Gå til innhold

Støtter man serier når man ser de på TV framfor å laste ned?

Anbefalte innlegg

Som enkelte har sagt, legg ut seriene for nedlasting for hele verden for en sum av 1usd + muligheten til å donere så mye man ønsker i tillegg.

Tv kanalene som vi kjenner de i dag går en mørk tid i møte, for selskapene, kundene derimot vil få mer og mer via pay per view og video on demand.

At de kan se hva de ønsker, når de selv ønsker det.

Et fast sendeskjema passer ikke inn i hverdagen til mange i dag, såklart går det på prioritering, men så fort noen har en god løsning for å levere seriene direkte til den vanlige tv titteren, via en satelitt boks koblet til nett f.eks, og til en fornuftig pris, vil de andre tape fort. Dette krever også da et bra innhold, som gjerne blir det største problemet med tanke på kostnadene ved å lage et sånn system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uten seere vil kanalene slutte å kjøpe inn seriene, får ikke produsentene solgt seriene er det ingen vits i å lage nye.

Og derfor må tv-selskapene totalt legge om strategien sin. De må tilby varene sine på en måte som gjør at seerne finner det prisverdig å laste de ned LOVLIG, og finne en måte de kan tjene penger på.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det, synes de som gjør det burde straffes. Fengsel i 3-4 måneder for hver episode eller time med nedlastet materiale kunne jo satt en stopper for slike ting.

Så du mener at en som har lastet ned 1000 timer med film og tv serier (kjenner folk som har gjort det) skal straffes med over 250 år med fengsel? Hvis alle som har lastet ned hadde blitt straffet kan jeg vel bare si at det hadde gått under med hele Norge siden halve befolkningen med internett hadde blitt straffet.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det, synes de som gjør det burde straffes. Fengsel i 3-4 måneder for hver episode eller time med nedlastet materiale kunne jo satt en stopper for slike ting.

Så du mener at en som har lastet ned 1000 timer med film og tv serier (kjenner folk som har gjort det) skal straffes med over 250 år med fengsel? Hvis alle som har lastet ned hadde blitt straffet kan jeg vel bare si at det hadde gått under med hele Norge siden halve befolkningen med internett hadde blitt straffet.

Ifølge bibelen skal de som driver utukt straffes med steining. Dette er en regel ifølge den helligste og mest leste boken i den vestlige verden.

Men følges dette ? Nei, dessverre.

Du sier at man skal få 250 års fengsel hvis man skal følge variablene, dette er jo bare tøv. Max 21 års fengsel i Norge mener jeg.

Lenke til kommentar

Ifølge bibelen skal de som driver utukt straffes med steining. Dette er en regel ifølge den helligste og mest leste boken i den vestlige verden.

Du sier at man skal få 250 års fengsel hvis man skal følge variablene, dette er jo bare tøv. Max 21 års fengsel i Norge mener jeg.

Glemte helt at det var en maksgrense på fengsel i Norge, men nå synes i hvert fall jeg at 21 års fengsel er ekstremt drøyt uansett hvor mye man har lastet ned.

Lenke til kommentar
Så flott, er det et problem da?

Jeg vil tro det er et stort problem for de fleste ja, skal ikke snakke for alle her inne, men er jo en god del som liker å se på Tv serier da.

Men det er ikke å se på TV de/vi liker, det er å bli fortalt fiksjonelle historier vi er ute etter. I sin tid var det de som var flinke til fortelle historier som var underholdningen. Etter hvert som vi ble mer organisert utviklet var kunne historier nedskrives og historiefortellerne kunne nå erstattes med en person som kunne lese. Men selv om historiefortelleren er utdatert ble fortsatt historier fortalt, leveransemediet ble bare endret og tilgjengeligheten økte. Etter hvert kom boktrykkerkunsten som gjorde at prisen på bøker sank og flere lærte seg å lese å skrive. Mellommannen i form av bokeier og forteller ble kuttet ut og tilgjengeligheten økte igjen, men historiene var fortsatt tilstede. Om vi nå spoler litt frem i tid er historiene representert gjennom bilder og lyd som blir lagret på dyrt spesialutstyr som så blir solgt til lokale TV-stasjoner som er dagens historiefortellere. Historiene er tilgjengelig når en av dine lokale TV-stasjoner sender den, og du må ha et TV-apparat for å motta den. Det neste steg er at transportmediet går fra fysiske filmruller og videokasetter som krever dyrt avspillingsutstyr til en digital strøm omtrent alle kan dekode ( trykkerikunsten et par hundre år siden ). Mellommannen i form av en lokal TV-stasjon kan da i mange tilfeller bli tatt ut av ligningen på samme måte som jeg kan gå til oreilly.com om jeg skal kjøpe en bok og få i et nedlastbart format på sekunder og ikke til min lokale bokhandel. Men selv om TV-stasjonen forsvinner fra distribusjonskjeden betyr ikke det at forbrukerne ikke vil ha historier tilgjengelig, det krever bare at produsenten adapterer til endringene. Og igjen øker tilgjengeligheten.

Lenke til kommentar

Når du bruker bibelen som begrunnelse for et argument har du allerede tapt når du diskuterer med rasjonelle mennesker. Dessuten er strafferammene du skriver opp latterlige og fullstendig umulig å gjennomføre i det virkelige liv. Hvis vi tar utgangspunkt i at halvparten av gutter/menn fra 13-25 år har lastet ned en/flere episoder i sitt liv, hadde vi sittet med soningskøer fram til 2050 og en BNP som nok hadde stupt ganske dramatisk grunnet hvor mange unge menn i sin beste alder som hadde råtnet bort i et fengsel, istedenfor å være ute i arbeidslivet og bidra. For å finansiere den massive utbyggingen av fengselsvesenet hadde vi sannsynligvis også måttet øke skattene betydelig, samtidig som skatteinntektene hadde blitt lavere fordi så mange satt i fengsel.

Jeg kan komme med mange flere argumenter mot, men jeg tror vi kan oppsummere dem alle med dette: Ikke kom med latterlige forslag du ikke har tenkt gjennom.

Lenke til kommentar

For det om man er medlem av statskirken så betyr det ikke at man skal/bør leve etter bibelen (og spesielt ikke etter det gamle testamentet). Dessuten kan jeg ikke si at jeg har sett noen personangrep. Et personangrep er å gå mot personen, ikke budskapet.

Men hva med å holde oss til diskusjonen, og ikke hvorvidt pirater bør fengsles/bli steinet/brent på bål.

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Vel det er jo en ting som er en sannhet nemlig:

Laster man ned, ser på eller deler filer istedet for å se på TV / Kjøpe DVD så støtter man IKKE seriene og er med på å gjøre Tv-serier levedyktige.

De som laster ned serier gjør det fordi de ikke bruker hodet, hva er ellers grunnen ?

Penger ? Jeg har rundt 40-45 bokser med tv-serier og rundt 600 filmer på DVD. Har ingen problemer med å kjøpe inn dette.

Skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk gjør seg til kriminelle.

Lenke til kommentar
Hva med å stoppe med personangrep.

Jeg kritiserte kun argumentasjonen din og forslagene dine. Ikke deg som person.

Så du mener at man ikke skal leve etter bibelen ?

Å stole blindt på bibelen mener jeg ikke er noen god idé, nei. Selvfølgelig står det mye fornuftig der, men det står mye som ikke er like fornuftig der også.

Er du eller er du ikke medlem av statskirken som rundt 90% av oss andre NORDMENN ?

Jeg er ikke medlem av statskirken. Dessuten er ikke medlemsskap i statskirken noen god indikator på hvor stor del av folket som er kristne, selv om man kanskje skulle tro det. (Hvorfor skrev du forresten nordmenn med store bokstaver? Tror du ikke at jeg er norsk?)

For å ikke dra denne tråden altfor lang off-topic: Jeg synes idéen om et fastsatt beløp for å laste ned episoder gratis hadde vært en god løsning. På globalt plan hadde kanskje en dollar vært en god pris?

Og til Kjartan: Folk gjør seg til kriminelle fordi de nok mener at det per idag er den mest praktiske og billigste løsningen for å få sett favorittserien. Når man ikke ser på det som så forferdelig moralsk galt og når sjansene for å bli tatt er så små som de er er det jo klart at mange lar seg friste.

Lenke til kommentar

Tilby seriar i full kvalitet til nedlasting via torrent mot betaling over nettet så skal eg love dykk at folk kjem til å kjøpe. Eg laster ned og kjøper på DVD det eg har interesse av. Norsk tekst er ikkje så veldig interessant.

Lenke til kommentar
Vel det er jo en ting som er en sannhet nemlig:

Laster man ned, ser på eller deler filer istedet for å se på TV / Kjøpe DVD så støtter man IKKE seriene og er med på å gjøre Tv-serier levedyktige.

Jeg er helt og holdent uenig i det bestante utsagnet ditt, men jeg tror rett og slett ikke det er vits å argumentere mot det med mindre du tar tiden til å i det hele tatt begynner å backe opp argumentene dine med saklige begrunnelser.

Lenke til kommentar

Saklig begrunnelse:

DET ER ULOVLIG !

Jeg lever etter norsk lov og etter bibelen. Det betyr med andre ord at det er ulovlig for meg å laste ned noe som helst.

Var en som sa her at sjansen for å bli tatt for piratkopiering er ganske lav, så da er det liksom greit å laste ned.

I Norge henlegges over 80% av alle voldtekter, er det da greit å voldta jenter fordi sjansen er liten for å bli tatt ?

Jeg mener at sjansen for å bli tatt ikke skal være et barometer for at det er greit å gjøre det eller ikke.

DET ER IKKE LOV ! ERGO: IKKE GJØR DET !

Lenke til kommentar
Saklig begrunnelse:

DET ER ULOVLIG !

Jeg lever etter norsk lov og etter bibelen. Det betyr med andre ord at det er ulovlig for meg å laste ned noe som helst.

Var en som sa her at sjansen for å bli tatt for piratkopiering er ganske lav, så da er det liksom greit å laste ned.

I Norge henlegges over 80% av alle voldtekter, er det da greit å voldta jenter fordi sjansen er liten for å bli tatt ?

Jeg mener at sjansen for å bli tatt ikke skal være et barometer for at det er greit å gjøre det eller ikke.

med andre ord.. du burde vert i fensel..

Ned leseren din laster ned TUSNER av biler hver dag.. KRIMINEL!!!!

og hvor i norsk lov eller "bibelen" står det at å laste ned er ulovlig?

Endret av Kebab GUD
Lenke til kommentar
Saklig begrunnelse:

DET ER ULOVLIG !

med andre ord.. du burde vert i fensel..

Ned leseren din laster ned TUSNER av biler hver dag.. KRIMINEL!!!!

og hvor i norsk lov eller "bibelen" står det at å laste ned er ulovlig?

A- Om jeg skal i fensel vet jeg ikke noe om.

B- Det står i Åndsverksloven at man ikke kan kopiere ting som er beskyttet at diverse Copyright / Trademark bestemmelser.

B2- I bibelen har vi noe som heter de 10 Bud. Nr 8 sier : Du skal ikke stjele

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...