gjgjgjtytyty Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) . Endret 6. mars 2013 av Espennt Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Hovedkortet støtter raskere ram, så velg heller disse, eller noen andre PC6400 Som jeg alltid pleier å si; lydkortet kan du vente med, kanskje du blir fornøyd med lyden fra hovedkortet. Det pleier å være bra nok, så lenge du har et par gode høyttalere. Også ville jeg vel heller gått for XFX 8800GTS. Evt denne utgaven hvis du syns det ble for dyrt. Det var lite minne på det skjermkortet du har valgt, i forhold til skjermen du har satt opp. Planlegger du SLI siden du har valgt det hovedkortet? Hvis ikke kan det være greit å se på andre alternativer. XP Pro, er det 64bit utgaven? Endret 29. mars 2008 av cheeba Lenke til kommentar
Øyvind Skogseide Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Forslag! https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=69378 Lenke til kommentar
gjgjgjtytyty Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) . Endret 6. mars 2013 av Espennt Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hva skal jeg med quad? Spiller og har kansjke iTunes, MSN og explorer opp i bakgrunnen... Driver ikke med encoding å sånn, så trenger jeg quad da? Quad er en god prosessor, men til spill så ville jeg valgt den med raskest standardfrekvens. Dessuten er ikke f.eks E6850 direkte dårlig til encoding og denslags heller, med mindre du har fryktelig dårlig tid Vet ikke hva SLI vil si en gang, er helt nub på sånne ting. SLI vil si at du kan bruke flere skjermkort, avhengig av hvilket hovedkort du har. På det du har kan du bruke to. Hensikten er selvsagt å få en bedre spillopplevelse. Om du trenger det er en annen sak. Hva mener du med lite minne på skjermkortet i forhold til skjermen? Bør jeg ha et skjermkort med mer antall MB til den skjermen eller? Høyere oppløsninger krever mer minne fra skjermkortet. 256MB egner seg best til 1280x1024, sånn ca. Det går på FPS, jo mer minne jo bedre flyt. Er "Gainward GeForce 8800GT 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 650+/1900Mhz" bedre enn de viste i og med at det har 1BG? Det kortet virket veldig bra! Les testene inne på Komplett. Det lå ikke langt bak Ultra-kortet i ytelse. Gjør ikke lydkortet slik at hovedkortet eller prossesoren slipper den oppgaven og dermed kan fokusere lette på andre ting? Ergo bedre flyt i spill? Det har jeg aldri tenkt over, men jeg tror ikke det skal være noe merkbart. Men for all del, vil du ha lydkort så... Btw er hovedkortet bra nok eller burde jeg gå for et bedre ett? Du kan jo tenke på om SLI virker interessant, også kan vi ta den diskusjonen når du har bestemt deg Lenke til kommentar
gjgjgjtytyty Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) . Endret 6. mars 2013 av Espennt Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 "Eneste" fordelen med SLI er at du kan bruke flere skjermkort, og det er i første rekke rettet mot spill. Men alt som har med grafikk/bilde å gjøre vil dra nytte av det. Og for å kunne bruke det må du altså kjøpe et hovedkort som har støtte for det. De har alltid SLI i navnet, så de er lette å finne Jeg har ikke SLI selv, men enkelte mener at Intel-baserte hovedkort er mer stabile og har mer å gå på ang overklokking. For egen del var jeg interessert i dette for en stund siden, men jeg spiller ikke så mye lenger, så den interessen er nok borte. Jeg klarer meg lenge med ett skjermkort. Du kan jo alltids kjøpe et SLI hovedkort og ett skjermkort til å begynne med. Er du ikke fornøyd så har du iallfall et SLI hovedkort og kan kjøpe enda et skjermkort. Men da må du planlegge med tanke på hvilket skjermkort du kjøper først, de må være helt like. Alternativet er Crossfire som du kan bruke på de fleste andre hovedkort, men da må du kjøpe ATI skjermkort. SLI er vel totalt sett det beste av de to. Alt er viktig med tanke på skjermkort, også MHz. Hovedkortet du har valgt passer til resten. Men om det er det beste til SLI vet jeg ikke. Det kan sikkert andre svare på. Noen som har SLI hovedkort f.eks Lenke til kommentar
Asdt Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Vær så snill... Ikke kjøp fra komplett.no. Blir vel som å si til folk fra bærum å kjøpe andre klesmerker enn det som er dyrest. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Komplett er ikke billigst, men jeg har aldri hatt noe å utsette på de. Varene kommer kjapt, de funker alltid og skulle det være noe så er support og service helt på topp. Det er mine erfaringer etter 4 år som kunde, og da ser jeg ingen grunn til å skifte butikk for å spare noen hundrelapper. Kvalitet kan ikke alltid måles bare i kroner og ører Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hovedkortet du nå har valgt fikk litt dårlige tilbakemeldinger fra brukere på Komplett, uten at det sier meg så mye. Hva slags maskin er det du konfigurerer ifra? Kan se hvilke andre hovedkort som er aktuelle i konfigureringen. Etter min smak er det ikke alltid valgmulighetene er de beste på de konfigureringene, men fordelen er at du får maskinen testet og klar, og har garanti på alt. Dvs hele maskinen og alle delene. Ulempen er hvis du er fornøyd med alt, utenom én av delene, også står ikke den oppført i konfigureringen. Man må av og til svelge en kamel eller to Hvis du plukker deler selv og skrur sammen maskinen på egenhånd så KAN det bli litt billigere fordi du slipper alt det "dill-dallet" du kanskje ikke trenger i en sånn ferdigpakke. og enda viktigere; du får akkurat de delene du vil ha. Men da er det ikke garanti på annet enn hver enkelt del, og er det noe som ikke fungerer etter at du har skrudd den sammen, så kan det bli litt av en jobb og finne ut hva som er feilen. Når du har funnet feilen må du kanskje returnere produktet, enten fordi det er feilvare, eller fordi du har gjort noe galt under "byggingen". Statisk elektrisitet på hovedkort og minnebrikker bl.a. Dette var nå kanskje litt off topic da, men men. Greit å vite kanskje? Når det gjelder spørsmålene dine så har ikke jeg prøvd annet enn 7200rpm på harddisk. Det er vel kanskje som med store skjermer, man blir vant til en størrelse og da er det uaktuelt å gå ned til mindre. De som har prøvd 10000rpm syns sikkert det er topp. Men du klarer deg også lenge med 7200. Ang skjerm så ville jeg valgt en 22" når du først skal bruke såpass med penger på en maskin. Da hadde jeg heller kuttet ut det lydkortet og et par andre ting. Kanskje billigere hovedkort også, for å kompensere den prisøkningen. Det er mange hovedkort mellom 1000-2000 som gjør susen i SLI. De nye Nvidia skjermkortene med 512MB klarer seg veldig bra opptil 1680x1050. Og til dels også på 1920x1200, men der kommer det litt an på hva slags spill det er. Skal du over det så kan det være greit å kjøpe kort med mer minne. Men det er jo ikke noe i veien for at du kan spille på 1680x1050 selv om skjermen har mulighet for høyere oppløsning. Eller tar jeg feil her? Jeg ser du har endret litt i spm ang 32bit og 4GB RAM. Det har altså ingenting med XP eller vista å gjøre, men om du har et 32bit eller 64bit operativsystem. Enten det er XP eller Vista. 4GB med 32bit går helt fint. Jeg kjørte noen tester for litt siden og det var litt blandede resultater. Jeg merka ikke så veldig stor forskjell i spill egentlig. Men det er ingenting i veien for å innstallere 4GB, det gjør jo nytten i enkelte tilfeller. Ang overklokking så er hovedkort, prosessor og minnet like viktig. Viktigste er kanskje hovedkortet og BIOS`en og hva slags muligheter det byr på. Men samtidig må selvsagt prosessoren og minnet stå i stil. Så det henger nøye sammen, for å si det sånn I den prisklassen du legger deg på så skal det mye til å finne noe som IKKE lar seg overklokke, så det er ikke noe problem. Hvis du begir deg ut på overklokking så foregår altså det i BIOS, utenom skjermkort som du an bruke RivaTuner til å klokke. Skjermkortet kan klokkes helt uavhengig av resten av maskinen, så der henger det ikke like nøye sammen. Men for en topp totalytelse så blir det selvsagt bedre når alt er klokket. Ble dette litt mye? Stille og rolig på jobb, så... Ps! Du må huske å bytte de minnebrikkene som jeg også nevnte tidligere. Hovedkortet støtter kjappere RAM, og bruker du 14000,- så er ikke RAM noe å spare penger på Kabinettet du har valgt har 4 vifter og skal være veldig bra på kjøling Lenke til kommentar
gjgjgjtytyty Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) . Endret 6. mars 2013 av Espennt Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Skal se på den. Mulig jeg velger et annet utgangspunkt, dvs en annen Gamer PC. Hva er maksprisen din forresten? Edit; det stod i overskriften ja... Ble ikke så mange forandringer, men litt dyrere ble det likevel (kr 14699,-). Forandringene fra din er uthevet. Nero 7 OEM 1i Programvare OEM CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, Norman IC,1 år lisens, Virus Control, Musmatte Blå 4/6mm Støtsikker PC-eske Antec Nine Hundred sort miditower, Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, Asus Striker II Formula, nForce-780i SLI Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Gainward GeForce 8800GT 1GB GDDR3, Corsair TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL4, Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE USB2 multikortleser 3.5" sort for Creative SB X-Fi Gamer, Bulk Microsoft Digital Media PRO Keyboard, Creative Inspire T6100, 5.1 Høyttaler Creative Headset HS400 BenQ 19" LCD G900Wa TCO03 MS Royalty Microsoft XP Pro Coa Label Microsoft Win XP Pro SP2 Norsk MS XP Pro SP2 Norsk Manualer MS Win XP Pro Norsk SP2 Harddisk og tastatur kan jeg gå god for, de har jeg selv. Et litt utradisjonelt forslag ang RAM; velg de aller billigste, de koster kr 100,-, også bestiller du disse brikkene og setter inn de i stedet når du får maskina. Vet dette er litt snålt, men når hovedkortet støtter PC8500 så er det like greit å gå for det. De brikkene jeg satt opp koster kr 749,-. Så kr 100,- for den billigste RAM + 499,- for Ballistix brikkene, så kommer du litt billigere ut likevel. Ekstra frakt blir det vel ikke siden du bestiller alt fra Komplett og alt kommer i samme sending. Dette er bare et (rart) forslag, det kan godt hende de PC6400PRO-brikkene er bra nok Hovedkortet leveres faktisk med et lydkort (litt annet enn vanlig onboard lydkort), men som sagt; det må bli opp til deg. Det er iallfall mulig å spare noen kroner der. Ang skjermen så har jeg vel sagt hva jeg ville valgt der også En annen ting ang skjerm og det skjermkortet du er i ferd med å velge; det blir litt overkill på en 19". Og iallfall hvis du etter hvert får 2 stk á 1GB på en så liten skjerm. Da vil du nok klare deg med et (evt to) GT-kort (512MB) til 1400-1500,-. Men du kjøper jo også for fremtiden sikkert, og da er det Gainward-kortet en bedre løsning, om du etter hvert også går over til større skjerm. Mye å tenke på, så jeg skal ikke forvirre deg mere Det er mange forskjellige løsninger som du skjønner Men du er bestemt på at du vil ha XP og ikke Vista med DX10? Enda mer å gruble på, hehe. Kunne vært greit med innspill fra flere her! Endret 30. mars 2008 av cheeba Lenke til kommentar
gjgjgjtytyty Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) . Endret 6. mars 2013 av Espennt Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Må bare skyte inn... Er du virkelig sikker på du skal kjøre SLI (altså to Nvidia skjermkort)? Du kan bli spart for mye kluss med å gå for et Intel basert hovedkort - uansett hvordan man vrir og vrenger på det er Intel´s chipset av betydelig høyere kvalitet, og derfor er de enklere å ha med å gjøre, både når det hjelder generell bruk/stabilitet og overklokking. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Det vil si hovedkort basert på f.eks Intel X38/X48 eller P35 chipset, disse støtter ikke SLI (altså to Nvidia skjermkort), men mange av dem støtter Crossfire (to ATI skjermkort), men du kan selvfølgelig kjøre ett Nvidia skjermkort som vanlig - og trenger du virkelig to så kan du gå for 9800 GX2 som egentlig er to 8800 GTS 512 på ett kort, disse fungerer vel så bra på Intelbaserte kort. Med kluss menes krasj, masse fikling i bios, problemer med varme f,eks, det er særlig ved overklokking problemene kommer. Kort sagt er klokking med Nforce hovedkort ikke akkurat for nybegynnere. Endret 30. mars 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Bytt ut Striker II hovedkortet med f.eks dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340951 hvis du vil ha et Asus kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå