Infums1 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Heihei allesammen. Jeg er helt fersk og ny her på forumet så jeg håper dette er postet på riktig sted=) Jeg og 6 andre gutter er Russ i år og har ordnet oss en fancy Dodge Ram B-250. Det er en 85 modell, Vazelina Bilhopphugger's gamle turnebil. SÅ DENNE STÅR DET RESPEKT AV! Vi har nylig reparert girkassa for 12.000 fordi den hadde skjært seg og konverteren var helt brent opp. Etter at de 12.000 var betalt ut og bilen nå går som en kule, fikk vi et stort glis og store forhåpninger siden vi enda har godt tid frem til russetiden. Men så en vakker dag kjøpte vi Dags-prøveskilter for å ta den ut på en lita kjøretur. Bilen starter på første forsøk hele tiden og går som en kule, med russetiden så hører jo selvfølgelig stort anlegg, lys og effekter med. Så etter denne dags turen med bilen fikk vi et lite problem. Som sagt, startet vi den da vi startet turen og den startet på første forsøk, så kjøre vi en liten tur på 15 min ca, med musikk og "politiropert" med sirener osv osv på. Musikken ble spilt på full "guffe" selvfølgelig og vi koste oss. Da vi stoppet bilen på Esso for å fylle bensin fikk vi problemet, den ville ikke starte! Den fikk ikke strøm fant vi ut, helt tomt var det. Så lot vi den stå en 20min-30min ca og prøvde å fyre den igjen, da fyra den. Så det virker som den ikke lader når vi kjører, som sagt så lenge den får stå litt starter den, men det må jo ta slutt etterhvert når vi kommer til å stoppe den bare for en liten periode og for så og starte den igjen. Vi har en liten aning om at det kan være dynamo-børstene som kan være nedslitte sånn at den ikke får produsert nok strøm til å drive denne strøm bomba, eller at ledningen som går bra dynamoen til batteriet er alt for tynn. Det er bare en 3-5mm kabel som går fra dynamoen til batteriet ser det ut som, har ikke tatt eksakt mål, men ser sånn ut. Noen som har noen formening om dette, evt. vet hva som er feil? Setter VELDIG stor pris på all hjelp jeg/vi kan få. Takker på forhånd fra meg selv og 6 andre gutter. EDIT: Legger ved et par biler bare for å vise bilen for sikkerhetsskyld, får beklage de fulle gutta som er på bildene:P hehe. Også selvfølgelig bare for å "brife" med at det er Vazelina Bilhopphuggers gamle turnebil;) hihi=) Enjoy Bilde 1: Bilde 2: Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Koble et multimeter på batteriet med motoren i gang, spenningen bør ligge på minst 13,5 volt, hvis ikke kan dere prøve å gi på litt gass, det kan hende den må ha litt turtall. Om det er diesel kan dere jo bare la den gå hele tiden så lenge russetiden varer, eventuelt bare stoppe den om natten. Lenke til kommentar
Infums1 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Koble et multimeter på batteriet med motoren i gang, spenningen bør ligge på minst 13,5 volt, hvis ikke kan dere prøve å gi på litt gass, det kan hende den må ha litt turtall. Om det er diesel kan dere jo bare la den gå hele tiden så lenge russetiden varer, eventuelt bare stoppe den om natten. Det er bensin! damn dyrt! er en V8'er også, sluker bensin. Er det ikke noe annet jeg kan gjøre? Takk Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Står vell en 90A dynamo i denne? Viss dere har mye musikkanlegg (spiller/forsterker(e)) osv. tror jeg dere har tappet for mye. Viss dynamoen er sleten kan det være den ikke yter så mye så dere trenger. Når dere hadde ventet en stund, ladet dere den i mellomtida, eller bare ventet dere og så startet den? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Kjøp en overhalt dynamo og sett inn, da. Det koster ikke så forferdelig mye. 90A synes jeg høres lite ut på en sånn bil - jeg har 100A på Carinaen min. Når det gjelder driftskostnadene så kan du sikkert tynne ut bensinen med litt parafin på en sånn motor så lenge det ikke er alt for kaldt ute. Lenke til kommentar
Infums1 Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Vi startet den bare Guggedal, ikke noe lading i mellomtiden. larschroe, det går bra det eller? med parafin i tanken tenker jeg på, hvilke fordeler får vi av det? Takk Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Altså, om jeg forstår dette rett. Dere var ute og rægget med høyt strømforbruk, så stoppet dere bilen. Etterpå startet den ikke. Men etter og ha ventet en stund så startet den? Viss batteriet er tomt, så er det tomt. Det er ikke noe "respawn" før evt. det er ladet... Lenke til kommentar
bamsemoms Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Altså, om jeg forstår dette rett. Dere var ute og rægget med høyt strømforbruk, så stoppet dere bilen. Etterpå startet den ikke. Men etter og ha ventet en stund så startet den? Viss batteriet er tomt, så er det tomt. Det er ikke noe "respawn" før evt. det er ladet... synes ikke det er så rart at det fritt for strøm på batteriet..dere bruker jo mere strøm enn dynamoen klarer å lade inn på batteriet. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 larschroe, det går bra det eller? med parafin i tanken tenker jeg på, hvilke fordeler får vi av det? Fordelen er naturligvis at dere sparer penger, parafin koster i underkant av 9 kroner pr. liter, er dere heldige kan dere få gratis av noen som har sluttet å fyre med det og har litt stående igjen. Det som kan skje er at bilen blir veldig tungstartet hvis dere blander i for mye, pluss at det har lett for å ryke litt ihvertfall når den er kald, men det er jo "bare" å tappe ut litt og fylle på med bensin. Jeg er ikke sikker på hvor mye dere kan bruke, men hvis motoren er lavkomprimert vil jeg tro at ihvertfall en tredel burde gå fint. Jeg har kjørt moped på 25% diesel uten større problemer, og en V8 på 5,7(?) liter er MYE seigere enn en mopedmotor, pluss at parafin er mer lettantennelig enn diesel. Det var jo ikke uvanlig at folk blandet i traktorparafin på tanken på bilen før i tiden, så det her er jo absolutt ikke noe nytt. Man må bare prøve seg frem, og se hvor langt man tør å "strekke strikken", men dere trenger jo ikke akkurat røykforgifte alle som kjører bak dere heller - hvis dere bruker for mye vil den slippe ut hvit røyk med en lukt som minner om kokt tennvæske. Men det kan fort bli endel penger å spare på dette hvis det går bra med en betydelig prosentandel. Vær litt obs på at motoren lett blir full av sot og skitt hvis det blir mye tomgangskjøring, småkjøring med kald motor og ellers "lett" kjøring. Når det gjelder strømmen: Dør hele bilen når dere prøver å starte? Det kan være dårlig kontakt på batteriet. Da kan man oppleve at man får slått på tenningen og alt virker, men når man skal starte hører man bare et lite klikk og hele bilen dør. Sjekk at batteriklemmene er stramme og frie for irr. Sjekk samtidig at det er nok vann på batteriet. Lenke til kommentar
Infums1 Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Når det gjelder strømmen: Dør hele bilen når dere prøver å starte? Det kan være dårlig kontakt på batteriet. Da kan man oppleve at man får slått på tenningen og alt virker, men når man skal starte hører man bare et lite klikk og hele bilen dør. Sjekk at batteriklemmene er stramme og frie for irr. Sjekk samtidig at det er nok vann på batteriet. Batteriet er helt nytt, og batteriklemmene er helt nye så det burde ikke være noe problem der=/ Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Skjønnar ikkje kvifor ein ikkje kan nytte parafin om det blir for kaldt. Diesel blir no iblanda parafin om vinteren for at den ikkje skal bli til ein graut når det blir minusgrader. Skjer det noko anna med bensin eller? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Skjønnar ikkje kvifor ein ikkje kan nytte parafin om det blir for kaldt. Diesel blir no iblanda parafin om vinteren for at den ikkje skal bli til ein graut når det blir minusgrader. Skjer det noko anna med bensin eller? Fordi bensin iblandet parafin blir mindre lettantennelig, og man kan få startproblemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå