Gå til innhold

Initiere OpenGL i en bootloader?

Anbefalte innlegg

Er det mulig? Rent teoretisk?

Kan man gjøre følgende:

Si at man tar utgangspunkt i Grub eller Lilo.

Når Grub er fullt lastet så gjør man følgende.

Istedet for å vise boot-menyen i tekstmodus. Så kommuniserer man med skjermkort og skjerm (DDC?) for å finne ut skjermens standard-oppløsning. Hvis DDC data ikke fins så kan man defaulte til 800x600 eller noe slikt.

Deretter initialiserer man skjermen til 800x600x24bpp og starter et OpenGL-"vindu".

Deretter lager man en kube eller whatever.. Det er ikke så viktig :)

Er dette mulig? Rent teoretisk? Er nok av maskinvaren installert når man har lastet bootloaderen at man kan få opp et OpenGL-system? Eller i alle fall et grafisk system.

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig, ihvertfall ikke enkelt, fordi OpenGL er et API som ligger på toppen av en driver.

Skal du ha fancy 3D grafikk tror jeg faktisk det ville være mindre jobb å skrive et software 3D API istedet.

edit:

Det beste hadde nok vært å lastet et minimalistisk operativsystem for å bruke OpenGL i det.

Glide var støttet i DOS, som jo hadde vært perfekt :(

edit2:

fant denne som kanskje kan være interessant, OpenGL blir software, men det funker visstnok.

HX DOS Extender

Siden en bootloader må ta 512 byte, så er det nok ikke plass til OpenGL API-et i den, så du må ha et operativsystem først.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Siden en bootloader må ta 512 byte, så er det nok ikke plass til OpenGL API-et i den, så du må ha et operativsystem først.

Grub er jo et OS... bare et veldig lite et.

Du kan jo alltids bygge ut Grub slik at det støtter OpenGL, men da har du vel ikke grub lengere.

Du kan jo prøve å strippe win-X ned til så lite så mulig for så bruke det. Mesa kan vel simulere det meste av GL hvis jeg ikke tar feil..

Lenke til kommentar

Sant nok, men å bygge ut grub med OpenGL er et prosjekt i seg selv, siden du må ha en software implementasjon av OpenGL implementert i "kernelen"

Men det hadde jo vært interessant egentlig å hatt et operativsystem som kun utførte 3D grafikk, og ikke noe som helst annet.

Tror jeg skal prøve meg på HX saken for skoj

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...