Gå til innhold

Hvorfor er ateister så opptatt av Gud?

Anbefalte innlegg

Ser det hele tiden i diskusjoner på dette forumet, at uansett hva det snakkes om så kommer ateistene inn på Gud og lager hele diskusjonen til hvor mye Gud mislikes. Hvorfor det? Hvis man ikke tror at Gud eksisterer så burde vel man ikke ha noe intresse av å snakke om det? Jeg selv har ingen intresse av å snakke om grønne hattenfutter eller fiolette bingibingier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser det hele tiden i diskusjoner på dette forumet, at uansett hva det snakkes om så kommer ateistene inn på Gud og lager hele diskusjonen til hvor mye Gud mislikes. Hvorfor det? Hvis man ikke tror at Gud eksisterer så burde vel man ikke ha noe intresse av å snakke om det? Jeg selv har ingen intresse av å snakke om grønne hattenfutter eller fiolette bingibingier.

Vel, mennesker som tror på gud eksisterer. Disse menneskene forsøker ofte å påvirke samfunnet til å stemme med den oppfattningen av hva som er rett og galt basert på direkte lesning eller metaforisk tolkning av en rundt 2000 år gammel tekst som inneholder den ene absurditeten eller grusomheten etter den andre.

Det er like absurd at jeg, som Atheist, skal være nødt til å følge regler om for eksempel ekteskap, seksualitet og moral fra noe som rett og slett er sludder og pølsevev når det kommer til stykket. De religiøse kan lage sine egne private regler om de synest det er så viktig.

Kristelig folkeparti er et fint eksempel. Hver gang det er snakk om aktiv dødshjelp, eller kvinnekamp , blander de seg inn i ting de rett og slett ikke har rett til å stikke fingrene i. Alt med grunn i den gamle støvete schisofrene boka.

Hattenfutter eller fiolette bingibingier er det ingen som tror på, og de plager derfor ingen. Skal vedde på det hadde blit ramaskrik om jeg kom og forlangte at ekteskapsloven skulle forandres til å stemme med de hattenfnuttiske verdigrunnsettninger.

Et mer brennende eksempel er kanskje islamistenes ekstremere sharia-lover. De utøves ikke her i landet, fordi vi ikke tror på allah i noen stor grad her. Grusome synest vi de er til og med.

Legg to og to sammen.

sånn. derfor. puh!

Noork

Lenke til kommentar

Vi ateister er da ikke opptatte av gud. Men når store deler samfunnet tror på disse overnaturlige greiene, og vi blir styrt av det i alle mulige sammenhenger og berører oss(les: Statskirke og kristen formålsparagraf i skolen, bla.), må vi få lov til å ytre oss om det. Selv om vi aldri slutter å forundre oss over at gammel overtro lever så lenge i en opplyst tid...

Lenke til kommentar

Jeg tør påstå at det er like mye besynderlige ting som foregår i islam og f.eks. hinduisme som i kristendom, likevel virker det som det er den kristne Gud det snakkes flittigst om. Her tilber man altså kyr og store steiner i henholdsvis hinduisme og islam, og ateistene løfter ikke på et øyenbryn av dette, men dersom man snakker om selv de mest uskyldige ting i det nye testamente så blir det straks rasende debatt.

Lenke til kommentar
Jeg tør påstå at det er like mye besynderlige ting som foregår i islam og f.eks. hinduisme som i kristendom, likevel virker det som det er den kristne Gud det snakkes flittigst om. Her tilber man altså kyr og store steiner i henholdsvis hinduisme og islam, og ateistene løfter ikke på et øyenbryn av dette, men dersom man snakker om selv de mest uskyldige ting i det nye testamente så blir det straks rasende debatt.

Helt enig. Det er like besynderlig. Derfor kjenner jeg ingen ateister som ikke stiller like store spørsmålstegn med det. Men det er tross alt den kristne religionen vi møter i de fleste sammenhenger i det norske samfunnet, og det er den som styrer oss gjennom lovverket, etc. Ikke dermed sagt at ikke muslimer er like (eller like lite) opplyste som kristne.

Lenke til kommentar

Fordi kristendommen er det vi lever\opplever mest av i denne delen av verden, men islam blir det jo stadig mer av også. Tilber man kua eller stein tilber man hvert fall noe man ser og ikke et oppdiktet vesen. Kua er også viktig for mange, uten kua hadde livsgrunnlaget til mange mennesker forsvunnet.

Hvorfor er religiøse så opptatt av motbevise vitenskapen?

Lenke til kommentar

Det er nok fordi at norge er ett kristent land, og kristendommen er den som fortsatt har størst fotfeste her til lands. Kristendommen er vel også den de fleste har mest kjennskap til. En annen mulighet kan være at når kristendommen blir nevt, så er det egentlig religion på generelt basis som er meningen, men kristendommen blir en "representant" for alle religioner (selv om det blir litt merkelig).

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje ikke så sjokkerende siden det akkurat florerer av hindusiter og budister på forumet...

Lenke til kommentar

Nå er det vel mest nærliggende her i landet og snakke om det den troen som har vært dette landets hemsko i tusen år er det ikke? For meg er muslim, allah, budha like hersens stupid som kristendommen er, men det er jo liksom kristendommen som har hærjet her i landet da, ihvertfall frem til i dag. Store muligheter til at det endrer seg, men vi får se... Tro er og blir og vil alltid være stupid, fordummende, selvmotsigende og unyttig i mine øyne, samme hva du pakker det inn som! :D

Hvordan det? Plager det deg at ikke jødene får litt ris også? Men det er jo ingen jøder her å "plage". Eller muslimer. Er det så hardt å forsvare troen din at du syntes de også kunne fått litt? Når sant skal sies er de ikke det spor bedre, same shit, different wrapping, so to speak.....

Lenke til kommentar
Men det er tross alt den kristne religionen vi møter i de fleste sammenhenger i det norske samfunnet, og det er den som styrer oss gjennom lovverket, etc.

Jaha? På hvile måter mener du at du er styrt av kristendommen i det norske samfunnet? Vi har jo en lov som til en viss grad er basert på kristendom, men denne loven er vel bare resultat av sunn fornuft?

Hvordan det? Plager det deg at ikke jødene får litt ris også? Men det er jo ingen jøder her å "plage". Eller muslimer. Er det så hardt å forsvare troen din at du syntes de også kunne fått litt?

Nei, jeg er bare nysgjerrig.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Jaha? På hvile måter mener du at du er styrt av kristendommen i det norske samfunnet? Vi har jo en lov som til en viss grad er basert på kristendom, men denne loven er vel bare resultat av sunn fornuft?

Norge hadde en prest som statsminister for ikke mange år siden, du husker det?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Norge har hatt en Prest som Statsminister for ikke mange år siden, du husker det?

Ja, og det var en traumatisk opplevelse for deg? :hmm:

Lenke til kommentar

Oki. Tror det er sundt å stille spørsmål med troen sin jeg. Alt for mange troende gjør aldri det, det ligger i "opplæringen" liksom..... "For hvem er du som stiller spørsmål ved herrens ord" og sånt tøys som himmel losen strengt forsøkte å innskremme i meg under konfirmasjonen....

Det gikk ikke... ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat det at ateister digger å bruke tia/krefter på å diskutere Gud, men det at en del ateister mener at religion som Gud naturligvis går innenfor, er roten til all ondskap i verden, noe jeg kan si meg delvis enig i. :)

Lenke til kommentar

Oki. Tror det er sundt å stille spørsmål med troen sin jeg. Alt for mange troende gjør aldri det, det ligger i "opplæringen" liksom..... "For hvem er du som stiller spørsmål ved herrens ord" og sånt tøys som himmel losen strengt forsøkte å innskremme i meg under konfirmasjonen....

Det gikk ikke... ;)

For kristne så er Jesus en legemliggjøring av Sannheten, så de som ikke intresserer seg for sannheten er heller ikke særlig intressert i Jesus.

Lenke til kommentar

Dette ble for lavt nivå på debatten for meg.... Du er vel ikke ukjent med bla. Grunnloven, Bellicius? Og den ellers massive kristne påvirkningen i skolen med "tvungne" andakter til jul, etc etc.

Men hvis du mener kristendom er basert på sunn fornuft, har du litt tankearbeid å gjøre.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
Dette ble for lavt nivå på debatten for meg.... Du er vel ikke ukjent med bla. Grunnloven, Bellicius? Og den ellers massive kristne påvirkningen i skolen med "tvungne" andakter til jul, etc etc.

Men hvis du mener kristendom er basert på sunn fornuft, har du litt tankearbeid å gjøre.

Grunnlov og andakter. Ja det høres alvorlig ut. Jeg trekker tilbake all kritikk! :whistle:

Lenke til kommentar

Det gikk ikke... ;)

For kristne så er Jesus en legemliggjøring av Sannheten, så de som ikke intresserer seg for sannheten er heller ikke særlig intressert i Jesus.

Ja det kan du jo tro på. Men det gjør altså ikke jeg.... Jeg ser på hele greia som humbug fra ende til annen og som jeg har sagt før, jeg gleder meg til de åpner vatikanet og slipper sannheten ut av hvelvene der nede.

Jesus sannhet? Du er klar over at det er høyst usansynlig at det i det hele tatt har vært noen jesus? For hadde det vært en kar som fløy rundt og gjorde alt det han liksom gjorde så hadde dette blitt nedskrevet med en gang, ikke 70 til 300 år etter hans død! Det står ikke en dritt om noen jesus eller lignende i romerske skrifter eller annet fra den tiden og det er jo litt merkelig da, syntes du ikke? Eller var det så vanlig å gå på vannet, lage vann til vin og etc den gangen at ingen gadd å skrive det ned...? Å nei, den sannheten der skal du få ha i fred for meg, det er sikkert.!!

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Ja, og det var en traumatisk opplevelse for deg? :hmm:

Hva har egentlig det med saken å gjøre? Når den som styrer landet er kristen og prest itilleg blir man i det minste indirekte styrt av kristendom.

Hvilken sannhet, den kristne?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...