Timeo Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Ja, og det var en traumatisk opplevelse for deg? Hva har egentlig det med saken å gjøre? Når den som styrer landet er kristen og prest itilleg blir man i det minste indirekte styrt av kristendom. Jeg tror du vet like godt som meg at du ikke er styrt av kristendom uansett om det er bondevik, stoltenberg eller hagen som er statsminister, i dette landet har man lov å tro hva man vil og eventuelle forandringer i loven er ikke opp til en midlertidig statsminister. For kristne så er Jesus en legemliggjøring av Sannheten, så de som ikke intresserer seg for sannheten er heller ikke særlig intressert i Jesus. Hvilken sannhet, den kristne? Ifølge min oppfatning så er ikke sannheten noe direkte kristent, selv om kristne faktisk tilber sannheten. Du er klar over at det er høyst usansynlig at det i det hele tatt har vært noen jesus? For hadde det vært en kar som fløy rundt og gjorde alt det han liksom gjorde så hadde dette blitt nedskrevet med en gang, ikke 70 til 300 år etter hans død! Og du er klar over at det finnes antagelig like mange skeptikere i dag som det fantes den gang. Om Gud selv hadde talet til deg fra himmelen så hadde du antagelig viftet det bort med at det er et uvanlig vær-fenomen eller at det var du som hadde behov for medisiner. Endret 28. mars 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Jaha? På hvile måter mener du at du er styrt av kristendommen i det norske samfunnet? Vi har jo en lov som til en viss grad er basert på kristendom, men denne loven er vel bare resultat av sunn fornuft? Det er denne ignoransen som fyrer opp det ekstreme hatet mot kristendommen som har spredt seg overalt. Det gjør jo ingenting å fore barn med jesus fra barnehagen til de har dimma? Norsk offentlighet er gjennomsyret og forpestet av jødejesus. Du er ikke istand til å se det, enten er du kristen, eller så sympatiserer du med de kristne, og klarer ikke å se propagandaen som forgifter samfunnet og alle generasjoner av barn og ungdom gjennom skole og militæret. Eller var det så vanlig å gå på vannet, lage vann til vin og etc den gangen at ingen gadd å skrive det ned...? Det er faktisk skriftlige skilder på flere titalls jesus-skikkelser som kunne vende de døde tilbake til livet, som kunne mate store folkemengder osv. Mer om dette i Jesus Mysteriene: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jesus_Mysteries Endret 28. mars 2008 av Abigor Lenke til kommentar
strayder Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Ifølge min oppfatning så er ikke sannheten noe direkte kristent, selv om kristne faktisk tilber sannheten. Det har du ihvertfall rett i Blir bare mer og mer overbevist om at skal du tro på noe sånt må du være bra god til å juge for deg selv!!! Det hele er ikke bare selvmotsigende, men selvforhærligende også! Si meg, følger du med på NOE utenom det som støtter det du tror på? Hvis ja, avfeier du da alt annet som ikke støtter det du tror på som tull? Begynner å lure litt..... Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 selv om kristne faktisk tilber sannheten Ja det er jo tydelig... Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg tror du vet like godt som meg at du ikke er styrt av kristendom uansett om det er bondevik, stoltenberg eller hagen som er statsminister, i dette landet har man lov å tro hva man vil og eventuelle forandringer i loven er ikke opp til en midlertidig statsminister. Ifølge min oppfatning så er ikke sannheten noe direkte kristent, selv om kristne faktisk tilber sannheten. 1. Jeg vet du vet like godt som meg at vi blir styrt av kristne elementer, helligdager er en ting. Jeg feirer ingen av de, men jeg rammes av de f.eks pga stengte butikker og kortere åpningstider, stengt på polet osv. 2. Forklar nærmere er du snill. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jaha? På hvile måter mener du at du er styrt av kristendommen i det norske samfunnet? Vel jeg meldte meg nå ikke inn i statskirka selv i alle fall... Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Og du er klar over at det finnes antagelig like mange skeptikere i dag som det fantes den gang. Om Gud selv hadde talet til deg fra himmelen så hadde du antagelig viftet det bort med at det er et uvanlig vær-fenomen eller at det var du som hadde behov for medisiner. Jeg har ikke hørt at noen som fremdeles er ikke-religiøse har opplevd dette, kanskje på tide at en ikke-religiøse opplever dette og avviser det etterpå? " kom en fyr ned fra himmelen og sa han var gud, men det var bare et vær fenomen, litt regn, litt vind og en sur fis lager mange rare bilder" Endret 28. mars 2008 av trra Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Jaha? På hvile måter mener du at du er styrt av kristendommen i det norske samfunnet? Vi har jo en lov som til en viss grad er basert på kristendom, men denne loven er vel bare resultat av sunn fornuft? Det er denne ignoransen som fyrer opp det ekstreme hatet mot kristendommen som har spredt seg overalt. Det gjør jo ingenting å fore barn med jesus fra barnehagen til de har dimma? Norsk offentlighet er gjennomsyret og forpestet av jødejesus. Du er ikke istand til å se det, enten er du kristen, eller så sympatiserer du med de kristne, og klarer ikke å se propagandaen som forgifter samfunnet og alle generasjoner av barn og ungdom gjennom skole og militæret. Du sier gjennomsyret og forpestet og forgiftet, men du setter ikke fingeren på noe konkret. Ifølge min oppfatning så er ikke sannheten noe direkte kristent, selv om kristne faktisk tilber sannheten. Det har du ihvertfall rett i Blir bare mer og mer overbevist om at skal du tro på noe sånt må du være bra god til å juge for deg selv!!! Det hele er ikke bare selvmotsigende, men selvforhærligende også! Si meg, følger du med på NOE utenom det som støtter det du tror på? Hvis ja, avfeier du da alt annet som ikke støtter det du tror på som tull? Begynner å lure litt..... Vennligst forhold deg til saken, ikke personen. Når jeg ser du du du i argumenteringen, så tar jeg deg ikke alvorlig lenger. Jeg tror du vet like godt som meg at du ikke er styrt av kristendom uansett om det er bondevik, stoltenberg eller hagen som er statsminister, i dette landet har man lov å tro hva man vil og eventuelle forandringer i loven er ikke opp til en midlertidig statsminister. Ifølge min oppfatning så er ikke sannheten noe direkte kristent, selv om kristne faktisk tilber sannheten. 1. Jeg vet du vet like godt som meg at vi blir styrt av kristne elementer, helligdager er en ting. Jeg feirer ingen av de, men jeg rammes av de f.eks pga stengte butikker og kortere åpningstider, stengt på polet osv. 2. Forklar nærmere er du snill. Det er jo bare logisk at mennesker må ha noen fridager innimellom vel? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Og du er klar over at det finnes antagelig like mange skeptikere i dag som det fantes den gang. Om Gud selv hadde talet til deg fra himmelen så hadde du antagelig viftet det bort med at det er et uvanlig vær-fenomen eller at det var du som hadde behov for medisiner. Nå snakker du deg vekk, men nok om det. Du og jeg blir aldri enige allikevel, gjør vi vel? Gud snakket til meg? Neppe. Han har vel bedre ting å foreta seg tenker jeg, som å skremme de som tror på ham Jeg er åpen for det meste, men med troen på guder, nisser, troll og skrømt (de tre sist nevnte tar jeg med for de stiller i nøyaktig samme gate som guder for meg) sliter jeg litt med.... Jeg innrømmer det. Jeg er heller ikke lettskremt og tror derfor heller ikke at de finnes spøkelser... Vennligst forhold deg til saken, ikke personen. Når jeg ser du du du i argumenteringen, så tar jeg deg ikke alvorlig lenger. Du stilte meg et spørsmål og jeg stilte et til deg.. Verrre er det ikke.... Endret 28. mars 2008 av strayder Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Det er jo bare logisk at mennesker må ha noen fridager innimellom vel? Ja. men jeg vil ha friheten til å velge selv når jeg kan ta de. Btw, flott om du kunne ta deg tid til å svare på spm nr 2. Endret 28. mars 2008 av trra Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Det er jo bare logisk at mennesker må ha noen fridager innimellom vel? Ja. men jeg vil ha friheten til å velge selv når jeg kan ta de, som f.eks sommerferie. Btw, flott om du kunne ta deg tid til å svare på spm nr 2. Det hadde jo blitt veldig mye rot og veldig upraktisk for arbeidsgiverne hvis halvparten av mannskapet plutselig hadde tatt seg pause midt i den mest hektiske arbeidsperioden. Men skjønner jo behovet ditt for fridager når du selv ønsker det. Ikke mye jeg kan gjøre med det uansett. Edit: uansett står det ikke noe i bibelen om fridager, unntatt den ene en dag i uken, så der har jo ikke kristendommen noe ansvar. Jeg skjønner ikke nøyaktig hva du spør etter i nr2. Endret 28. mars 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Det hadde jo blitt veldig mye rot og veldig upraktisk for arbeidsgiverne hvis halvparten av mannskapet plutselig hadde tatt seg pause midt i den mest hektiske arbeidsperioden. Men skjønner jo behovet ditt for fridager når du selv ønsker det. Ikke mye jeg kan gjøre med det uansett. Nå har vi jo allerede 4(5?) feri uker som vi selv disponerer da, og de går nå helt greit så tviler på at noen uker til hadde skapt så enormt problem. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) De fleste ateister er nok ikke så opptatt av gud, de er bare opptatt av at andre tror på gud og synes det er negativt at de tror på noe som fremstår som usant. Rent personlig så synes jeg gudespørsmål og *alt* relatert til religion er interessant siden jeg synes det er spennede. Men strengt tatt så synes jeg spørsmål som "Hva er gud?" er mye mer interessangt enn å diskutere enn at (den kristne) gud eksisterer eller ei. For kristne så er Jesus en legemliggjøring av Sannheten, så de som ikke intresserer seg for sannheten er heller ikke særlig intressert i Jesus. Det at noen påstår at noen er sant er ikke et veldig godt argument for at det faktisk er sant. Jeg kan finne en bok der det står at sauer er 100 ganger mer intelligent enn mennesker. Og at dette er sannheten. Men det gjør det vel ikke sant, gjør det vel? EDIT: Mente enn mennesker selvfølgelig. Måtte plutselig gå når jeg skulle til å fikse feilen. Endret 28. mars 2008 av TLZ Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Edit: uansett står det ikke noe i bibelen om fridager, unntatt den ene en dag i uken, så der har jo ikke kristendommen noe ansvar. Jeg skjønner ikke nøyaktig hva du spør etter i nr2. De fleste helligdager har vi fordi det er Kristne høytider. Ta f.eks skjærtorsdag. Mange har fri da, noen jobber jo selvsagt, men hva om jeg ikke har behov for fri den dagen, men f.eks torsdag neste uke eller en annen har behov for fri to uker senere? Ifølge min oppfatning så er ikke sannheten noe direkte kristent, selv om kristne faktisk tilber sannheten. Denne jeg tenkte på, kan du forklare litt nærmere hva du mener? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Jeg kan finne en bok der det står at sauer er 100 ganger mer intelligent enn sauer. Og at dette er sannheten.Men det gjør det vel ikke sant, gjør det vel? Enten så har du skrevet feil, eller så er det jeg som misforstår deg, for jeg ser ikke særlig mye logisk i påstanden om at sauer er 100 ganger mer intelligent enn sauer. Ifølge min oppfatning så er ikke sannheten noe direkte kristent, selv om kristne faktisk tilber sannheten. Denne jeg tenkte på, kan du forklare litt nærmere hva du mener? Jeg snakket kanskje litt kryptisk i dette tilfellet. Det jeg mener er at kristne oppfatter Jesus som et synonym på sannheten, og dermed må også sannheten være noe som kristne må være enig i. Du stilte meg et spørsmål og jeg stilte et til deg.. Verrre er det ikke.... Ok, var kanskje litt hårsår der, og nei jeg er ikke noe fanatiker som ikke klarer å tenke alternativt, jeg har ikke alltid vært kristen, har vært innom en rekke forskjellige livssyn og religioner før jeg endte opp med å kalle meg selv en kristen og ennå tar jeg ikke alt for en god fisk selv om det blir sagt av en eller annen predikant. Jeg tenker kristisk selv på ting innenfor kristendommen OG jeg tar ikke nødvendigvis ting for å være en absolutt sannhet selv om det står i Illustrert Vitenskap eller blir uttalt av en eller annen gråhåret akademiker. Endret 28. mars 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 De fleste helligdager har vi fordi det er Kristne høytider. Ta f.eks skjærtorsdag. Mange har fri da, noen jobber jo selvsagt, men hva om jeg ikke har behov for fri den dagen, men f.eks torsdag neste uke eller en annen har behov for fri to uker senere? Uten at jeg har bevis her og nå, lever jeg med oppfattningen av at vi har helligdager fordi de var så sterke tradisjoner i det paganistiske Europa at kirken ikke klarte å knuse dem. Det nest beste var å erstatte betydningen. Sparke ut solen, gudene og blotingen, med jesus sin død og fødsel. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) De fleste helligdager har vi fordi det er Kristne høytider. Ta f.eks skjærtorsdag. Mange har fri da, noen jobber jo selvsagt, men hva om jeg ikke har behov for fri den dagen, men f.eks torsdag neste uke eller en annen har behov for fri to uker senere? Uten at jeg har bevis her og nå, lever jeg med oppfattningen av at vi har helligdager fordi de var så sterke tradisjoner i det paganistiske Europa at kirken ikke klarte å knuse dem. Det nest beste var å erstatte betydningen. Sparke ut solen, gudene og blotingen, med jesus sin død og fødsel. Her har du rett. F.eks. Jesus fødsel\julen ble en erstatning for yule og mange kirker er plassert over gamle hedenske offerplasser og templer osv. Hadde du blitt glad om du hadde hatt en plass å ofre på nå og å kunne feiret yule istedenfor jul? Edit: Skal ikke hindre deg jeg og tror ikke flertallet av andre kristne vil gjøre det heller, og selv de som mener at de vil hindre deg vil ikke være i stand til det. Endret 28. mars 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg har ikke noe mot Gud, det er fanklubben hans jeg ikke kan fordra. Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg har ikke noe mot Gud, det er fanklubben hans jeg ikke kan fordra. Pass på! Ellers kommer dem og tar deg! Fanklubben hans er tross alt enorm, men om det blir bråk... I'm there for you babe! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå