Skagen Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Hei. Holder på å lage tilleggsfunksjoner til et CMS-lignende system. Dette systemet har HTML-tidy som automatisk rensker opp og lukker alle tagger o.l., noe som er vel og bra. Problemet er at dette systemet transkluderer predefinerte sider som setter opp designet til hver side som legges til systemet i HTML. Eksempel: Jeg skriver følgende inn i en side som skal publiseres: [MAKE-HTML] Her skriver jeg masse innhold og slikt. [EXIT-HTML] Forklaring av transkludering for de som ikke vet hva dette går ut på: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Innholdet i "MAKE-HTML": <div class="ingress"> Innholdet i "EXIT-HTML": </div> Koden gitt i det første eksempelt skal da gi dette resultatet etter transkludering: <div class="ingress";> Her skriver jeg masse innhold og slikt. </div> Innholdet i MAKE-HTML er ganske enkelt noen div-tagger som skal inneholde det jeg putter mellom MAKE og EXIT, og div-taggene avsluttes i EXIT. Problemet er at HTML-tidy avslutter div-taggene i MAKE før innholdet kommer, som da havner utenfor div-taggene. Eneste måte å unngå HTML-tidy er å sette opp siden som en veldig enkel tabell. Og da kommer det store spørsmålet: Hvor stor synd er det å bruke tabell som grunn-elementet for innholdet på sider? Slik jeg ser det er det ikke fra et teknisk standpunkt noe neveverdig problematisk (i alle fall ikke i med innholdet jeg skal publisere). Tabell-oppsettet er veldig, veldig enkelt, og jeg bruker vanlig HTML så mye som mulig ellers. Nettleserene har tilsynelatende null problem med å håndtere at tabeller brukes til å designe sider. Er det kun fordi tabell-design vanskeliggjør bruk av CSS til å endre presentasjon at man bør unngå å bruke tabell-design? Med vennlig hilsen HTML-rookie Skagen Endret 29. mars 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Såvidt jeg vet er den eneste grunnen til at man ikke bruker table til denslags at det ikke er semantisk riktig. Sjekk forøvrig denne linken. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Takk for linken. Dessverre har jeg ikke tilgang til CSS-filene (enda). Men god semantikk er jo uansett et godt tips. En annen mulighet er å forsinke HTML-tidy eller slå av denne for transkludering, men dette vil kreve PHP-koding som jeg ikke har snøring på. Lenke til kommentar
pedervl Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Tables skal ikke brukes til presentasjon av innhold fordi det (som nevnt før) ikke er semantisk riktig, fordi det som regel blir mye mer kode av det (f.eks. om du skal ha mange sider med relativt likt utseende. Ved bruk av divs vil denne koden som regel komme i CSS-fila, som ikke trenger å lastes ned på nytt for hver gang) og fordi det blir mye mer omfattende å endre på layouten i etterkant. Når det er sagt, så henger tables veldig mye igjen fra gamledager. Har aldri helt skjønt hvorfor folk fortsatt bruker det... Jeg har i hvertfall aldri hatt behov for det. Lenke til kommentar
semafor Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Når jeg bruker fangs hater jeg tabeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå