Gissan Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Hei, forumfolk. Jeg ønsker å vite hvordan dere organiserer bildene deres. Hvilket program dere bruker til import, hvordan du katalogiserer bildene og hvilke originalfiler du tar vare på, og mye, mye mer. Så, bare fortell hvordan du gjør det! Endret 28. mars 2008 av Gissan Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...iserer&st=0 Denne er også (litt) relevant: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=834755 Endret 28. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
Speik Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg bruker Adobe Lightroom til importering, organisering, raw-konvertering og eksportering. Om bildet trenger hardere redigering går jeg runden om Photoshop direkte fra LR-interfacen, og bildet sendes etterpå tilbake til LR. Library-modulen av LR er i seg selv verd alle pengene. Genialt. Lightroom-arkivet mitt ligger forresten på en ekstern harddisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Samme som Speik her. Lightroom er faktisk genialt... Endret 28. mars 2008 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Gjør som Speik, men bruker sjelden Photoshop (ekstremt sjelden). Bildene lagres på eksterne harddisker, libraryfila har jeg på intern harddisk sammen med de bildene jeg holder på å redigere. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 +3. Gjør det samme som alle dere andre har forklart her. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Legger inn bildene med copy + past (pro), og legger de i mapper etter ÅR:MND:DAG + Navn / evt. arkiv nummer. Bruker acr til sletting, organisering. Samme system på en egen mappe for redigerte bilder / bilder til redigering. Veldig effektivt. Gruser lightroom for meg som bare har en stakkars MBP som ikke har allverden til kraft. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Har ei mappe med årstal før undemappe med dato pluss navn. Eks. "2008" -> "2008-03-28 Penis" Enkelt og greit Lightroom-organisering m. sequence. Lenke til kommentar
hiki Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Har bare mapper liggende under "mine bilder", med navn som 2008-03-05 New York. Da legger de seg i riktig rekkefølge for meg, og et kort navn tipser meg om hva mappa inneholder. Er i oppstartsfasen av å lære meg Bridge... Lenke til kommentar
Eirikant Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 samme som de som bruker lightroom funker fint for meg. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg katalogiserer som det følgende eksempel: SLR_001_Sommerferie2006\ - ferdigbehandlede bilder SLR_001_Sommerferie2006\RAW - RAWfilene til sommerferien SLR_001_Sommerferie2006\Originals - JPGfilene til sommerferien Benytter lightroom og evnt. photoshop til å ordne bildene i etterkant. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Tar vare på alle filer. Har alle råfiler liggende et sted i mapper med navn, og .PSDer og ferdige JPGer et annet sted. Blir kaos etter hvert. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Gruser lightroom for meg som bare har en stakkars MBP som ikke har allverden til kraft. What? Jeg kjører LightRoom helt greit på en 1ste generasjon MacBook med 2gb RAM. Husk at 2gb RAM bare koster noen få hundringser. Ellers gjør jeg som de fleste andre her: LightRoom for organisering og enkle justeringer, Photoshop for de jobbene som krever det. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Køyrer LR og PS lett samtidig på min MacMini 1GB. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg kan såklart kjøre det. Men går endel fortere for meg på denne måten, mye pga lightroom med alle bildene er litt i treigestelaget, og mye fordi ACR + PS er det som funker for meg, og jeg er vant til. Har ganske enkelt ikke behov for LR ^ Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Windows' mappesystem. Trenger ikke noe program for å holde styr på bildene, er ikke så retard. G:/Foto/Seriøst/Makro/Dato G:/Foto/Seriøst/Landskap/Tåke en høstmorgen G:/Foto/Seriøst/Fugler/Art/Dato Slik kan jeg finne bildene av en Kvinand raskt, samtidig som jeg kan organisere de lett. Så om jeg skal finne noen landskapsbilder fra sommerens fotojag trenger jeg ikke stresse med å lete etter rett dato, men går på hva jeg tok bilde av, og hva jeg leter etter. Etter "Seriøst" kommer alt som "makro, portrett, landskap, diverse, fugler, dyr" osv osv Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Trenger ikke noe program for å holde styr på bildene, er ikke så retard. Man er da virkelig ikke retard bare fordi man bruker Lightroom til å organisere bildene. Etter at jeg startet å bruke Lightroom har jeg bare brukt Photoshop mindre og mindre, jeg har de verktøyene jeg trenger i Lightroom og det er mye mer oversiktlig også. Dessuten om jeg redigerer et bilde i Lightroom så lagres ikke endringene til filen, men endringene ligger i Lightroom katalogen. Du burde prøve lightroom en gang. Dersom du bestemmer deg for å gjøre det kan du ta en titt på en guide min far har laget..http://www.wikenphoto.com/lightroom.html Endret 31. mars 2008 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Har sett så vidt på det, men gadd ikke bruke mer en 5 min på å finne ut at dte ikke ligner Photoshop CS2 i redigerings"modulen" og mappesystemet funker utmerket for meg. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Windows' mappesystem. Trenger ikke noe program for å holde styr på bildene, er ikke så retard.Vi snakkes om noen år Mr. Olsen. Når arkivet ditt har bitt skikkelig stort, og glemselens slør har begynt å legge seg over dine nå unge friske hjernevinninger. Da kan det hende du angrer at du en gang i tida var så kjepphøy ---- Jeg er nærmest avhengig av Lightroom. Det og bruk av søkeord, og andre former for merking. Filstrukturen min er enkel. Jeg legger råfilene i en flat mappestruktur, f.eks DVD 1 - 2006.03-05. Jpg, Tiff og PSD-filer legger jeg i undermapper. Når størelsen på mappa overskrider DVD størrelse, lager jeg en ny. Å finne igjen filene overlater jeg til Lightroom, ikke til hukommelsen min. I tillegg forsøker jeg å bruke beskrivende filnavn, med dato (år.måned.dag), billedtype og opptaksted, og til slutt filnummer. Dette i tilfelle Lightroom skulle svikte meg, eller jeg i framtida går over til en annen mappestruktur. MaritimTim Endret 31. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Tim, hehe! Hva mener du Lightroom klarer bedre enn meg? Om du skal lete etter noen havørnbilder fra sommeren 78, så skriver du inn havørn 1978, mens jeg går rett til mappen "Havørn" og ser på datoen på mappene. Når jeg er så senil at jeg ikke vet hva jeg vil hente fram eller se på vil ikke lightroom kunne hjelpe meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå