jeg ikke har noe annet valg. Enten betale blodpris for å få dem på DVD eller se dem gratis på nettet. Nå er dette for øvrig et spesialtilfelle da de som lager serien (Matt Stone og Trey Parker) faktisk tillater at man ser det gratis på nettet da de mener det viktigste er at vi faktisk er interessert i å se det. Les intervjuet her: http://www.southparkzone.com/disclaimer.php * Elsker serier som Farscape, Star Trek: Deep Space Nine og Dead Zone. Farscape og Star Trek DSN har så vidt jeg vet aldri gått på norsk tv og kommer neppe til å gjøre det. Vurderte å se dem på nettet, men jeg bestile dem like greit på nettet. De koster jo ikke stort når man tenker etter. 300 spenn for tyve timer serie pluss ekstramateriale? Dead Zone hadde jeg for øvrig aldri engang hørt om, bortsett fra boken den er basert på og den dårlige filmen. (når jeg tenker etter gikk første sesong av Star Trek Voyager på TV2, men med svært varierende sendepunkt, og det ble dessverre med den ene sesongen. Valgene mine er å enten betale for DVD-en eller se den på nettet. Akkurat nå er jeg faktisk ikke sikker på hva jeg velger.) * Terminator: The Sarah Connor Chronicles ble rammet av streiken, og det er ikke bekreftet om sesong 2 kommer eller ikke. Mulig den kommer på norsk tv etterhvert, men da den ikke er ute på dvd ennå har jeg like greit lastet ned hele sesongen. Teknisk sett er det selvsagt ulovlig og alt det der, men jeg ser det heller som å se filmen "på forskudd" og kjøper den på dvd når den blir gitt ut. Mener det kun ble syv episoder i første sesong, så det er en mulighet for at den ikke kommer på dvd i det hele tatt. (edit: Det er ni episoder i første sesong og helt klart verdt å se. For meg er dette den "ekte " Terminator 3, og Lena Headey er minst like bra som Linda Hamilton til å spille Sarah Connor.) * Jeg elsker Supernatural og har gått glipp av én episode til nå, og TVNorge har sendt to sesonger. Skal jeg bli nødt itl å kjøpe begge sesongene på DVD for å få med meg den ene episoden jeg har gått glipp av, eller får jeg lov å se den på nettet? (gidder jo ikke kun kjøpe sesong en eller to da det blir hull i samlingen). Endret 5. april 2008 av thecrow77 Lenke til kommentar
VictorMordenheim Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Ja ein støtter sikkert TV serien ved å se den...seertall er dessverre ofte det som bestemmer om ein serie overlever eller dør. Ikke DVD salget og att 90millioner har lastet den ned. Eg er nok dårlig stilt der med tanke på at eg har 3 kanaler og ser knapt på dei. Men digger TV serier...sjekker ut 1-2 første episoder på nett eller eg vet dei er bra. Og så kjøper eg på DVD. Har blitt 350+ Komplette sesonger med TV serier etterkvart i hylla på DVD. (ikke tatt med japanske anime serier eg har) Er nok nedlasting som har fått meg hekta på TV serier 90% av det eg lastet ned (for lenge siden) har eg i ettertid kjøpt på DVD. Utvalget var nok ikke so stort den gang som nå,,,var rett og slett vanskelig å få tak i TV serier på DVD. Heldigvis skjønte dei fort at det var eit marked for å selge TV serier på DVD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå