Gå til innhold

Tilgang til flere disker via et share

Anbefalte innlegg

Heisann

Har nå 4 x 1TB disker for lagring av filmer og andre data. Disse står i en Vista maskin.

Pr. i dag er hver disk ett volume og diskstrukturen min ser ut som dette:

- My Computer

+ D: (1TB)

+ E: (1TB)

+ F: (1TB)

+ G: (1TB)

På samme måte er diskene sharet ut (slik at jeg når de fra HTPC'en på stua) som

- Midnattsol

+ Library I (1TB)

+ Library II (1TB)

+ Library III (1TB)

+ Library IV (1TB)

Det jeg aller helst skulle ønsket var at alle diskplass var tilgjengelig via ett share, slik at det så ut som dette:

- Midnattsol

+ Library (4TB)

Ut fra det jeg har funnet ut så er en mulighet å stripe diskene. Men dette vil medføre at dersom en disk går så vil samtlige data være tapt. Dette ønsker jeg ikke. Jeg vil at dersom en disk går mister jeg dataen for den disken men resten av dataene er fortsatt tilgjengelig.

(RAID 5 løsning er vurdert og forkastet pga. kostnad)

Så... er det noen måte å få til dette på?

mvh, TEK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det hjelper deg,men jeg har en filserver som deler flere disker til en htpc.

Jeg bruker G6FTP Server til å dele filene. Det har en merge funktion som gjør at f.eks mappen filmer sett fra htpc'en, inneholder alle filmene fordelt på 8 hardisker.

Vet ikke om det hjelper,men funger utmerket for min del.

Håvard

Lenke til kommentar

Junction gjør dette for deg, elegant og kjapt.

Eventuelt kan du også bruke Disk Manager i Windows til dette - se litt nærmere på "Change drive letters and paths", usikker på hvordan dette er oversatt til norsk.

En enkel sak å sette opp, i alle fall. Bare opprett et knippe mapper med ønsket filstruktur et sted, og mount diskene dine i disse etterpå.

Litt rørete forklart, ser jeg. Har tatt noen øl.

Lenke til kommentar
Junction gjør dette for deg, elegant og kjapt.

Eventuelt kan du også bruke Disk Manager i Windows til dette - se litt nærmere på "Change drive letters and paths", usikker på hvordan dette er oversatt til norsk.

En enkel sak å sette opp, i alle fall. Bare opprett et knippe mapper med ønsket filstruktur et sted, og mount diskene dine i disse etterpå.

Litt rørete forklart, ser jeg. Har tatt noen øl.

Ut fra hva jeg finner ut på "Change driver letters and paths" så gjør dette at jeg kan mappe en disk til en mappe hvor som helst.

Men det hjelper meg egentlig ikke.

Typisk ser sharene mine i dag ut som dette:

Library I\Movie 1

Library I\Movie 2

Library I\Movie 3

Library II\Movie 4

Library II\Movie 5

mens jeg helst ville at det skulle sett ut som dette:

Movie Library\Movie 1

Movie Library\Movie 2

Movie Library\Movie 3

Movie Library\Movie 4

Movie Library\Movie 5

Howard_

Er ikke helt med her. Du kjører en FTP server og bruker ftp området som filshare?

Hvordan fungere det fra klienten(e) da? De klarer vel ikke å akksesere data fra et ftp filshare like gjennomsiktig som om det ligger på et vanlig share?

(vs. media center, kjøring av filmer direkte fra nettverksdrev m.m)

TEK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...