Gå til innhold

Rullende tekst i HTML


Anbefalte innlegg

Hvorfor det?

Så lenge det fungerer i hos brukere i ulike nettlesere er hovedsaken at det fungerer..

Det er der problemet er. Siden det ikke er i standaren har du ingen garanti for at det vil fungere i ulike nettlesere.

 

Tar du da bare å tester i de du bruker, og håper det fungerer for de fleste av brukerne, eller bruker du en løsning som skal fungere for alle?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med å følge standarder, slik folk har nevnt flere ganger er at disse sikrer at siden ikke blir totalt ødelagt i en fremtidig nettleser, er veldig dumt å skrive en ting i dag, og måtte bytte den ut i morgen, fordi det ikke lenger fungerer. Selvfølgelig det er enkelt å finne den enkleste løsningen, slik som marquee er, men det vil ikke nødvendigvis si at det er det smarteste, hvis man tenker langsiktig.

 

Alt er en vurderingsak, jeg for min del nekter å bruke noe så lenge det ikke følger standarder, men det er jo bare mitt valg.

 

Hvis du ønsker å bruke Javascript, så kan du titte på ferdig løsninger, er mange alternativer slik som jQuery, mootools og prototype som støtter slidere, og er lette å implementere.

Lenke til kommentar
Om man følger en standard som er standard i dag, har man ingen garanti for at det er standard om et halvt år heller.

Fordelen med å følge standarden er jo at koden er gyldig og støtten eksisterer inntil standarden fases ut, noe som kan ta flere år. Ugyldig kode er jo ugyldig fra første sekund, og støtten er varierende.

Lenke til kommentar

Merkeleg at denne tråden vart bumpa fram no! Det er jo tross alt ei stund siden eg spurte. Men den gongen var det til berre til bruk i ein ferdigpakka nettlesar med OS til bruk på informasjonsskjermar. Det var ikkje noko som skulle nyttast utad. Med det sat har eg lært mykje meir siden den gongen, så denne tråden kan egentleg berre leggjast vekk. Eg har fått svar for nokon år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...